Uitgelicht – de Gouden Loeki van 2019 is uitgereikt

Ik zorg, gele hesjes, geluksbrengende egels, lelijke eendjes, dromende voetbalsterren, vallende vazen, eenzame ouderen en kerstfilmpjes waardoor je een traantje moet wegpinken. Allemaal genomineerden campagnefilmpjes voor de Gouden Loeki 2019.

Door Ilse van Zoelen

Afgelopen donderdag 13 februari is de Gouden Loeki voor 2019 uitgereikt, de ultieme prijs in reclameland. De Ster heeft tien finalisten bekendgemaakt waaruit het publiek mocht stemmen op zijn drie favoriete tv-commercials. Deze tien finalisten hebben allemaal hun eigen stijl, zo zijn er grappige, trotse, ‘kerstige’ en ontroerende commercials. Alle genomineerde commercials kun je bekijken op onze afspeellijst.

Grappige reclames
Een goede grap maakt indruk en blijft bij. Dat moeten de makers van de Ohra-reclames gedacht hebben, want hun commercials zijn twee keer genomineerd voor een Gouden Loeki. Het bekende Nederlandse stel Bob en Els maken hilarische en ongemakkelijke situaties mee. Zo blijken hun gele jasjes problematisch bij het wachten op de wegenwacht of worden ze tijdens een wintersport verantwoordelijk gesteld voor het kapotvallen van een dure vaas.. Als verzekeraar verkoop je geen hip product en met humor geef je hier een andere draai aan.

Trotse reclames
Nederland wordt trots. De zorg is het afgelopen jaar regelmatig in het nieuws gekomen. Door de campagne ‘Ik zorg’ wil het ministerie van Volksgezondheid de zorg weer positief in beeld laten komen. Zorgen maakt ons trots en samen sterk. Een andere trots van Nederland is voetbal, op dit moment voornamelijk vrouwenvoetbal. Bij de reclame van Nike rent Lieke Martens samen met andere voetbalhelden en een klein meisje het voetbalveld over.

Kerstreclames
Met Kerst denk je vast aan een warm gevoel en een tafel vol met heerlijke gerechten tijdens het  kerstdiner. Nederlandse supermarkten spelen hier sterk op in. De gezellige en herkenbare familie ‘Jumbo’ en die van ‘Albert Heijn, met manager Ilse on de hoofdrol, zorgden dit jaar voor hartverwarmende verhalen die genomineerd werden voor een Gouden Loeki.

Ontroerende reclames
De meeste reclamespotjes op tv zullen je niet meteen raken, maar er zijn ook genomineerde commercials waarbij je een traantje mag laten. Zoals de reclame van Plus waarbij een kleinzoon regelmatig langsgaat bij zijn opa om te eten, het brengt hen samen. Of de commercial die aandacht vraagt voor eenzame ouderen tijdens de zomervakantie. Dieren zijn ook populair onder de genomineerde commercials. Zoals bij de Disneyland-reclame, waarin een kleine eendje Donald Duck als zijn grote idool heeft. Als hij zijn held in het echt ziet, komen al zijn dromen uit. En tot slot de egel Freddie die het staatslot van een oude man op eenwel heel bijzondere plek bewaart.

Donderdag 13 februari is er onder de genomineerden een Gouden, Zilveren en Bronzen Loeki uitgedeeld:
De Bronzen Loeki gaat naar de kerstcommercial van Albert Heijn  met manager Ilse en haar gezin.

De Zilveren Loeki gaat naar het gelukkige eendje in Disneyland.
De Gouden Loeki gaat naar het schattige egeltje Freddie van de Staatsloterij.

Van Frekkel naar Freddie
Hierdoor sleept de Staatsloterij de tweede Gouden Loeki binnen. Vorig jaar won het bedrijf de felbegeerde prijs met het zielige schoothondje Frekkel. Dit jaar is Freddie het schattige egeltje ingezet. Beide geanimeerde beestjes scoren goed bij het Nederlandse publiek.

Door de jaren heen is er veel veranderd in de reclame wereld. Wat precies? Bekijk het terug in onze afspeellijst met alle Gouden Loeki’s vanaf 1997.