Blog

#11 Ondertussen .. tijdens een voorbereiding

Verhalen vertellen vinden we leuk. Daarnaast vinden we het een onmisbare competentie van een smart connector. Heel graag willen we op een verhalende manier delen wat we beleven, wat ons inspireert. Iets waar jij ook daadwerkelijk wat aan hebt. In Ondertussen.. vertelt iemand binnen de opleiding Communicatie iets wat hem of haar inspireert en deelt dit op eigen wijze. Want ook daar houden we van: eigenwijs zijn. Deze keer het verhaal van collega Agaath Flikweert. `Over keuzes maken! 

Pats. Boem. Dicht die laptop. De voorbereiding voor de les van morgen zit erop. De werkvormen zijn bedacht, de leerdoelen ingevuld en ook inhoudelijk ziet het college er best strak uit! De verhalen en ervaringen van oud-studenten geven goed aan hoe ze – door de juiste keuzes te maken – de baan van hun dromen hebben bemachtigd. Wat leuk dat die filmpjes zijn gemaakt. Dat zal de studenten morgen zeker inspireren!

Toch? Helemaal zeker ben ik er niet van. Zouden ze de boodschap oppakken? Dat het van belang is om als eerstejaarsstudent te weten naar wat voor soort baan je toewerkt? Dat je weet waar je interesses liggen om zo de juiste keuzes te maken? Aan het begin van het jaar zei Jandino Asporaat het nog heel treffend tijdens de introductie: “Je stapt toch niet op een trein als je niet weet waar die naar toegaat?” Er werd luid geapplaudisseerd. En ook ik was er als de kippen bij. Als we dat bij alle eerstejaars eens goed tussen de oren zouden krijgen. Te vaak kiezen ze voor communicatie omdat de opleiding ‘zo lekker breed is’.

Twijfel
De les start. De verhalen van de oud-studenten doen het goed. Ze zijn onder de indruk van dat wat je met de opleiding kan bereiken. Dat hielden ze toch niet voor mogelijk. “Maar die studenten waren dan toch wel heel erg goed, mevrouw?”

Tijd om dat stapje verder te gaan. Al snel heb ik door dat ik beter naar mezelf had moeten luisteren. Die twijfel had ik niet voor niets. Hoe ik ze ook aanmoedig om de toekomst te ‘omarmen’, ze trekken het niet. Niet dat ze niet willen. Daar ligt het echt niet aan. Nee, ze hebben werkelijk geen idee en daar voelen ze zich ook best wat ongemakkelijk bij. Ze weten ook wel dat het handig is wanneer je weet waar je naartoe werkt. Dat hoef ik ze echt niet uit te leggen.

img_0636

Dan is er die ene jongen, links achterin. Een goede student, dat was me direct al opgevallen. Leergierig, serieus en een hele goede pen! Zelf heb ik wel een beeld bij zijn toekomst. Hijzelf ook?

Maar ook hier diezelfde, bijna wanhopige blik. “Nee, mevrouw. Echt geen idee!” Om er direct op te laten volgen: “Maar is dat nu wel zo erg. Ik zit op een opleiding die ik toevallig wél heel erg leuk vind. Waar ik heel veel leer en nog veel meer hoop te leren voordat ik weet wat ik echt wil. Dat kan toch ook?”

Verwachtingsvol kijkt hij me aan. De rest van de klas lijkt bijna opgelucht. Blij met de onverwachte wending die hij in gang lijkt te zetten.

Lekker in je vel
Wow! Ik laat het even op me inwerken. Zo’n reactie had ik niet verwacht. Maar wat een winst! Gewoon lekker in je vel zitten en genieten van de opleiding die je gekozen hebt. Niets mis mee toch? Ik geef het hem terug en de druk is blijkbaar van de ketel. Plotseling is er de ruimte om te komen tot een echt gesprek. Diverse vragen passeren de revue. Vragen die spelen in hun hier en nu. Problemen die ze in deze fase van de studie tegenkomen en die een helder toekomstbeeld eenvoudigweg nog in de weg staan.

Succesverhalen
En nee, het gaat hen niet alleen om de succesverhalen. Zijn er ook studenten die het wat minder goed is afgegaan? Hoe is het met hen afgelopen? Kan ik daar iets over vertellen? En dan – als klap op de vuurpijl – hoe heb ik vroeger mijn keuzes gemaakt? Wilde ik dan altijd al docent worden?

Oeps. Wat een vragen. We pakken ze op. Een voor een. Maar dan die laatste? Gelukkig is het tijd en kan ik ‘m even laten liggen. Ik sta namelijk niet te popelen om hier tekst en uitleg over te geven. Dan kan ik het zo mooi geformuleerde lesdoel wel definitief op mijn buik kan schrijven. “Weet je wat,” zo stel ik voor. “Ik denk er nog even over na. Misschien de volgende les. Als we wat meer tijd hebben.”

 

Wordt vervolgd!

Reacties

[…] college van vorige week heeft veel losgemaakt. In ieder geval bij mij. Eerlijk gezegd veel meer dan me lief was. “Hoe had […]

8 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.