Blog

#100 Ondertussen – Bij de lancering van ons whitepaper 

Dinsdagmiddag 29 november 2022 15.00 uur, tijd voor de lancering van het whitepaper purpose communicatie: consistent en met commitment. Anderhalf jaar lang is er hard gewerkt aan het onderzoek naar de ‘purpose paradox’. Vanuit de inzichten uit de data, naar evidence-based handvatten voor de praktijk met een whitepaper als eindresultaat.  

Onderzoek purpose paradox voor beginners
We gaan even terug in de tijd. We spoelen terug naar september 2021 waar Komala Mazerant (PhD), Sanne Smit,Lotte Willemsen en ik (Kristel Klaassen) de Strategische Communicatie Challenge 2021 van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals wonnen met het onderzoeksvoorstel om meer inzicht te krijgen in de zogeheten ‘purpose paradox’. Deze paradox houdt in dat onze maatschappij verwacht van organisaties dat ze een purpose, oftewel de maatschappelijke ambitie die het bestaansrecht en relevantie van een organisatie weerspiegeld, hebben. Maar tegelijkertijd staan wij sceptisch tegenover de communicatie hierover of het wordt gezien als marketing truc.  

Dat weerhoudt sommige organisaties ervan om zich te mengen in het maatschappelijke debat. Dit stelt organisaties dan ook voor een complex dilemma: consistente purposecommunicatie hoe doe je dat? 

Door middel van ons ‘pupose paradox’ is de status quo in kaart gebracht: In hoeverre committeren merken zich aan een hoger maatschappelijk doel? Hoe communiceren zij hierover op social media en levert dit betrokkenheid en waardering op? Uiteindelijk kunnen we duidelijk maken wanneer de purpose paradox optreedt en welke communicatiefactoren daarbij een rol spelen.  

Wie ben je en wat is je purpose
Terug naar dinsdagmiddag 29 november. Het langverwachte moment was daar, in een presentatie van 40 minuten werden de hoofdinzichten met de aanwezigen gedeeld. Leuk om te zien dat velen driftig meeschreven. In de zaal zaten studenten en professionals uit het werkveld, deze samenstelling zorgde voor boeiende gesprekken. Verrast was ik toen ik hoorde dat sommige studenten juist kiezen voor een (bij)baan die al iets doen aan de maatschappelijke uitdagingen waar menig organisatie mee moet dealen. Dit sloot mooi aan bij een van de hoofdinzichten van ons onderzoek, want 81%​ van de consumenten ziet een leidende rol voor organisaties in maatschappelijke uitdagingen​ (Edelman, 2022). Door te communiceren over de purpose van organisatie kunnen zij laten zien dat ze – net als mensen – doelen en dromen hebben, en dat ze uitdragen waar ze in “geloven”(Cook, 2020; Willemsen et al., 2021). 

Geen woorden, maar daden
Bij het tweede gedeelte van de middag bespreken we met alle aanwezigen een case van de Zeeman. Een kleine test of de inzichten uit het onderzoek ook zichtbaar zijn in de praktijk. Want zeg nou zelf, onderzoek komt pas echt tot leven als je het direct kunt toepassen of echt zichtbaar is. Onderzoek voor de praktijk, in de praktijk en met de praktijk. Na het tonen van deze video van Zeeman werd er doorgepraat over het onderwerp. Mooi om te zien dat er aan alle tafels een ander gesprek op gang kwam, want wat maakt iets nu een maatschappelijke purpose en heeft dat altijd het beoogde succes?

Over smaak valt niet te twisten – “kies één maatschappelijk thema en leg dat uitgebreid uit, nu is het allemaal een beetje of eigenlijk net niets.” Was één van de opmerkingen. Ook werd het grote zee vervuilende olieschip in het filmpje al snel gespot, dat sluit natuurlijk ook niet helemaal aan. De eye opener van de sessie vond ik dat er ook iets van argwaan in de gesprekken zat – “doen ze wel echt wat ze zeggen en waar is de bewijsvoering daarvan? Met één filmpje ben je natuurlijk niet en vroeger waren ze wel een prijsvechter”. Interessant om dit terug te horen want dit is dus precies de kern van de purpose paradox. En toen ein-de-lijk was het moment daar. In 3, 2, 1 en met een druk op de rode knop, werd CSC Insights #2 gelanceerd en is nu live. Tijd om te proosten! 


 

Nieuwsgierig geworden? Download het hele whitepaper HIER 

Mijn eerste Smart Connecting artikel lezen over wat het fenomeen purpose paradox is? Klik dan HIER 


Bronnen

Cook, F. (2020).“Season 1 Wrap-Up: Fred Cook on New Activism.” Geraadpleegd van https://prfuture.simplecast.com/episodes/season-finale-fred-cook-on-newactivism 

Edelman (2022). Edelman Trust barometer special report. Geraadpleegd van https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2022-01/2022%20Edelman%20 Trust%20Barometer%20FINAL_Jan25.pdf  

Willemsen, L. M., Kamphuis, A., & van Stipdonk, E. M. (2021). Merk als mens. Amsterdam: SWOCC.     

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.