Uitgelicht – Gastcollege Wil Michels

Regelmatig wordt een college binnen een vak ingevuld door een interessante en inspirerende gastdocent. Voor het tweedejaarsvak Context & Strategie stond er onlangs een wel heel klinkende naam op het programma: auteur én docent Wil Michels.

Zijn kernwaarden wel belangrijk? (Door tweedejaars Minoesjka Marinisse)
De regen klettert tegen de ramen als de zaal volstroomt met de tweedejaars studenten. Na een korte en enthousiaste introductie door Bianca Haanschoten begint Wil Michels aan het gastcollege. Wil Michels? Ja, dezelfde Wil Michels die de boeken Communicatie Handboek en Communicatiestrategie heeft geschreven.

De vrolijke en spontane Wil begint vrij vlot aan de inhoud van het gastcollege en met zijn enthousiasme trekt hij iedereen mee. Zo behandelt hij enkele bekende strategieën zoals de Golden Circle, maar pakt hij ook de wat meer onbekende mee, zoals de Fanstrategie. Daarbij komt goed naar voren dat beeld en emotie steeds belangrijker worden in de communicatie. “Alles moet creatiever en aantrekkelijker, het moet je gelijk raken”, zo sprak Wil. Ook heeft hij zijn bedenkingen bij het goed in kaart brengen van de kernwaarden van een bedrijf: “Het communicatievakgebied is een tijdje helemaal doorgeslagen op de kernwaarden. Een bedrijf moet kernwaarden hebben anders kan er niets. Maar zijn kernwaarden wel belangrijk?”

Het belang van persoonlijk contact (Door tweedejaars Isabelle Pronk)
Wil laat dus ook een andere visie zien op het communicatievak. Zo vertelt hij dat het belangrijk is dat je als communicatieprofessional niet alleen met saaie rapporten aankomt. Daar zien opdrachtgevers er namelijk genoeg van en het kost ze veel energie om te lezen. Daarnaast vertelt hij over het belang van persoonlijk contact: hij wil het gesprek aangaan met mensen, hij wil langskomen bij het bedrijf en hij wil écht relaties opbouwen.

“Een inzicht kan zomaar ineens ontstaan” (Door Minoesjka Marinisse)
Na de pauze verandert het gastcollege in een workshop. Wil zet iedereen aan het werk met een creatieve manier van een rapport opstellen. Iets waar klanten door verrast worden. “Eerst ga ik de analyse van de context bekijken, daaruit krijg je inzichten en dat is een lastig iets. Een inzicht kan zomaar ineens ontstaan”, legt Wil uit. Verder vertelt hij dat je eerst een metafoor maakt die aansluit bij wat de klant wil. Hij heeft gekozen voor de metafoor ‘verleiden’ en vraagt aan iedereen om associaties met het woord te maken. Iedereen doet enthousiast mee en het wordt zo niet alleen interessant om naar hem te luisteren, maar óók om daadwerkelijk bezig te zijn met de materie. Kortom: een gastcollege waar je op een vrije vrijdag graag voor naar school komt!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie