Vorige week gingen alle tweedejaarsstudenten op ‘snuffelstage’! Een prachtige mogelijkheid om eens met eigen ogen te zien hoe communicatie in de praktijk werkt. Maar natuurlijk met name bedoeld om je te oriënteren op een leuke en uitdagende stageplek. Want eerlijk is eerlijk, als je maar liefst een half jaar een stage gaat lopen, dan wil je het natuurlijk wel naar je zin hebben. Studente Ruby Dijkshoorn ging op pad en kwam erachter dat de verschillen tussen de bedrijven best opvallend waren. Ze zet er vijf voor je op een rij.
Door: Ruby Dijkshoorn
Tijdens de snuffelstage heb ik een kijkje mogen nemen bij twee bedrijven om te zien hoe een stage er eigenlijk aan toe gaat. Ik ben op bezoek geweest bij Van den Assem en het meidenblad GIRLZ. Aan de hand van een aantal opdrachten ervaarde je de functie als stagiaire binnen het bedrijf. Bij Van den Assem mocht ik onder andere story’s maken voor hun Instagramaccount en bij GIRLZ mocht ik een nieuwtje voor het online magazine schrijven. Toen ik beide bedrijven bezocht had, werden de verschillen heel duidelijk.
1. Product
Ten eerste is het product van de stagebedrijven uiteraard erg verschillend. Je zou kunnen zeggen dat het ene product altijd wel verschilt van het andere, maar bij deze vergelijking vind ik echt heel opvallend.. Schoenen en accessoires van Van den Assem kunnen online en offline gekocht worden en gaan daarna een aantal jaar mee. Een magazine van GIRLZ koop je voor een paar euro in een boekenwinkel om vervolgens te lezen over de nieuwste modetrends, zoals schoenen van Van den Assem. Het zijn dus echt twee uitersten.
2. Plaats
Een ander verschil is de plaats. Het hoofdkantoor van Van den Assem is gevestigd in Capelle aan den IJssel. Je zou zeggen dat dat redelijk dichtbij is, maar met het openbaar vervoer doe je er toch al gauw een uur (!!) over. Ik ben daarom ook in de auto gestapt, omdat ik dan een reistijd van maar twintig minuten had. Het kantoor van GIRLZ lag in Amsterdam-Duivendrecht. Met het openbaar vervoer zou je daar in principe een uur en een kwartier over doen, maar door de vertraging van vele treinen hebben we er uiteindelijk twee en een half uur over gedaan. Uit dit grote verschil vloeit toch nog een overeenkomst voort: met het openbaar vervoer ben je minder snel op je bestemming.
3. Stijl
De eerste indruk is altijd belangrijk. Ik had bij beide bedrijven een hele andere eerste indruk. Van den Assem voelde heel informeel aan, omdat het kantoor was ingericht als een huis. De ruimte waar iedereen aan het lunchen was, leek sprekend op een huiskamer. Links had je een mooie keuken en een eettafel en rechts had je een heerlijke loungeset staan. Toen ik bij GIRLZ binnenliep voelde het veel formeler. De kantoorruimte van GIRLZ was namelijk in een groot kantoor gevestigd. Een kantoor in een kantoor hoeft niet altijd een formele sfeer te hebben, maar voor mij voelde dat wel zo. Dit kwam doordat het magazine GIRLZ niet het enige magazine was op die verdieping. Ook de Hitkrant en CosmoGirl werden daar geredigeerd. Je ervaarde het magazine GIRLZ dus niet als één geheel.
4. Doelgroep
Niet te vergeten: de doelgroep. Bij Van den Assem houd je heel erg rekening met een wat oudere, trendy doelgroep. Dit is te zien aan de producten en de schrijfstijl in de blogs en in het berry! magazine. Als je dan gaat kijken naar doelgroep van GIRLZ, merk je al snel dat de doelgroep heel erg jong is, namelijk meiden van 13 tot 17 jaar. De schrijfstijl van GIRLZ is dan ook helemaal aangepast op de doelgroep door veel makkelijke woorden maar ook veel Engelse woorden zoals ‘OMG’ en ‘YAY’ te gebruiken. Om een idee te krijgen, klik even door.
5. Functie als stagiaire
Last but not least, de functies waren bij beide bedrijven heel anders. Bij Van den Assem had de stagiaire de volgende taken: instore events opzetten, pr-werkzaamheden ondersteunen, blogs schrijven, winacties onderhouden en het bedenken en uitvoeren van marketingacties. Deze functie is dus heel gevarieerd en richt zich erg op marketing. Ook had ze de vrijheid om een keer van deze taken af te wijken als ze bijvoorbeeld graag op een andere afdeling wilde meewerken aan een opdracht. De stagiaire bij GIRLZ had als hoofdtaak om artikelen zowel online als offline te schrijven. Naast het schrijven van artikelen, ging ze af en toe naar perspresentaties, nam ze zelf interviews af en was ze actief op de social mediakanalen van GIRLZ. Ook dacht ze na over nieuwe onderwerpen voor artikelen. De functie als stagiaire bij GIRLZ gaat dus meer de journalistieke kant op.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.