Blog

Voetbal langs de communicatielat

Docent Taco ten Dam is gek van Feyenoord (en voetbal). Eén keer per maand laat hij zijn communicatieve inzichten los op deze prachtige sport. En altijd heel objectief. Deze keer gaat het om de non-verbale communicatie in het voetbal, ingezoomd op de (soms opvallende) kapsels van voetballers en wat ze daarmee proberen te zeggen.

Foto’s en tekst: Taco ten Dam

Bij de non-verbale signalen die een mens uitzendt, bewust of onbewust,  behoort ook het hoofdhaar. Bij  jonge professionele voetballers uit zich dat al snel in rare fratsen. Maar rare fratsen zijn natuurlijk geen verboden fratsen, begrijp mij goed, als objectief waarnemer van de belangrijkste bijzaak in het leven.

Het onderscheiden met je haardracht begon in de conservatieve voetbalwereld eind jaren ’60. De gewone jeugd had in 1966 allang de Beatles coupe aangenomen. Dat was wennen in Nederland. Langharige jongens werden op straat massaal nagefloten door bouwvakkers, kregen regelmatig “lekker wijf” toegeroepen door stratenmakers en kregen tien keer per dag (hahahaha) de vraag: “Is je kapper dood?”  Ach, tolerant en grappig Nederland. Alle voetballers liepen toen nog  met een bloempotkapsel, scheiding rechts. Ook Johan Cruijff. En Rinus Israel.

Rinus Israel, doorsnee kapsel, scheiding. Bikkelharde verdediger Feyenoord jaren ’60.

In Engeland was George Best (“I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.” ) de eerste rebel die zijn haren liet groeien. Bij Sparta Rotterdam liep op rechts voorin Nol Heijerman, de absolute voorloper van langharige Nederlandse voetballers. Consequent in krant, op radio en tv “Beatle” genoemd.

George Best was een van de eerste langharige voetballers.

Twee jaar later liep iedere voetballer met lang haar. Ook Johan Cruijff. Behalve de vroeg kale ADO-legende Theo van der Burch (Oh Oh Den Haag: “Lekkâh kankere op Theo van den Burch en die lange Van Vianen”). In internationale wedstrijden scoorde Theo overigens een keer: tegen Wolverhampton Wanderers, in eigen doel.

En dan tegenwoordig. Hoe communiceren de voetballers en hun Umwelt? Sommigen lijken samen te doen met een selfservicepakket van Blokker waarin éen tondeuse, een spiegeltje en een zeemleren kammetje (Ten Hag, Schreuder en Winter). De ander gaat nooit naar de kapper (Derksen). Maar Johan wil zo graag “jaren 60” zijn omdat hij wat heeft in te halen. Hij bracht ze namelijk door in Heteren, Rolde, Nieuw-Buinen en Deventer. Niet echt the places to be in the sixties. De drie kaalhoofdige trainers communiceren dat zij Guardiola willen zijn, het orakel van Grollo communiceert met zijn haar zijn verloren jaren.

Heeft de trainersstaf uit Amsterdam samen een tondeusepakket voor thuis?

Cristiano Ronaldo is de grote internationale kapperfetisjist. Hij communiceert met zijn haar vooral ijdelheid. Zelfs in de rust van een wedstrijd kust hij de spiegel. Voetballers uit Amsterdam komen graag in Rotterdam. Nee, niet als Rinus Israel 50 jaar geleden, om te voetballen, maar voor de kapper. Echt leuk! Toen de Ajax-jongens likkebaardend de Instagram-plaatjes met de kapsels van Karsdorp, Elia en Vilhena zagen, belde Zyech de Rotterdamse kapper Cihan Karadavut met de vraag of hij ook mocht komen. Geen probleem: Cihan houdt van Feyenoord, maar knippen is geen voetballen. Later verzorgde Civan in een Amsterdams hotel zelfs de kopjes van het hele elftal voor een wedstrijd tegen Celta da Vigo. Pikant detail: John Guidetti kreeg die avond ook een knipbeurt. Op 29 januari 2012 had Guidetti geschiedenis geschreven door driemaal te scoren tegen Ajax (4-2)

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.