Uitgelicht – connecten in Amsterdam

Tja, we durven het bijna niet te zeggen, maar ook buiten de ring van Rotterdam gebeuren hele gave communicatiedingen. Dus stapte de minor Verandermanagement en Interne Communicatie op de trein naar Amsterdam om te leren hoe reputatieadviesbureau Proof en Ikea hun zaakjes geregeld hebben.

Door: Ilse Ooms 

4 September stond in het teken van introductie: elkaar en het vakgebied beter leren kennen. Adviesbureau Proof en Ikea Nederland namen ons op inspirerende wijze mee in hun dagelijks werk. In dat werk staan medewerkers altijd centraal. Hierdoor kregen de studenten van de minor een goed beeld van verandermanagement en interne communicatie, vanuit het perspectief van een bureau en van klantzijde.

Proof
Proof bewijst elke dag dat goede communicatie met huidige en toekomstige medewerkers essentieel is voor een sterk merk en een goede reputatie. Hun visie is: als medewerkers het verhaal, de strategie en het doel van hun bedrijf écht snappen, dan wordt het bedrijf sterker en succesvoller. Dat klinkt geweldig, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Medewerkers die het verhaal snappen en ook nog eens naar buiten toe kunnen uitdragen? Zodat klanten het verschil merken?

Jumbogeel
Wenda Bolink (strategy consultant), Krijn van Duijvenbode (creative director) en Sascha Becker (programme manager) lieten zien hoe zij werken. Hun klant Jumbo had verschillende filialen van C1000 overgenomen. En al die ‘rode medewerkers’ moesten ‘geel worden’. Het concept: wij houden van Jumbo werd geïntroduceerd. Alle oud-C1000-medewerkers mochten met de bus naar Veghel (waar het hoofdkantoor van Jumbo is). Grappig was dat er in de minorgroep twee studenten zitten, die destijds bij C1000 werkten en dus in die bus hebben gezeten. Eenmaal in Veghel werden zij ondergedompeld in ‘Jumbogeel’. Gevolg: ook de nieuwe medewerkers voelden zich snel thuis bij het familiebedrijf Jumbo. Zij kenden de Jumbo-formule en snapten hun eigen rol in het bedrijf.

Geheim
Bea Aarnoutse, managing partner, verklapte nog dat het succes van een goede verandering zit in betrokken directie- en managementleden. “Als zij het verhaal niet overtuigend kunnen brengen, kun je het wel vergeten. Niet elke directeur kan ook meteen een goed verhaal neerzetten, dus daar helpen wij dan bij. Daar moet je wel lef voor hebben, omdat tegen een directeur te zeggen: “Zo gaan we het doen en anders niet.”

Ikea
Bij Ikea werden we ontvangen door Emma Luiting, zij is verantwoordelijk voor de interne communicatie. Leuk om te zien dat zij nog maar anderhalf jaar geleden is afgestudeerd en nu al zo’n leuke en verantwoordelijke functie heeft! Ze nam ons mee in de wereld van woonartikelen voor zoveel mogelijk mensen. Wist je bijvoorbeeld dat er elke 7 seconden iemand ergens ter wereld een Billy-boekenkast koopt?

#IkeaUppdrag
Emma vertelde dat iedereen bij Ikea moet nadenken over zijn of haar ‘uppdrag’ (opdracht in het Zweeds). Zij ziet het als haar taak om de medewerkers bij Ikea met elkaar te verbinden. Dat is niet eenvoudig, want bij Ikea werken veel mensen niet achter een PC, maar juist in de winkel. Dat betekent dat zij weinig plaats en tijd hebben om eens op hun gemak de interne communicatiemiddelen door te nemen.

Nieuw bij Ikea
Daarom heeft Emma de manier waarop interne communicatie bij Ikea wordt toegepast helemaal veranderd. Waar voorheen de middelen (intranet en personeelsmagazine) leidend waren, is nu de communicatievraag het beginpunt. Dus elk vraagstuk krijgt een aanpak op maat en communicatie gaat vaker via mensen (leidinggevenden of projectmanagers) en samen met de medewerkers dan via middelen (die ondersteunend zijn). Hierdoor is de effectiviteit van de interne communicatie verbeterd en wordt er minder geld uitgegeven aan slecht gebruikte communicatiemiddelen. Dit past goed bij Ikea, waar een van de  kernwaarden ‘kostenbewust’ is.

Loslaten
Mark Blok is de communicatiedirecteur bij Ikea. Mark is goed in: “goede mensen aan nemen en hen meteen loslaten binnen Ikea. Emma en ik zitten zó op een lijn, dat ik haar gerust naar de CEO van Ikea stuur als ze een goed idee wil pitchen. Ga het maar doen, ga het maar regelen. Ook al is ze nog maar begin twintig, ik weet dat zij het kan en heb echt het volste vertrouwen in haar kunnen. Dat heb ik ook in de andere teamleden en daar ben ik erg blij mee.”

Lef
Emma en Mark hebben dus, net als Bea van Proof, de nodige portie lef. De conclusie van de dag is dus: goede interne communicatie vergt lef. Durven kiezen wat je wilt doen. En ook wat niet.

Meer weten over de menselijke kant van Ikea? Lees dan het interview met Mark Blok in AdFormatie

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.