Blog

Uitgelicht – Content is King en Brand is Queen

Op donderdag 1 februari werd het Branded Content Event 2018  georganiseerd. Het was weer eens zo’n dag! De ene enthousiaste spreker na de andere interessante case – van onder andere Transavia, IKEA en McDonalds – passeerde de revue. Gevolgd door drie prachtige pitches voor het merk Scotch & Soda. En dan wordt je de vraag gesteld: ‘Wat neem jij na vandaag mee naar huis……..?’

Door: Erica van Stipdonk

Ja, wat neem ik mee naar huis? Goede vraag, je kan ‘m verwachten, maar ik had er niet zomaar antwoord op. ‘Inspirerend’, zo kan ik de dag wel omschrijven, maar verder kom ik niet. O ja, en een gevoel van opluchting en trots, want onze collega Komala Mazerant gaf een steengoede presentatie tijdens het Branded Concent Event (#bce18), over het onderzoek naar ‘inhakers’ en de effectiviteit daarvan binnen Branded Content. Al enige tijd wordt er met meerdere partijen aan dit onderzoek gewerkt om zo meer inzichten te krijgen in de effectiviteit van branded content op social media. De reacties van de bezoekers aan het event waren erg positief en er blijkt opnieuw veel interesse in de resultaten en in betrokkenheid bij het onderzoek. Wat goed om dat te merken en die bevestiging te krijgen.

Take-aways
En gelukkig, na een nachtje slapen, lukt het me ook om een paar mooie ‘take-aways’ te noemen. Hier volgt de belangrijkste!
‘Content is King en Brand is Queen’, het thema van het jaarlijks terugkerende event, was een mooi vertrekpunt, maar als je het mij vraagt was de rode draad van het event: INSIGHTS. Geen merk kan zonder een belangrijk inzicht, komend uit consumentendata, een succesvol verhaal vertellen. Geen content kan zonder belangrijk inzicht de doelgroep echt betrekken bij het verhaal dat het merk te vertellen heeft.

Check je ballen met Sylvana
Een prachtig voorbeeld komt van AXE Movember edition. Met deze tijdelijke special edition vroeg AXE in november aandacht voor de Movember-foundation en voor teelbalkanker in het bijzonder. Zij spoort haar doelgroep aan om regelmatige een goede preventieve check te doen. Best een lastig onderwerp dat met de film  ‘Check je ballen met Sylvana’ (een samenwerking met Dumpert) relevant en aantrekkelijk wordt gemaakt voor de doelgroep.

Het klinkt zo voor de hand liggend, maar de manier waarop AXE, Movember en teelbalkanker op de kaart heeft gezet bij doelgroep is voortgekomen uit een wezenlijk inzicht: de doelgroep van AXE voelt zich onsterfelijk (en houdt zich uit zichzelf niet bezig met kanker) en het moment om jongeren te confronteren met de boodschap en de preventieve check is onder de douche. En wat staat er bij de douche? AXE! En aan wie denken ze dan? Aan Sylvana!

Kortom: “INSIGHT is King & Queen”

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.