Edutopper #32 – Corporate Movies

In deze rubriek delen we onze Edutoppers. Bijzondere projecten of resultaten van studenten waar we trots op zijn. Dit keer gaat alle aandacht uit naar twee corporate movies, gemaakt door studenten uit de minor PR Creating Stories.

Storytelling heeft de laatste jaren een belangrijk plaats gekregen binnen ons vak. Door het vertellen van authentieke verhalen kan je het verschil maken. Toch brengen maar weinig communicatiebureaus hun eigen verhaal naar buiten. Te druk? Niet nodig? Een andere reden? Binnen de minor PR Creating Stories zetten we er wel op in. Omdat we vinden dat je met een eigen verhaal het onderscheid kan maken. Ook als PR-bureau. Je kan er in ieder geval je stakeholders – en dan met name je klanten – mee raken. En daar draait het om als het om communiceren gaat!

Je eigen corporate movie
Maak je eigen corporate movie. Met die opdracht stuurden we 13 PR-bureaus op pad. Twee van deze verhalen willen we graag laten zien, als Edutopper. Omdat wij vinden dat ze impact hebben. Door het verhaal, maar ook door de wijze waarop er in beeld vorm aan is gegeven. Filmmaker en docent Daan Vree verzorgde binnen de minor de lessen over de filmtechnieken en voorziet beide films van een kort commentaar.

Schakel PR

Daan Vree: “Schakel PR heeft gekozen voor een film met een duidelijke verteller die ons meeneemt in zijn verhaal. Hij kijkt terug op wat de mensheid heeft bereikt en hij geeft zijn visie op een toekomst waarin niet de techniek, maar de mens centraal staat. De verteller hanteert mooie, poëtische taal en de verhaallijn heeft een duidelijke ommekeer waarna  de kernboodschap volgt. De film als geheel is met zorg gemaakt en dat zie je terug in de beelden.”

Stalen Neuzen PR

Daan Vree: “De corporate film van Stalen Neuzen PR ademt een en al idealisme, maar toont ook realiteitszin. Het bureau streeft naar een inclusieve samenleving voor iedereen en beseft tegelijk dat het een lange reis is met veel hobbels. In de film is deze abstracte kernboodschap vertaald naar concrete beelden waarin een paar schoenen met stalen neuzen de hoofdrol speelt. Het paar schoenen vindt geen aansluiting bij de andere schoenen (‘de sneaker- en stilettomensen’). Door gebruik te maken van personificatie worden schoenen personages. Mooi is hoe de verteller de beeldspraak van de schoenen en de lange reis heeft vertaald naar beeldende taal: ‘strik je veters maar goed’ (voor een lange reis) en ‘de moed zakt je in de schoenen’ en ‘voor de mensen die geen voetveegje meer willen zijn’.  Tekst en beeld vormen een mooi, coherent geheel.”


Meer weten over de Minor PR Creating Stories? Neem een kijkje op de website

Reacties

Jitske Breit namens Stalen Neuzen PR
Wat gaaf! Bedankt Daan voor de lessen en complimenten. Stalen Neuzen PR vond het een feestje om met je samen te werken!
2 maanden geleden geplaatst
Agaath
Mooi gezegd, woorden blijven leven!
3 maanden geleden geplaatst
Steven Koerts
Zeer tof dit! Ik ben de maker en schrijver van die van Schakel. Toen ik het schreef en de video bewerkt nog niet beseft dat het zo goed in elkaar zat. Ook niet verwacht dat het zo goed ontvangen zou worden. Ik schrijf mijn teksten in eerste instantie vrij snel, niet te veel bij nadenken en gewoon opschrijven. Vervolgens heb ik nog een keer overschreven en nog een keer uitgetypt. Elke keer met kleine aanpassingen, toevoegingen of schrapsels. Nu ik het weer terug hoor blijf ik stukken in mijn hoofd veranderen. Zo is de video een opname van het moment, maar de woorden blijven door leven en steeds veranderen. Poëzie is een dynamisch verschijnsel. Mooie herinnering dit.
3 maanden geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.