#3 Ondertussen.. bij een Masterclass Dóórvragen

Verhalen vertellen vinden we leuk. Daarnaast vinden we het een onmisbare competentie van een smart connector. Heel graag willen we op een verhalende manier delen wat we beleven, wat ons inspireert. Iets waar jij ook daadwerkelijk wat aan hebt. In Ondertussen.. vertelt iemand binnen de opleiding Communicatie iets wat hem of haar inspireert en deelt dit op eigen wijze. Want ook daar houden we van: eigenwijs zijn.

Door: Ank Jansen, docente Communicatie

Het leuke van een vak in je eentje geven is dat je niet hoeft te overleggen met anderen. Je hoeft niemand te overtuigen, kan last-minute wijzigingen doorvoeren en alles lekker helemaal zelf bepalen. (Binnen de grenzen van goed les geven, uiteraard.) Dat heb ik dus met het keuzevak ‘Hoe om te gaan met Rutger Castricum?’. Ik geef het vak nu voor de 5e keer en weer is het anders. Deze periode waren de speciale ingrediënten: 2 studenten met een specifieke leervraag, 1 journalist die uit zijn comfort zone durft te stappen en 1 docent die graag nieuwe dingen uitprobeert. Het resultaat? De Masterclass Dóórvragen – om beter te leren doorvragen in een journalistiek interview.

De journalist, Olmo Linthorst, ontmoette ik een aantal maanden eerder. We raakten aan de praat op een congres en bleken geïnteresseerd in soortgelijke onderwerpen. Toen er een boek over leren gerecenseerd werd, dacht hij aan mij. En toen een student vroeg of ze beter kon leren dóórvragen bij mij in de les, dacht ik aan hem (Rutger zelf heb ik helaas nog steeds niet kunnen verleiden). Het doorvragen zit niet specifiek in de lessen, aangezien het meer gaat over omgaan met journalisten. Maar voor studenten die meer geïnteresseerd zijn in het journalistieke vak, zou dat wel een mooie aanvulling zijn. Tijd voor een nieuw uitprobeersel dus!

Samen met Olmo ontwierp ik de Masterclass. Uiteindelijk hadden we twee deelnemers, die met veel persoonlijke aandacht van Olmo beter leerden doorvragen. Het was een bijeenkomst naar mijn hart: persoonlijk, gericht op leervragen die uit de student zelf komen en (eigenlijk ongepland) over thema’s die ik belangrijk vind. Want het blijkt dat de belangrijkste tips van Olmo om door te kunnen vragen zijn het contact maken met en luisteren naar de geïnterviewde.

De Masterclass zette mij aan het denken. Ik doe vrijwel altijd het omgekeerde: goed doorvragen om contact te maken. Terwijl deze Masterclass mij leerde dat contact misschien wel een voorwaarde is om goed door te kunnen vragen. Want in een interview ga je op zoek naar ‘spannende thema’s’: dilemma’s of tegenstrijdigheden die echt de kern van de mens of het onderwerp weergeven. En mensen willen dit soort informatie pas aan je kwijt als ze het gevoel hebben dat dit kan. Als er echt contact is dus.

Dit is natuurlijk ook belangrijk in mijn baan als docent. Studenten geven zich pas bloot als ze zich echt gehoord voelen. En met blootgeven bedoel ik niet dat ik verwacht dat studenten mij alles vertellen, maar wel dat ze hulp vragen wanneer dat nodig is. Dat ze aangeven wat ze moeilijk vinden zodat ik mee kan denken over oplossingsrichtingen. En dat ze ook aangeven wat ze interessant vinden en waar ze goed in zijn, zodat ik hen daarin kan aanmoedigen.

Zo zie je maar weer, dat leermomenten voor studenten ook leermomenten voor docenten kunnen opleveren. Voor mij geldt dat zeker, ik leer elke dag weer. Niet alleen tijdens uitprobeersels, maar vooral ook in het dagelijkse contact met heel veel studenten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.