Uitgelicht: SMW Rotterdam 2016

In deze rubriek doen we verslag van de evenementen die bij ons op de agenda hebben gestaan. Ze hebben allemaal iets met communicatie en/of Rotterdam te maken. Deze keer aandacht voor de Social Media Week Rotterdam.

Je zou maar de kans krijgen om voor SMWRdam in de reporterspen te mogen klimmen. Louise Lohmeier en Eva Benschop, beiden studenten van de minor Crossmediale Journalistiek, grepen deze kans. Niet alleen tijdens hét internationale social media event lieten zij van zich horen, maar ook ruim voordat het daadwerkelijke event van start ging schreven de dames al diverse interessante artikelen. Een lekkere warming-up.

De dames trapten af met het artikel over ‘millenials‘ dat op Emerce verscheen. Een onderwerp dat heel dichtbij de dames staat, aangezien zij zelf onderdeel zijn van deze generatie. Des te interessanter om meer te weten komen over de in & outs en hoe organisaties deze doelgroep kunnen bereiken. Het tweede onderwerp waar de dames meer van wilden weten is hot topic ‘influencermarketing’. Daarvoor interviewden zij Jolique Möller, één van de sprekers van SMWRdam én founder van Influentials wat leidde tot het artikel The rise of social influencers. Daarin lees je onder andere waarom the bigger the better niet overal geldt. Ook spraken zij met blogster Lieke Biemans en Youtube-ster Mark van Harten, die hen meenamen in de wereld van influencers. Last but not least gingen de dames de uitdaging aan om 24 uur zonder social media te leven. Spoileralert: één van de dames heeft de vierentwintig uur niet gehaald ;). Lees de struggles en ervaringen van de dames hier en hier.

Nasc_smw_1 de warming-up was het tijd voor de wedstrijd. D-day. De dames blikken terug op drie inspirerende dagen…

Dag 1: Daily dose of inspiration
14 November 2016. Het is zover. Dag één van Social Media Week 2016. Super interessante lezingen over onder andere de socialmediastrategie van LUCA School of Arts, de socialmedia campagne ‘Who the fuck is Toon?’ van KPN en e-commerce in China door Jacco Bouw. Echt tof! Naast alle interessante lezingen kon je ook kennismaken met diverse innovatieve bedrijven. Dit bood ons de gelegenheid om te tekenen in virtual reality, waardoor tekeningen levensgroot en realistisch worden, hoe cool! En omdat een goede dosis inspiratie niet zonder een goede dosis voedsel kan, hebben we in de pauze genoten van een heerlijke lunch die werd verzorgd door verschillende foodtrucks. Van (biologische) frietjes tot quinoaburgers, er was voor ieder wat wils! Meer zien? Check onze livestream.

sc_smw_2-jpg

Dag 2: Snapchat & social video
Dag twee stond voor ons in het teken van Snapchat en social video. Video-enthousiast Pelpina Trip en blogexpert Elja Daae gaven twee boeiende lezingen die er wat ons betreft die dag uitsprongen. Belangrijk bij het maken van een social video is licht. ‘If you don’t have a good light, use a bouwlamp’, aldus Pelpina. Je budget hoeft niet hoog te zijn voor het maken van social video’s, als je maar goede kwaliteit levert. Maar vergeet ook deze tip niet: ‘Put it on YouTube, otherwise it does not exist’. YouTube zorgt ervoor dat de online vindbaarheid van je video vergroot wordt. Vimeo doet dit niet. Elja Daae maakte ook een duidelijk statement in haar verhaal, ‘Snapchat is het nieuwe televisie kijken’. Hoewel wij hier onze vraagtekens bijzetten is één ding ons absoluut duidelijk geworden. Organisaties kunnen niet meer om Snapchat heen. 75% van de Nederlandse jongeren gebruikt Snapchat. Be there or be square.

Dag 3: Future Insights
Ook dag drie bestond weer uit een aantal boeiende lezingen. Zo mocht Jolique Möller haar verhaal vertellen over influencermarketing en liet social business consultant Karlijn Krol ons de nieuwste technologische innovaties van Post NL zien. Als afsluiter nam innovation manager Peter van Hees ons mee in de wereld van trends en future insights. Een vallende ster bestellen? Volgens Peter mogelijk in 2018. Van wearables naar implantable devices? Oud nieuws na 2017. En voor de journalisten onder ons: ‘No more newspaper in 2028’.

Het moge duidelijk zijn. Wij kijken terug op een enorm leerzame en inspirerende week. Het grootste leermoment zit voor ons toch wel in niet te veel hooi op je vork willen nemen. Zo hadden we voorafgaand aan deze mooie uitdaging bedacht om naast het schrijven van alle artikelen óók wekelijks een video te maken. Maar dit bleek moeilijker dan gedacht. Ook live verslag doen via Facebook ging niet van een leien dakje, op mensen afstappen is namelijk best spannend. Maar al met al een goede ervaring als copywriters en zenuwslopende deadlines. Een goede voorbereiding op the real life.

Foto credits: Social Media Week

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.