Wijsztalk op z’n Spartaans

Onze studentenvereniging WIJSz organiseert te gekke uitstapjes. Deze keer on tour naar dé voetbalclub van Spangen: SPARTA. Een ding werd al snel duidelijk. Er gebeurt daar veel meer dan alleen voetballen. In deze WijszTalk alle ins and outs. Op zijn Spartaans!

Door: WIJsZ

Het was woensdagmiddag 14 maart. WIJSz on TOUR was bij Sparta Rotterdam. We kwamen aan bij het Kasteel om ongeveer kwart voor 4 en werden opgevangen door Tim Hanstede, vierdejaarsstudent Communicatie. Hij studeert momenteel af op de 4e etage bij Sparta voor het sportmedisch centrum Nieuw Rotterdams Peil. Een centrum dat van alles aanbiedt, zoals fysiotherapie, manuele therapie en diëtisten. Tim houdt zich bezig met de communicatie van Sparta en de communicatie voor de stichting De Betrokken Spartaan. Hij komt al van kleins af aan bij Sparta met zijn vader en hij geeft aan dat er een leuke werksfeer heerst op kantoor. Sparta bestaat al sinds 1888 en was eerst een cricketclub.

“Wist je dat Sparta de oudst betaalde voetbal club van Nederland is?!”
Het meest essentiële voor Sparta is momenteel om in de eredivisie te blijven, maar Tim vertelt verwachtingsvol: ’er is vertrouwen!’ Sparta zet storytelling in om de historie van de voetbalclub te communiceren. Hierin wordt het volgende verkondigd: het ‘oude’ van Sparta met een vleugje innovatie. Er zijn bij Sparta, behalve voetbalwedstrijden, ook veel events en andere activiteiten zoals clinics. Ze maken veel ruimte voor andere betekenisvolle initiatieven en voor maatschappelijke ondernemingen.

Persconferentie op z’n Spartaans
Na het praatje van Tim en het hartelijke ontvangst in het Kasteel, spraken we Paolo den Hartog; hij is dé persoon die je moet hebben als het gaat om perszaken en de socialmediakanalen van de club. Paolo heeft een aantal jaar geleden een open sollicitatie gestuurd naar Sparta of hij wat stukken kon schrijven. Dit heeft hij ongeveer een jaar gedaan en toen zochten ze eigenlijk iemand om in dienst te nemen. Vervolgens is Paolo aangenomen (NETWERK!). Er is veel werk te verrichten voor Paolo, denk hierbij aan wedstrijddagen en alles wat er hierbij komt kijken… Hij is vooral bezig met de socialmediakanalen voor Sparta en voor het maatschappelijke venster hierachter. Sparta probeert zoveel mogelijk relevante content per medium te plaatsen. Er wordt een contentkalender gemaakt voor de social media en op die manier wordt er zoveel mogelijk geplaatst, maar misschien nog wel belangrijker, content gecreëerd. Er wordt ook nagedacht over welke content op welk medium komt. Denk hierbij aan wedstrijdfoto’s op Snapchat en informatie over wedstrijden op de site. De media die ingezet worden en de content daarvan, is afhankelijk van de doelgroep en de kenmerken van het medium.

Bij Sparta wordt alles op z’n Spartaans gedaan. Dat is een stukje storytelling en een stukje authenticiteit. Dat zie je nergens anders.

Wat betreft perszaken gaat het vooral over persmomenten, interviews, regelen dat alles met media is geregeld en bekendmakingen van transfers en bijvoorbeeld opstellingen. Perszaken is voor Paolo ook het geheimhouden van transfers en dat blijkt soms toch lastig… Perszaken is dus eigenlijk een heel omvattende taak, niet alleen bij Sparta. Op wedstrijddagen maakt hij dan ook lange dagen, hij zorgt dat hij er zeker 4,5 uur (!) van tevoren aanwezig is voor onder andere de instagramstory, de perskaarten en het opvangen van trainers en pers.

Rondleiding op z’n Spartaans
Na het praatje van Tim, de persconferentie van Paolo en het vragenrondje gaan we zelf een rondje maken door het stadion. We zijn al boven in de zaal waar de persconferenties worden gegeven, dus vandaaruit gaan we verder. We zien het “hok” van de E-divisie, we zien dé plek met het beste uitzicht en de plek waar de commentators zitten. Vervolgens neemt Tim ons mee naar het kantoor waar de maatschappelijke stichting en de organisatie zich bevinden. Hij legt uit dat ze hier op kantoor met zijn allen eigenlijk alles bedenken en overal aan werken, maar dat ze binnenkort wel naar een andere plek in het Kasteel gaan. Als we naar beneden gaan, komen we uit bij de hal, de kleedkamers, de spelerstunnel en natuurlijk het veld. Het is erg tof dat we even op het veld mogen staan en alles van zo dichtbij mogen zien en meemaken. Het is net echt.

Als er iets is wat we hebben geleerd bij Sparta is het dat er veel meer werk achter zit dan je denkt bij een voetbalclub, zeker bij een professionele club als deze. Er werken veel meer mensen en er moeten veel meer dingen gebeuren op een wedstrijddag dan, in ieder geval wij, hadden gedacht.

Mocht je deze toffe ervaring hebben gemist en denken, volgende keer wil ik ook mee naar zoiets leuks? Houd dan onze Facebook en Instagram in de gaten; we gaan nog veel meer leuke dingen doen dit jaar en houden jullie graag op de hoogte. En als je er dan toch bent, wordt dan gelijk even lid van de WIJSz studievereniging voor extra gezelligheid, updates en leuke acties!

We zien je snel bij de volgende WIJSz on TOUR!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door: Studievereniging Wijsz

STUDIEVERENIGING
#pils #Wijsz #festivals #biermaartochookwijn #studievereniging #geenstudentenvereniging #gastcolleges #bedrijfsbezoeken #borrels #borrels #ennogmeerborrels #gezel #rotterdam #communicatie #hogeschoolrotterdam #eigenwijsz #gin&tonic #waarismijnshirteigenlijk