Veel mensen met psychische klachten – bijvoorbeeld een depressie – krijgen op dit moment niet direct de zorg die ze nodig hebben. Wachtlijsten bij zorgorganisaties zijn een probleem. Vierdejaars studenten Communicatie werken voor zorgorganisatie Antes een public affairsaanpak uit om deze wachtlijsten terug te dringen.
Door: Ron van den Berg, docent Communicatie
DE OPDRACHT
Opdrachtgever: zorgorganisatie Antes (psychische hulp in Zuid-Holland Zuid)
Probleem: patiënten moeten lang wachten op zorg
Oplossingsrichting: beïnvloeding wet- en regelgeving en beeldvorming
Thema’s: #publicaffairs #lobby #overheid #publieke opinie #beeldvorming #storytelling
Studenten: minor Public Relations, 60 vierdejaars in 15 teams
Tijd 4 weken
Eindproduct: pitch voor opdrachtgever (5 minuten), strategisch adviesrapport
Moeilijkheidsgraad: *****
DE SMART CONNECTION
Context: analyse
- Intern onderzoek: probleem in kaart, huidige oplossingen inventariseren
- Onderzoek naar de politieke arena: lokale en landelijk, politici, standpunten, regelgeving, beleidsproces
- Onderzoek naar de maatschappelijke arena: belangengroepen, standpunten
- Analyse relevante trends en issues
- + theoriecolleges docent Bas Los, gastcolleges (PA-expert Frans van Drimmelen, hoogleraar Henri Beunders), workshop (debatexpert John Bijl), excursie (rondleiding Tweede Kamer met interview CDA-kamerlid Erik Ronnes), werkcolleges & consults.
Concept: big idea
15 studentenbureaus = 15 unieke oplossingen: strategische communicatie-adviezen met een flinke dosis inhoudelijke kennis. Een greep:
- Advies bureau Streep PR: tot in de puntjes doortimmerd voorstel aan het adres van zorgverzekeraars: maak omzetplafonds flexibel!
- Advies bureau Pack PR: meer zorgexperts vrijspelen door administratieve taken uit te besteden aan werkzoekenden.
- Advies bureau Bloodbank PR: voorstel voor gemeentes om mensen op een wachtlijst laagdrempelig te laten helpen door andere burgers (o.b.v. right to challenge regeling uit regeerakkoord).
Content: creatie
De concepten uitgewerkt in tactiek – kanalen & middelen (van petities tot mediacampagnes, van infographics tot timelines), frames en kernboodschappen – inclusief visuals:
- Frame Bridge PR: Mensenwerk boven papierwerk.
- Frame Bloodbank PR: Capezorger.
- Frame Girl PwR: Het zal me een rotzorg zijn.
- Frame Streep PR: Omzetplafonds zijn pure evil.
Rubriek
Smart connectors x communicatie-uitdagingen
Over welke praktijkproblemen buig je je als communicatieprof? Wat voor oplossingen heb je in petto? En hoe maak je die eigen tijdens een studie Communicatie? Of je nu je eerste stappen in vak zet of al dertig jaar in het vak werkt: de breedte ervan maakt het soms ongrijpbaar. Daarom in deze rubriek: heel concrete vraagstukken met heel concrete communicatie-oplossingen. Ontwikkeld tijdens de cursussen door studenten, voor opdrachtgevers uit de vaak Rotterdamse praktijk. Dit is smart connecting.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.