UITGELICHT – INSPIRATION DAY

In deze rubriek doen we verslag van de evenementen die bij ons op de agenda hebben gestaan. Ze hebben allemaal iets met communicatie en/of met Rotterdam te maken. Deze keer aandacht voor Inspiration Day, het inspiratie-event op het gebied van innovatieve media, dat op 7 maart in het kader van het vak Emerging Media werd georganiseerd.

Influencer marketing, virtual reality, augmented reality, beacons, user generated content, location based services, de kracht van data… Vorige week dinsdag namen verschillende experts uit de praktijk onze tweedejaars studenten mee in de wereld van emerging media. Het doel? Inspireren!

Verschillende thema’s, één boodschap

Studenten konden tijdens deze middag hun kennis op het gebied van innovatieve media en de kansen die deze media met zich meebrengen voor het communicatievak verrijken door deel te nemen aan diverse kennissessies. Er stonden verschillende thema’s centraal, maar de algemene boodschap kwam duidelijk overeen; herken en benut als communicatieprofessional in spé de kansen die innovatieve media en technologieën met zich meebrengen om een optimale (klant)beleving te creëren.

It’s all about data

Zo vertelde Robert Leefmans van Notificare over hoe je ‘happy customers’ creëert, door middel van spot on informatie op basis van consumentengedrag. Dit illustreerde hij aan de hand van zijn Mobile Marketing Automation Platform. Consumenten zijn altijd en overal mobiel en dit  geeft retailers de mogelijkheid om waardevolle informatie te verzamelen door technologieën als geo-fencing of iBeacons te gebruiken in hun bestaande mobiele apps.
Patrick van Gelder van Incentro activeerde zijn publiek tijdens zijn sessie Why we love data aan de hand van prikkelende stellingen. Op die manier maakte hij inzichtelijk welke kansen de oneindige hoeveelheden data die tegenwoordig beschikbaar zijn met zich meebrengen voor communicatieprofessionals.

Kodak momentje

Fotografie en innovatieve technologie combineren, dat is waar BLNDR uit is ontstaan. Bart Klaassen nam studenten aan de hand van een aantal aansprekende cases mee in zijn werk waarbij de vraag centraal staat hoe merken door middel van interactieve greenscreens klanten een optimale belevenis kunnen laten ervaren. In Blijdorp kunnen bezoekers bijvoorbeeld zonder gevaar voor eigen leven op de foto met Bokito. Maar Bart ging ook in op  hoe je als retailer op een leuke manier meer traffic kunt genereren naar je winkel middels deze screens. Het draait volgens hem allemaal om het losmaken van emoties, om zo de communicatie en de relatie tussen merk en consument te versterken.

Virtual en Augmented Reality

Virtual reality is hot in de reisbranche. Over hoe deze trend kan helpen bij het creëren van meerwaarde in de fysieke winkel, vertelde Anousha de Ruiter van D-reizen. Beleving wordt steeds belangrijker om de klantverwachting te overtreffen. Virtual Reality kan hier op een innovatieve manier een bijdrage aan leveren. Wat voor D-Reizen begon als een VR tour door de winkels, is nu een vast belevingselement in de winkels geworden. Tijdens de sessie kon het vakantiegevoel door middel van de VR-bril ook daadwerkelijk even ervaren worden.
Hoe de werkelijkheid nog meer mooier gemaakt kan worden door middel van Virtual Reality en Augmented Reailty werd inzichtelijk gemaakt door Coen de Koning van AR-bureau Platipus. Hij liet studenten ondervinden hoe je door middel van een VR-bril  letterlijk in een andere wereld kunt stappen. Bijvoorbeeld door je te wanen op een pittoresk pleintje in Rome, of middenin je favoriete game. Maar hij liet ook zien hoe je door middel van AR met je smartphonecamera objecten en foto’s tot leven kunt wekken. Dit bied inzicht in hoe je door middel van VR en AR de klantbeleving kunt optimaliseren.

Get beaconised

Bij Sail Amsterdam 2015 werden volop beacons ingezet. De speciaal ontwikkelde long-range beacons met een bereik van meer dan 300 meter (‘normale’ beacons hebben slechts een bereik van 30 meter) maakten het mogelijk om op die dag de 400.000 toeschouwers bij de SAIL-in Parade langs het Noordzeekanaal informatie te sturen over het schip dat op dat moment voorbij voer. Een uitgelezen kans om ervaringen te creëren. Frank Verschoor van InBeacon illustreerde onder meer aan de hand van dit voorbeeld hoe beacons momenteel binnen het communicatievakgebied worden ingezet.

Who is your influencer?

Influencer marketing wordt steeds populairder onder merken. Ricardo van Loon ging in op deze vorm van marketing en op hoe ze bij 2Twintig de wensen van een merk combineren met de behoefte van influencers. Aan de hand van een succesvolle praktijkcase van Opel (#ADAMYOURSELF, een unieke campagne die door verschillende social influencers uit heel Europa werd gesteund) nam hij zijn publiek mee in het proces om tot een succesvolle influencer campagne te komen.
Oud-studente Jennie Gielen mag zichzelf met recht een influencer noemen en  was weer even terug op de Wijnhaven om de huidige studenten haar persoonlijke verhaal te vertellen. Ze ging in op hoe zij zich als beginnend blogger op  jenniefromtheblog  ontwikkelde tot succesvolle social influencer met inmiddels  een grote groep followers en een eigen bedrijf.

Future proof

Al met al een inspirerende middag, zo blijkt uit de eerste reacties van studenten en collega’s. Het programma bood voldoende verdieping, inspiratie en food for thought om straks de opgedane kennis over innovatieve media en  – technologieën te vertalen naar toepassingen en toekomstscenario’s voor een aantal Rotterdamse retailers. To be continued…