Elk jaar kijken we ernaar uit. Ons bezoek aan Londen. Dit jaar was het een gezamenlijke actie. De minoren #Get Connected, PR Creating Stories en Crossmediale Journalistiek staken de koppen bij elkaar om met 70 studenten naar de Engelse hoofdstad te vertrekken. Wel een beetje met een dubbel gevoel. Want met de Brexit in het vooruitzicht kunnen de kaarten volgend jaar zomaar anders komen te liggen.
Maar voor dit jaar nog even volop genieten. We laten ons maar wat graag onderdompelen in alles wat de Engelse bureaus en universiteiten in de aanbieding hebben. En na ieder bezoek is er dan altijd nog de afterparty: het moment waarop we in de pub de wetenswaardigheden nog eens de revue laten passeren. Let wel, altijd met een lekkere ‘pint of beer’ of een heerlijke Engelse pie binnen handbereik.
En in één van die nabesprekingen willen we je graag meenemen. Het is ons bezoek aan freuds, waar de CEO – Arlo Brady – een uur van zijn kostbare tijd voor ons vrijmaakte. En dat alleen al maakte het bezoek aan een van de grootste PR-bureaus van de wereld, al heel bijzonder. Waar word je immers ontvangen door de boss himself.
De zoon van….
Bij binnenkomst valt ons nog iets op. De kunst. Het behoort toe aan de eigenaar van het bureau, Matthew Freud (ja, ja de kleinzoon van een wel heel oude bekende, de psychiater Sigmund Freud). Hij startte freuds 35 jaar geleden en heeft in die tussentijd van alles verzameld. Het is terug te zien in het ruim opgezette pand. Een Banksy, Damien Hirst of de originele trommel van de Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het bepaalt de sfeer en we genieten er met volle teugen van.
Maar goed, daar komen we natuurlijk niet voor. Het is de reputatie die freuds in de communicatiewereld heeft, waar we nieuwsgierig naar zijn. Wat maakt dit bureau nu zo bijzonder? Het is Arlo Brady die ons wegwijs maakt.
The epic battle aginst Coca Cola
freuds begon dus 35 jaar geleden als een ‘gewoon’ PR-bureau. Grote merken als Pepsi Cola en Planet Hollywood behoorden tot het portfolio. Het bureau zorgde voor spraakmakende campagnes die de merken naam en faam moesten opleveren. En daar waren ze goed in. Nog steeds is Arlo trots op hoe de ‘epic battle against Coca Cola’ gevoerd is.
Maar uiteindelijk ligt daar niet de uitdaging van Matthew Freud. Geld verdienen is leuk, maar gaat het niet meer om de ‘purpose beyond profit’? Ja dus! En dat is begin voor de zogenaamde ‘cause related campaigns’. Als een ware pionier weet Matthew merken te overtuigen dat het anders moet. Dat ze zich moeten binden aan belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Juist op het moment dat de overheid zich meer en meer op dit vlak terug begint terug te trekken, is het tijd voor organisaties om in actie te komen. Matthew ‘did the thing’ en zorgt ervoor dat onderwerpen als armoede en het klimaat op de kaart worden gezet.
Lewis Hamilton
Naast organisaties kloppen er steeds meer bekende personen aan. Ook die kunnen als geen ander een rol van betekenis spelen binnen tal van sociale kwesties. Met een team van professionals wordt nagedacht over bijvoorbeeld de publieke inzet van een Lewis Hamilton of een Mo Farah. Creating meaningful things to tell stories about, daar gaat het om!
Global Goals
Toch voelt het nog steeds als ‘niet goed genoeg’. Er worden mooie resultaten geboekt maar er blijft nog te veel liggen. Daarom besluit freuds om letterlijk binnenin de issues te gaan zitten. Op uitnodiging van de Verenigde Naties nemen ze in 2015 deel aan het Project Everyone. Ze nemen de wereldwijde lancering op zich van de maar liefst 17 Global Goals die in 2030 gerealiseerd moeten zijn. Die goals moeten zo bekend worden dat iedere invloedrijke partij ze als een kompas gaat gebruiken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Ook zet freuds al zijn specialismen (a family of unrivalled and unstoppable thinkers and doers) in om een community te starten waarbinnen belangrijke staatshoofden, wereldleiders en activisten met elkaar in gesprek gaan om die doelen ook daadwerkelijk te behalen. Zo wordt er hard gewerkt aan het Davos House, een plek waar men elkaar fysiek kan treffen om in dialoog tot resultaten te komen.
We zijn onder de indruk en praten er uitgebreid over na. Wat zouden de goals voor onze opleiding kunnen betekenen? Een ding is zeker. freuds heeft ons laten zien hoe je als bureau maatschappelijk van betekenis kan zijn: “Together we seek purpose, meaning and impact in everything that we do. To do what we love and love what we do.”
Aan adviezen geen gebrek tijdens ons bezoek aan freuds. If you don’t ask you don’t get!, bleef hangen. De verwachting is dan ook dat er binnenkort wel een verzoek voor een afstudeeropdracht richting Londen gaat!
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.