Blog

The Big Five – Inzichten over personal branding op LinkedIn

LinkedIn is een platform dat steeds vaker wordt gebruikt. Zeker onder studenten heeft het veel potentie om gezien en gehoord te worden in een tijd van versnippering. We nemen weinig tijd om ergens volledige aandacht aan te besteden, daarbij willen we honderd dingen tegelijkertijd doen en daardoor verdiepen we ons minder. Toch kunnen wij als studenten nu al werken aan onze zichtbaarheid.

Alles over dit onderwerp heeft oud-student Lotte de Man afgelopen vrijdag 22 april mooi toegelicht in haar gastcollege over LinkedIn. Deze 5 inspirerende tips zijn gebaseerd op inzichten uit het gastcollege, maar ook op mijn eigen ervaringen. Ik merk dat ik veel tijd besteed aan mijn studie en dat ik het druk heb, maar bezig zijn met personal branding is erg belangrijk en van deze tijd. Vandaar verdient dit onderwerp aandacht. Na het lezen van de tips kan je waarschijnlijk niet wachten om ermee aan de slag te gaan! 

Door: Lila Steijger 

1 – Personal branding verdient aandacht
Laten we beginnen met het inzicht dat mij aanzette om actie te ondernemen. Lotte de Man gaf mooi aan dat personal branding tegenwoordig meer opkomt en dat het belangrijk is om je hierin te verdiepen. Als je hiermee bezig bent, ontwikkelt dit een beeld van jou rondom je account en op deze manier kom je sneller in aanraking met organisaties. Het kan je helpen om verder te groeien en hoe eerder je hiermee begint hoe beter. Een vraag die werd gesteld aan Lotte de Man was: “Als je terugkijkt op je eigen studietijd met de kennis die je nu hebt, wat had je dan anders gedaan?” Haar reactie daarop was: “Eerder beginnen! Je hebt het druk met je studie, maar als je ook wat aandacht besteed aan personal branding zou dit je veel kunnen opleveren.  Daarom zou ik je zeker aanraden om op tijd te beginnen met je eigen merk bouwen.” Hierin komt duidelijk naar voren dat het goed is om ook bezig te zijn met je eigen ontwikkeling buiten school. Een andere uitspraak van Lotte die mij aan het denken zette was als volgt “Aangezien personal branding nu opspeelt, hebben wij een goede startpositie om erin te kunnen rollen. Gebruik die tijd dus goed.” Ik ben hiermee tot het inzicht gekomen om meer aandacht te besteden aan het bouwen van mijn eigen merk.  

2 – Consistentie in het delen van content
Om gezien en gehoord te blijven en om aandacht vast te kunnen houden, is consistent content plaatsen belangrijk. Dit is ook een van de tips die ik zeker mee ga nemen. Ook al plaats je content van even geleden, je werkt toch aan een soort portfolio en zo krijgen mensen een beeld van jou. Lotte de Man gaf aan dat het belangrijk is dat je content blijft plaatsen om gezien te kunnen worden. Het is daarbij van belang om niet alles in één keer erop te zetten, maar om er wat tijd tussen te laten zitten om steeds weer een update te kunnen geven. Het zorgt voor interesse en aangezien we nog veel leren en ervaringen opdoen als student, kan je hier goed op in spelen door content te plaatsen die echt bij jou past. Plaats content waarvan je weet dat het bijdraagt aan je eigen merk. Dit brengt mij dan ook meteen bij tip drie. 

3 – Weet wie je wil zijn
Ken je de vraag ‘Waar zie je jezelf over vijf jaar’? Deze vraag vind ik zelf eigenlijk heel lastig te beantwoorden. Immers kan ik wel nadenken over wat ik wil, maar ik heb nog vijf jaar om mijzelf beter te leren kennen en tegen obstakels en leerervaringen aan te lopen die mij vertellen wat ik wil gaan doen. Hierover gaf Lotte de Man een goede tip om beter vindbaar te zijn op LinkedIn: zet in je functie kopje al neer wat je wil worden, zodat LinkedIn je beter kan aanbevelen en je meer vindbaar kan maken. Schrijf dus niet dat je student bent, maar zet er de functie neer waar jij jezelf in kan vinden. Dit een goede manier om gezien te kunnen worden door toekomstige bedrijven waar je zou willen werken. Deze functie staat niet vast en je kan er nog alle kanten mee op, maar het is zeker een leuke tip voor als je al weet welke richting  je op wil. 

4 – Begin met kleine stapjes 
Kleine stapjes zijn belangrijk. Na een mooi gastcollege heb ik eigenlijk de neiging om van alles op het platform te zetten, maar kleine stapjes zijn oké. Om een profiel te creëren waar je volledig achter kunt staan, is het van belang dat je de tijd neemt die je nodig hebt om dat te kunnen bereiken. Bouwen aan je eigen merk gaat niet van de ene op de andere dag; daar bouw je aan over tijd en vul je steeds meer aan op basis van je ervaringen. Daarvoor is het wel fijn als je een goed basisprofiel hebt om op verder te kunnen borduren. Begin dus met een leuke foto, je functie, je ervaringen die je tot nu toe hebt, je vaardigheden en een mooie samenvatting van jezelf. Nadat ik hiermee begon, kreeg ik zin om mijn profiel verder aan te vullen. Geef jezelf deze ruimte om motivatie te vinden. Na het creëren van je basisprofiel kan je je bezig gaan houden met consistente content zodat je steeds een stapje verder richting je eigen personal branding komt. 

5 – Samen bereik je meer  
Op LinkedIn kan je je netwerk steeds meer uitbreiden en met meer mensen in contact komen. Om je doelen te kunnen bereiken en om het beste uit jezelf te halen, is je netwerk erg van belang. Je kan bijvoorbeeld tot een leuke stageplek komen, omdat je daar via via terecht bent gekomen. Ook komen bedrijven die passen bij jouw merk sneller in aanraking met jou. Dit kan je helpen om verder te kunnen groeien en om meer ervaringen op te doen. Nodig andere mensen uit en stimuleer de verbondenheid die zeker veel aanwezig is op dit platform. Maak een eigen profiel waar je trots op bent. Je kan je account namelijk zien als een soort portfolio van jezelf dat goed is voor veel interactie. 

Ik ben na het gastcollege meer gaan inzien hoe belangrijk het is om te werken aan je eigen merk en je eigen ontwikkeling. Ik merkte dat deze tips mij de motivatie geven om verder te werken aan mijn profiel en om leuke content te plaatsen, zodat ik mensen kan meenemen in mijn verhaal. Hopelijk heb ik niet alleen mijzelf geïnspireerd, maar ook anderen om hiermee aan de slag te gaan.  

Reacties

Wat een tof artikel Lila! Tijdens het gastcollege was ik hier en daar wat afwezig door (de stress voor) mijn hertentamen Media, maar ontzettend leuk dat ik op deze manier alsnog de belangrijkste punten na kan lezen!

2 jaar geleden geplaatst

Leuk Artikel, neem LinkedIn steeds serieuzer! Goede investering van je tijd en deze tips helpen hierbij!

2 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.