Successen moet je vieren. En dat deden we dan ook. Afgelopen donderdag – 7 juli– verdedigde collega en docent Komala Mazerant haar proefschrift Topical Advertising: The Role of Timing and Creativity in Understanding Its Effectiveness’. Na drie jaar hard werken was het tijd voor de kers op de taart: een doctorstitel.
Het was een feestje. Niet alleen staat zo’n promotie bol de rituelen (ooit van een paranimf, pedelklas, laudatio of lekenpraatje gehoord???), het gaat er ook uitermate gestructureerd aan toe. Dat wil je wel een keertje meemaken. Staan, zitten, wachten en vooral niet applaudisseren tijdens de ceremonie. Het hoort er allemaal bij. Alhoewel sommigen bij dat laatste de verleiding toch niet konden weerstaan (ze deed het zo goed…). Het zal de spanning geweest zijn. Komala zelf had er wel lol in.
Lovende woorden van de promotiecommissie overigens. Ze waardeerden de actualiteit en de praktische toepasbaarheid van het proefschrift, maar ook zeker de kwaliteit van het onderzoek. Zo’n eerste klap is toch altijd een daalder waard. De kritische vragen – want ja, die waren er ook – voelden daardoor toch net iets toegankelijker. Maar goed eenmaal gesteld kwam er bij de leek in de zaal toch het zweet op het voorhoofd te staan.
Gelukkig voelde dat voor onze promovendus anders. Zo was daar bij iedere vraag al snel een kleine glimlach op het gezicht te zien. We hoefden ons geen zorgen te maken. De antwoorden die volgden waren scherp en overtuigend. De commissie kon niet anders dan haar die felbegeerde bul te overhandigen.
Terug naar het onderwerp. Waar ging die promotie dan over. Centrale vraag: in hoeverre is topical advertising (inhaken op actuele gebeurtenissen die in de publieke belangstelling staan) op sociale media voor merken een effectieve manier om engagement op te roepen? Komala komt tot negen prachtige conclusies. We nemen de belangrijkste even mee.
Een ding is duidelijk. Inhaken op actuele gebeurtenissen is het recept voor het succes van merken op sociale media. En speel dan vooral in op onverwachte momenten en niet op de voorspelbare als bijvoorbeeld het EK voetbal van de vrouwen. Timing, ook heel erg belangrijk. Advies van Komala: probeer zo kort mogelijk op het moment zelf te zitten. Hoe langer je wacht – of hoe verder je het van tevoren plaatst – de negatiever dat voor je engagement is. Nemen we ook mee natuurlijk. Dan de derde: houd rekening met het platform dat je kiest. Inhaken op Twitter werkt heel goed, daar gaat het immers om de actualiteit. Op Instagram blijkt dat anders te werken. Daar doen niet-inhakers het beter dan wel-inhakers. Een daar is ook wel een verklaring voor. Instagram is er veel meer voor de inspiratie en voor het vermaak. En als het om timing gaat kan juist die creativiteit onder druk komen te staan.
Meer weten over Komala of haar promotie? Neem een kijkje op haar LinkedIn pagina.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.