The Big Five – Learnings van LINDA.

De Bentley onder de auto’s, de Rolex onder de horloges en de LINDA. onder de tijdschriften. Daar staat ze dan. Voor je neus. Klaar om te gaan vertellen over het tijdschrift en het reusachtige merk LINDA. Nee, niet Linda de Mol zelf staat voor de klas, maar wel de hoofdredactrice van LINDAnieuws.nl en LINDA.tv., Jossine Modderman. Zij is klaar om ons alles te vertellen over het crossmediale concept van LINDA., want hoe doe je dat? In deze Big Five deel ik de vijf belangrijkste learnings uit haar college.

Door: vierdejaars studente Chantal de Kool (Minor Crossmediale Journalistiek)

1.Wie ben ik?

Bij het opzetten van een merk begin je allereerst bij jezelf. Het gaat om kernwaarden. Wie ben ik, wat doe ik en waar sta ik voor? Het is belangrijk dat betekenis wordt gegeven aan het gedrag binnen de organisatie. Alle content moet voldoen aan deze kernwaarden, en dat betekent voor LINDA. dat deze sexy en slim, lef en liefde, direct en gedurfd, open en optimistisch, tegendraads en eigenwijs en altijd met een knipoog moet zijn.

2. Wie vind jij dat ik ben?

Ik denk dat het aardig duidelijk is voor de medewerkers van LINDA. wie LINDA. is en waar zij voor staat. De kernwaarden maken een vertaalslag naar merkwaarden. Merkwaarden hebben betekenis in de hoofden en gedachten van de lezers. Het logo van LINDA. bijvoorbeeld, dat moet overal op de juiste manier terugkomen. En dat luistert nauw. Wanneer het lettertype van het logo van LINDA. op een magneet op de afwasmachine van de redactie niet juist is, dan wordt de hele afwasmachine teruggestuurd (ja, dit is echt gebeurd).

3.Bijpakken en doorpakken

Het blad LINDA. staat bomvol content die aansluit bij de wensen en behoeften van de vrouw. Maar heeft een vrouw hier genoeg aan? Je krijgt hetzelfde antwoord als je aan een vrouw vraagt of ze genoeg heeft aan één paar schoenen. Het antwoord is dus nee. Daarom heeft LINDA. geleidelijk aan uitgebreid met allerlei platformen voor verschillende behoeften, onder andere LINDA.nieuws, LINDA.tv, LINDA.festival, LINDA.wonen, LINDA.meiden, LINDA.man en L’HOMO. In 2016 won LINDA. een award voor Cross Media Merk van het Jaar 2016. Niet gek toch?

4.Vallen en opstaan

Als je denkt dat je de hele wereld aan kunt, kun je net zo goed alles proberen en maken. Zo mochten wij meegenieten van nooit eerder getoonde beelden, want tsja, ook bij LINDA. hebben ze wel eens iets gemaakt waar ze uiteindelijk niet tevreden over waren. Het idee kan misschien leuk zijn, maar in de praktijk moet het er ook goed uitzien; het moet in lijn liggen met de uitstraling en het concept van je merk.

5.Op weg naar de sterren en daar voorbij

Na de vele successen was LINDA.lijnt. misschien wel het hoogtepunt. Wat een ongekend succes! Of beter gezegd; een doordacht succes. Alles wat Linda de Mol aanraakt, verandert in goud. Althans daar lijkt het op. Het begon met de aankondiging; Linda de Mol wil afvallen. Vervolgens riep LINDA. iedereen op om mee te doen. Tijdens het lijnen werd allerlei specifieke content aangeboden en werden workshops en bootcamps georganiseerd. De periode van het lijnen is voorbij, maar de hashtag #HOUVOL gaat nog moeiteloos door.

Het is allemaal begonnen met een tijdschrift en kijk wat LINDA. nu allemaal heeft bereikt. Wat heeft LINDA. eigenlijk nog niet? Als wij Jossine mogen geloven, gaat er binnenkort weer iets heel leuks gelanceerd worden. Wat het is, dat mag ik natuurlijk nog niet verklappen. Dat heet beroepsgeheim, weet je wel…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Instagram van Jossine Modderman