Voetbal langs de communicatielat

Docent Taco ten Dam is gek van Feyenoord (en voetbal). Eén keer per maand laat hij zijn communicatieve inzichten los op deze prachtige sport. En altijd heel objectief. Deze keer gaat het om de Early Smart Connectors (lees: merken) die aan de haal gingen met voetbalplaatjes.

Zoals bekend, houden de mensen in Nederland heel erg van gratis. En nog meer van gratis en voor niks. Dat gratis niet bestaat en dat je altijd moet betalen voor gratis, vinden de mensen niet erg. Dus liever een product van tien cent duurder en een voetbalplaatje van een cent, gratis erbij.

De Early Smart Connectors
Weggevertjes bestaan al heel lang. Reclame maken als echt vak doen we in Nederland zo’n honderd jaar. Iets weggeven was met inachtneming van de Hollandse spaarzaamheid een sublieme creatieve vondst. De huisvrouwen werden target en Douwe Egberts en Verkade kregen ze al voor de Tweede Wereldoorlog massaal aan het zegeltjes en plaatjes sparen. Vanaf de jaren dertig stortten sigaretten-, kauwgum- en koek-en beschuitmerken zich volop op voetbalplaatjes als weggevertjes. Miljoenen plaatjes gingen met de boodschappen mee en werden met noeste huisvlijt in fraaie albums geplakt. Een hoop werk voor de fabrikanten, maar er kwam wel iets voor terug: nieuwe klanten en binding met de gebruikers. De early smart connectors zorgden ervoor dat de verzamelaar hun merk voorlopig trouw zou blijven. In een tijd dat woorden als marketing, communicatie en sales promotion nog uitgevonden moesten worden, gebruikten de creatieve reclamejongens hun gezonde verstand en intuïtie. Dat laatste ging ook wel eens verkeerd natuurlijk. Ondanks prachtige series voetbalplaatjes is Hille-beschuit allang niet meer in de schappen te vinden en is de beroemde Kwatta-reep ook niet meer. Ondanks de al even beroemde Kwatta-soldaatjes die je kon sparen.

Populair weggevertje
De meest gewilde en nog altijd meest gezochte voetbalplaatjes zijn de karikaturen van Dik Bruynesteyn uit 1958. In kwartetten van de eredivisieclubs gemaakt en per stuk cadeau gedaan bij een pakje Monty-kauwgum. Althans. Het werkte natuurlijk andersom: het weggevertje, het voetbalkaartje, was belangrijker dan het product uit de kauwgumfabriek. Een pakje kostte vijf cent; sommige plaatjes verwisselen tegenwoordig op beurzen voor 1000 euro van eigenaar.

Oranje Leeuwinnen present!
Zo’n tien jaar geleden blies Albert Heijn het voetbalplaatje als weggevertje een nieuw leven in. Het succes was enorm. Veel studenten van vandaag kunnen dat beamen. Want zo snel kan het gaan: jij was de verzamelaar van 9, 10 of 11 jaar oud. In Den Haag vonden de fans het vreselijk dat Lex Immers ontbrak bij ADO. Dus maakten ze zelf het extra plaatje van de “Vergeten Ster van de Eredivisie”. Het kaartje werd uiteraard een collector’s item. Albert Heijn speelde ook vliegensvlug in op de successen van het vrouwenvoetbal: alle Oranje Leeuwinnen zijn present!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.