In deze rubriek doen we verslag van evenementen. Binnen onze opleiding of erbuiten. Ze hebben allemaal iets met communicatie te maken. Dit keer neemt vierdejaars studente Veerle Moelker je mee naar Amsterdam, waar op 26 oktober het congres Media van Morgen plaatsvond.
Door: Veerle Moelker
In het kader van de minor Crossmediale Journalistiek bezocht ik eind oktober het congres ‘Media van morgen’ in hartje Amsterdam. Dit congres is een initiatief van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, met als doel het verbinden van jonge, succesvolle ondernemers en mediapartijen of potentiële financiers om hun project to the next level te brengen. Gedurende de middag was er een flink aanbod aan masterclasses, demonstraties, workshops en een VR pop-up cinema. Zoals directeur René van Zanten zegt: “een snoepwinkel voor iedereen die iets met media heeft of doet.”
Ook vond de prijsuitreiking van the Challenge plaats; een wedstrijd van het SVDJ, waarbij een aantal jonge ondernemers strijden voor het beste, innovatieve idee om de journalistieke sector te verbeteren. De winnaar van deze wedstrijd krijgt naast een flink geldbedrag ook een jaar lang coaching en training bij het doorontwikkelen van zijn of haar idee.
De nieuwe journalist
Tijdens de opening van het congres werd het belang van de journalist in de huidige wereld benadrukt. Er vinden namelijk twee grote ontwikkelingen plaats in de nieuwsindustrie;
- Het gaat minder om kwaliteit, en meer om aandacht trekken;
- De dreiging van fake news.
Het is de taak van de journalist om hiertegen te strijden, om op te staan om kwaliteitsnieuws te maken, op een innovatieve manier die aansluit aan de doelgroep. Hierbij moet er ook gedacht worden aan het personaliseren van content en vooral aan het vertellen van de waarheid.
The Global Start-up Machine
Na het zegje van de directeur van het SVDJ kreeg Oscar Kneppers het woord. Hij is de mastermind achter het bedrijf Rockstart, een bedrijf dat startups de eerste 1000 dagen een rocket start geeft. Dit doen ze onder andere door middel van financiering, training en het bieden van een workspace.
Sidenote: ze hebben een hele gave corporate story die je hier kunt bekijken!
Volgens Kneppers heeft elk startup-dreamteam drie bepaalde typen mensen nodig:
- De hacker, die zorgt dat alle systemen en software op orde zijn;
- De hipster, die met creatieve ideeën komt, en alle trends en ontwikkelingen bijhoudt;
- De hustler, die alles kan regelen en een uitstekend netwerk heeft.
Van Jinek naar Eva
Als student van de minor Crossmediale Journalistiek is het bijwonen van een masterclass over Eva Jinek een must. Vooral de gedachte achter het crossmediale concept van Eva Jinek is interessant. In 2015 was zij vrijwel niet online aanwezig. Op Twitter was Eva wel actief, maar er was geen Instagrampagina of eigen website te bekennen. Ook in haar eigen programma Jinek kwam er weinig van Eva’s eigen persoonlijkheid naar voren. Daarom werden er door haar marketingteam een aantal doelen gesteld:
- Het versterken van het merk;
- 365 dagen per jaar zichtbaarheid;
- Aansluiting bij een jongere doelgroep vinden.
Wat hierop volgde was een nieuw platform, een website, gebaseerd op de persoonlijke interesses van Eva Jinek. Deze website moest mobielvriendelijk zijn, aangezien 80% van het publiek gebruikt maakt van een smartphone en slechts 20% gebruikt maakt van een desktop. Ook werd er een Facebookpagina gelanceerd, waarop voornamelijk door Eva (of haar team) gecureerde content op staat. Ook is er via Facebook Messenger een chatbot gelanceerd, die met je kan praten op een manier zoals Eva dat zelf zou doen. Bij deze chatbot kun je artikelen van Eva verkrijgen, en zo nu en dan beantwoordt Eva live de vragen die via de chatbot worden gesteld.
In de twee jaar dat er aan het merk Eva Jinek wordt gewerkt, is het aantal bezoekers en volgers van de verschillende online platforms enorm gestegen en is ook de manier waarop mensen naar haar kijken veranderd. Waar mensen Eva vroeger een wat kille en afstandelijke vrouw vonden, komt ze tegenwoordig veel meer over als een feministische cat lover, die ook nog eens een hele goede talkshow-host en journaliste is.
Meer dan duizend woorden
Ook fotografie is een belangrijk onderdeel van journalistiek, zo bleek ook uit de masterclass van World Press Photo. Het beeld dat naast een artikel of reportage wordt gezet is van belang voor het creëren van sfeer en kan de lezer op een visuele manier confronteren met de kern van een verhaal. Een foto is tegenwoordig niet meer alleen een foto, maar een visueel verhaal.
Uit het publiek bleek al snel dat de meningen erg waren verdeeld over ‘de waarheid’ van een foto. Sommige mensen vonden dat elke touch-up aan een foto al een leugen is, anderen waren het daar niet mee eens. Zij vonden dat een foto zoveel gefotoshopt mocht worden als de journalist wil, zolang het verhaal van de foto niet werd veranderd. Zoals verwacht met een kamer vol kritische journalisten brak er natuurlijk een discussie uit. Helaas zonder concreet eind.
Insights
Media van Morgen was een echte eye-opener als het gaat om de toekomst van de journalistiek, waar natuurlijk de toekomst van media nauw mee samenhangt. Een journalist moet tegenwoordig veel meer doen om het publiek aan zich te binden dan vroeger.
PS: Als je wilt weten welk innovatieve idee the Challenge heeft gewonnen, kun je dat hier lezen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.