Donderdag 28 november stond er binnen de minor PR Creating Stories een crisissimulatie op de planning. Hoe zorg je ervoor dat je een crisis – in dit geval een datalek bij een bekende bank – zo kan kantelen dat je er geen reputatieschade door oploopt. Ooit – heel lang geleden – waren het de woorden van Winston Churchill: ‘never waste a good crisis’. En dat deden we dan ook niet. Guide PR – een van de bureaus binnen de minor – doet verslag van een dag vol onverwachte wendingen……
Door: Guide PR
Een crisisbattle. Dat betekende stress, chaos en hard werken. Behalve erg leerzaam, was de crisissimulatie ook een prestigekwestie. Het was namelijk een echte klassieker: Hogeschool Rotterdam tegen de Hogeschool van Amsterdam. En natuurlijk kon er maar één school de winnaar zijn.
Belang van crisissimulatie
In één ogenblik kan ze weg zijn: je zorgvuldig opgebouwde reputatie. Jaren van keihard werken zijn niets meer waard door verkeerd handelen na een (kleine) fout. Bij een crisis zijn er een aantal zekerheden: de manier waarop je reageert is essentieel en de invloed van een bestuurder of communicatieprofessional is bepalend voor de reputatie. Het is daarom van noodzakelijk om als organisatie vooraf na te denken wat mogelijke crisissituaties zijn en hoe je als organisatie hier mee omgaat. Goede crisiscommunicatie helpt crisissituaties te beheersen en reputaties te beschermen. Erg belangrijk voor een communicatieprofessional om dit te kunnen dus.
Crisis!
Op donderdagochtend verzamelden ongeveer 120 licht gespannen studenten zich in Rotterdam. De persoonlijke rollen twee dagen voor de crisisbattle doorgegeven, maar buiten dat wist niet iedereen waar hij/zij precies aan toe was. Onder leiding van Sterk Werk Communicatie, die de simulatie in goede banen leidde, werd de dag afgetrapt met een korte introductie waarin we klaar werden gestoomd voor de dag die te wachten stond. En dat is ze gelukt! Toen Sterk Werk directeur Dick van Gooswilligen het ‘Let the game begin’ door de zaal schreeuwde was er echt geen weg meer terug: CRISIS!
De groepen werden onderverdeeld in 5 soorten teams: CMT, CCT, journalisten, medewerkers en klanten. Het CMT, crisismanagementteam, heeft de touwtjes in handen als het gaat om het oplossen van de crisis. Zij leiden in feite de militaire operatie. Het CCT, crisiscommunicatieteam, vervult een sleutelrol in het oplossen van de crisis. Het CCT zijn de ogen en oren van de buitenwereld. Zij analyseren informatie van buiten en brengen dit over naar de personen aan de managementtafel. Daarnaast communiceren ze relevante berichten naar buiten. Deze twee teams waren verantwoordelijk voor het oplossen van de crisis. De journalisten, medewerkers en klanten probeerden juist de crisis voor onze collega’s vanuit de hoofdstad zo moeilijk mogelijk te maken. En dit is ze gelukt!
Enorme chaos
Al snel na het begin kwamen de eerste filmpjes, berichten en tweets binnen. De fictieve bank X werd bedreigd door een hacker. Als de bank niet miljoenen in bitcoins betaalde, zouden persoonlijke gegevens van de klanten op het internet worden geplaatst. De updates volgden zich in hoog tempo op en even leek alles in de soep te lopen. De leden van het CCT rende heen en weer tussen hun werkplek en de managementtafel om informatie uit te wisselen en boze medewerkers bestormden ‘het kantoor’. Het stresslevel was hoog en voor de aanwezige docenten en game-masters moet het een enorme chaos geleken hebben (was het ook wel). Uiteindelijk wist de politie de hacker op te pakken en wist de Rotterdamse kant van Bank X in een persconferentie redelijk het vertrouwen terug te winnen van de pers, medewerkers en klanten.
Maar welke hogeschool had uiteindelijk de crisis bij Bank X het best aangepakt? Het bleef tot het allerlaatste moment spannend en uiteindelijk werd de doorslag gegeven op basis van de reflectie. Toch kon er maar één de winnaar zijn: Hogeschool Rotterdam.
Terugkijkend
Terugkijkend op de crisissimulatie was het al met al een hele leerzame ervaring. Voor een organisatie is het van levensbelang dat er goed gehandeld wordt tijdens een crisis. En dat ben je niet zomaar. Voor een communicatieprofessional is het enorm belangrijk dat je bekend bent met crisissituaties zodat je weet wat je kan verwachten. Iets wat ze ons nooit meer af kunnen nemen!
Wij willen Sterk Werk Communicatie, de Hogeschool van Amsterdam, de docenten en natuurlijk alle studenten bedanken voor deze enorm leuke en leerzame dag.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.