Worklab #1 – Adfactor

Onze regio is een broeinest van communicatietalent. De één zet net die eerste stap in zijn loopbaan, de ander is al gepokt en gemazeld. Leuk dat zij dagelijks achter hun bureautje zitten te shinen. Maar mogen wij ook even meekijken?! Daarom de rubriek Worklab: spotlight op een communicatieprof, zijn werk, zijn business, zijn tips voor ons. Deze editie: Samantha Oosterlee, Assistant Marketing & Operations bij Adfactor.

Door: Samantha Oosterlee

FotoSammie_adfactorkleinerMijn bureau staat bij Adfactor. Een bedrijf dat al acht jaar op rij is uitgeroepen tot beste online media exploitant. Gespecialiseerd in content marketing en native advertising. Bekend bij mediabureaus, PR-bureaus, adverteerders en influencers. Maar bij het grote publiek onbekend. En dat is helemaal niet zo erg. Wat doen we? We zetten grote samenwerkingen op tussen influencers en merken in de vorm van campagnes. Merk en influencer zijn het gezicht van de campagne, delen het succes. Adfactor werkt op de achtergrond.

Mijn weg naar Adfactor
Als een bedrijf zo onbekend is onder een groot publiek, hoe kom ik dan bij dit bedrijf? Daar is eigenlijk een heel simpel antwoord op: Indeed. Met een aantal relevante zoekwoorden op Google kom je heel ver, zo blijkt. In september 2015 wilde ik een stage gaan doen binnen Public Relations en in een branche die mijn interesse heeft. Ik begon groot, maar besefte na een aantal gesprekken (en afwijzingen) al snel dat grote bedrijven me helemaal niet lagen. Ik moest het kleiner gaan zoeken en mogelijk ook afwijken van Public Relations.

Ik kan nu zeggen dat ik heel blij ben dat ik dit heb gedaan, want meteen na dit besluit stuitte ik op Adfactor. Zij zochten een stagair. Op hun vacature móést ik solliciteren, aangezien ik lichtelijk verslaafd ben aan het kijken van YouTube-filmpjes en heel veel bloggers volg op social media. De perfecte stage voor mij. Gelukkig dachten zij er hetzelfde over, want een dag na mijn gesprek werd ik aangenomen en had ik mijn stage te pakken.

Advertentie kerstrapportVoltreffer
Mijn stage moest in het teken staan van mijn voorkeuren binnen het communicatievak, zo had ik me voorgenomen. De eerste stap was dus om mijn eerste keuze overboord te gooien (Public Relations, bekend bedrijf). Niet erg. Het is, denk ik, ook belangrijk dat je erachter komt wat je niet leuk vindt. Zodat je je verder kunt oriënteren. Communicatie is een ontzettend breed vakgebied, waarin zoveel mogelijkheden zijn en het bijna onmogelijk is om meteen te weten wat je precies wilt. Het afstrepen van mogelijkheden is daarom een mooie eerste stap: het brengt je dichterbij jouw droombaan.

En toen bleek de stage bij Adfactor een voltreffer. Marketing en ik: dat was meteen een prima match. Een overzicht van mijn werk: blogs scouten, het bloggersnetwerk van Adfactor up-to-date houden, de nieuwe influencer agency van Adfactor ondersteunen, in het systeem achter de website werken, marketingacties opzetten en artikelen schrijven.

Al deze werkzaamheden deed ik met veel plezier, omdat ik als ware de hele dag bezig was met mijn grootste hobby. Kan het beter? Daarnaast merkte ik dat ik een klein bedrijf juist heel fijn vind. Het gaat er informeel aan toe bij ons, iedereen is erg open. Bijna familiair. Hierdoor voelde ik mij al snel op mijn gemak en durfde ik mijzelf te ontwikkelen.

De tips van Samantha

Begin januari 2016 heb ik mijn stage afgerond. Maar hé, dat was niet het einde! Ik ben nu werkzaam bij Adfactor als Assistant Marketing & Operations. Een geweldige kans om mijn kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie en marketing uit te breiden. Vanuit mijn ervaringen kan ik drie tips meegeven:

  1. Hecht niet alleen waarde aan de grootte en bekendheid van een bedrijf bij het zoeken naar een stagebedrijf of baan. Een kleiner, onbekend bedrijf betekent niet per definitie dat het minder leerzaam of interessant is. Integendeel.
  2. Kies voor een stage of baan binnen een branche waar je affiniteit mee hebt.
  3. Sta open voor werkzaamheden buiten jouw functie om zoveel mogelijk te leren.