Communiceren kun je leren: de dialoog!

Opgeleid worden tot Smart Connector, eigenlijk best een mond vol. En inderdaad, we moeten nogal wat leren. Vier jaar lang krijgen we te maken met tal van onderwerpen en vaardigheden. Maar wat is het belang ervan? In deze nieuwe rubriek ‘Communiceren kun je leren!’ behandelen we diverse die je kunt, of liever gezegd moet leren als Smart Connector. Experts komen aan het woord en vertellen jou precies het waarom. In deze eerste editie trappen we af met Ank Jansen, docent van de opleiding Communicatie maar vooral expert als het om dialogiseren gaat!

Door: Jeska Baks

Vroeger had ik vaak het gevoel dat ik niet gehoord werd. Ik ben introvert en hecht meer waarde aan diepgaande een-op-een-gesprekken. Daar haal ik het meeste energie uit. Ik vind het voeren van een échte dialoog gewoon heel fijn.
Sinds zeven jaar ben ik docent bij de opleiding. Ik ben vooral een generalist en geen specialist. Dat houdt in dat ik niet één communicatieding heb waar ik goed in ben, maar van alles een beetje. Daarom kan ik verbindingen maken tussen al die hokjes. Studenten een stapje verder helpen in hun leven is wat mij drijft. Een diploma halen is leuk, ook daarom zit ik hier, maar ik vind het ook belangrijk dat een student zich ontwikkelt. Zowel binnen de opleiding als op persoonlijk vlak. Verbinden dat is mijn drijfveer en de reden waarom ik die dialoog zo belangrijk vind. Ik ben altijd op zoek naar dingen bij elkaar brengen. De kern van dialogiseren voor mij is naar anderen luisteren.

Goed dialogiseren
Als je een dialoog wil opzetten moet je je daar ten eerste van tevoren bewust van zijn. Het is een bepaalde mindset: ik wil een ander begrijpen. Je moet daarbij de ervaringen van een ander serieus nemen. Een ervaring kan nooit goed of fout zijn, ervaringen kunnen echter wel verschillen tussen personen. Ga het gesprek aan, hoe kan het dat je iets anders ervaart en wat zijn de overeenkomsten. Je moet bereid zijn om echt te luisteren en wees je vooral bewust van je eigen vooroordelen. Die heeft ieder mens, maar kunnen echt contact in de weg zitten.

Je komt erachter welke vooroordelen jij hebt door jezelf vragen te stellen: hoe kijk ik naar de wereld en wat betekent dit voor de ander? Soms voelt dit ongemakkelijk, dat is niet erg. Een collega van mij zei pas het volgende: “Goede intenties betekent niet dat je geen pijnlijke dingen kunt zeggen. En als dat gebeurt, heeft de luisteraar dan oog voor de goede intenties van de spreker en heeft de spreker ook oog voor de pijn die hij veroorzaakt?”

Dialogiseren en discussiëren zijn twee heel verschillende dingen. Bij een discussie wil je een ander overtuigen van je eigen standpunt. Dit gebeurt wanneer mensen zich aangevallen voelen Daar is een dialoog niet voor bedoeld. Soms wordt een dialoog vaak misbruikt door te zeggen dat je elkaar in het midden kunt vinden. Dit kan uitlopen op een debat om te winnen. Maar dan leer je elkaar niet begrijpen. Pas als je de ander begrijpt, kun je vanuit die positie naar een oplossing zoeken.

Smart Connector X dialogiseren
Binnen het vakgebied zien we eigenlijk twee ontwikkelingen. Allereerst is voor merken de relatie met stakeholders steeds belangrijker. Een organisatie heeft een doelstelling, elke organisatie wil haar stakeholders meekrijgen in die doelstelling. Er moet een verbinding komen die niet gericht is op het verkopen, maar op de relatie die gericht is op zorgen dat je beide krijgt wat je zoekt. Dit maakt de relatie gelijkwaardiger en slim verbinden hoort natuurlijk bij de taak van een communicatiespecialist.

Daarnaast zie je steeds meer merken die zich ‘committen’ aan een issue. Denk aan gender, seksualiteit, klimaat of racisme. Merken profileren zich steeds vaker aan de hand van een standpunt binnen een issue. Inherent aan issues zijn tegenstellingen. Daar moet of kan je iets mee. Een organisatie kan niet een kant kiezen en dan niets met de andere kant te maken willen hebben. Juist dialoog is een mooi startpunt om samen iets te bereiken. Als Smart Connector ben je daarbij heel belangrijk. De organisatie is als het ware de vergroting van één mens. Niet iedereen communiceert hetzelfde, maar als jij ergens werkt dan is jouw omgang met stakeholders, klanten en collega’s hoe (een stukje van) de organisatie met mensen omgaat. Wil de organisatie in dialoog gaan, dan moeten de medewerkers dus in dialoog. En jij als Smart Connector moet daarin het voorbeeld geven.

Drie concrete tips
• Ga het gesprek aan
• Luister écht
• Wees je bewust van je eigen vooroordelen

Nou, hoe kun je dialogiseren leren?
Door te oefenen! Kom allemaal naar de Dag van de Dialoog. Binnen de Hogeschool is dat op 4 november, in Rotterdam is het op 5 november. En voor de eerstejaarsstudenten: eind periode twee én vier gaan we ook ervaren wat de dialoog voor jou kan doen!

Meer weten? Hier vind je alle informatie over de dag van de dialoog

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.