Verhalen vertellen vinden we leuk. Daarnaast vinden we het een onmisbare competentie van een smart connector. Heel graag willen we op een verhalende manier delen wat we beleven, wat ons inspireert. Iets waar jij ook daadwerkelijk wat aan hebt. In Ondertussen.. vertelt iemand binnen de opleiding Communicatie iets wat hem of haar inspireert en deelt dit op eigen wijze. Want ook daar houden we van: eigenwijs zijn. Deze week schrijft docente Manon Augustin over haar praktijkvoorbeeld tijdens een opfriscursus Spelling en Grammatica.
De week na de eerste tentamenronde van het nieuwe schooljaar vind ik altijd een spannende week. De stapels nakijkwerk liggen op mij te wachten. Is het gelukt om mijn studenten een stap verder te brengen in hun schriftelijke vaardigheden? Ook dit jaar leek het weer een grote uitdaging te worden.
In de eerste les van het vak Spelling en Grammatica neem ik een toets af om te zien wat het niveau is van mijn eerstejaarsstudenten op het gebied van spelling en grammatica. De laatste tijd is er in de media best wat aandacht geweest voor het belabberde taalniveau van studenten. Zo meldt NRC.nl op 15 september dat het bij zo’n 50 tot 60 procent van de scripties en tentamens schort aan het Nederlands. De achterstand zou al ontstaan in het basisonderwijs waar de schrijflessen van onvoldoende kwaliteit zouden zijn. Ook op de middelbare school is er weinig aandacht voor schrijven. Schrijfvaardigheid is zelfs geschrapt uit het eindexamen. Veel hbo’s bieden nu bijspijkercursussen aan om deze achterstanden weg te werken en wij doen dat dus ook in de vorm van een opfriscursus.
Opfrissen
Hoe is het gesteld met mijn nieuwe eerstejaarsklas? Binnen een half uur heb ik het antwoord op deze vraag. De studenten maken de toets en aansluitend kijken we deze met elkaar na. Het gezamenlijk nakijken gaat gepaard met veel hilariteit. De enen vliegen mij om de oren samen met het nodige commentaar. “Mevrouw, als ik er bij ga nadenken, doe ik dus alles fout. Ik ben meer van het gevoel.” “Ik moet het allemaal weer een beetje opfrissen en dan komt het wel goed.” Ik moet terugdenken aan dit zelfde moment vorig jaar. Een uitspraak die mij toen bijbleef, was: “Mevrouw, ik heb gewoon een gat, een taalgat!” Toen ik deze student vroeg om uitleg, vertelde hij dat hij tussen de basisschool acht jaar geleden en deze les hier bij mij eigenlijk geen fatsoenlijke Nederlandse les meer had gehad. Hij las geen boeken of kranten en schrijven deed hij alleen via Whatsapp. Een behoorlijke lacune dus die wij in 8 weken moesten vullen.
Maar hij was vol goede moed en ik had ook het volste vertrouwen in hem. Hij werkte hard tijdens de lessen, deed thuis extra oefeningen en hij kreeg er plezier in. Vol trots vertelde hij mij na een aantal weken dat hij nu voor het eerst fouten uit een verslag van een medestudent had gehaald. Ook in de lessen merkte ik dat hij vooruitging. Zou het dan toch lukken in acht weken? Ja dus, hij haalde een mooie voldoende.
Onderhoud
Met deze herinnering in mijn hoofd pak ik enthousiast de tentamens om na te gaan kijken. Mijn rode pen moet ik helaas regelmatig gebruiken. Vooral de werkwoordspelling blijkt voor velen nog lastig. De helft van de klas haalt het tentamen deze keer. Er zijn dus weer wat gaten gedicht, maar nog vele te gaan en voor hoe lang is de vraag? Taal vergt onderhoud. Dat betekent dat we er in de lessen continu aandacht voor moeten hebben, blijven wijzen op de d/t-foutjes dus. Maar ook dat we studenten moeten blijven stimuleren om met taal bezig te zijn door bijvoorbeeld een boek of een krant te lezen of door eens een blog te schrijven. Werk aan de winkel dus!
Bron: Huijgen, M. (2016) Scripties en tentamens vol taalfouten. Opgehaald op 23-11-2016 van https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/05/scripties-en-tentamens-vol-taalfouten-4150187-a1519847
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.