Blog

Uitgelicht – Gastcollege enthousiasme!

In deze rubriek doen we verslag van de evenementen die bij ons op de agenda hebben gestaan. Ze hebben allemaal iets met communicatie en/of met Rotterdam te maken. Deze keer aandacht voor het gastcollege ‘Sturen op enthousiasme’ van Etienne Jager.

Door: Rob Saathoff, student Communicatie

Een gastcollege over enthousiasme! Dat is iets bijzonders. Drs. Etienne Jager vertelde maandag 16 januari aan 60 studenten over wat hij noemt ‘Sturen op enthousiasme’. ‘Een blije medewerker zorgt voor een goede dienst of een goed eindproduct’, aldus Jager. Door zijn ervaring in management en bedrijfsleven weet hij heel goed waar hij over praat. Ook in zijn eigen bedrijven ‘Heroes’ en ‘Huis Voor Klantmanagement’ staat enthousiasme hoog in het vaandel. We praten dus over een echte enthousiasmeur.

‘Het bedrijfsleven is ziek’
Creativiteit is erg belangrijk, maar helaas wordt daar bij veel bedrijven geen ruimte voor gegeven. Dat komt omdat er vooral angst regeert binnen veel bedrijven, zo stelt Jager. Er moeten deadlines en targets gehaald worden en daarom wordt er weinig risico genomen. Er ontstaat een blindheid voor creativiteit en enthousiasme. Terwijl dat juist belangrijke onderdelen zijn. Een medewerker die zijn creatieve ei niet kwijt kan, verliest zijn enthousiasme en is geen blije medewerker. Als een medewerker niet enthousiast is kan hij of zij dat ook niet overbrengen op een klant en dat is een ronduit kwalijke zaak.

Zorgen voor een ommekeer
Gelukkig heeft Etienne Jager vier regels ontwikkeld die er voor zorgen dat het enthousiasme binnen een bedrijf weer groeit. Kijk, daar houden we van.

  1. Als je strategie wilt bedrijven doe dat dan op een andere manier, laat je creativiteit meewerken.
    De cultuur binnen een bedrijf is belangrijker dan de strategie. Zorg dus eerst voor de cultuur, dan de structuur en daarna pas voor de strategie van het bedrijf.
  2. Medewerkers happy maken.
    Zorg ervoor dat de medewerkers enthousiast zijn. Dan halen zij het beste uit zichzelf en het enthousiasme springt over op de klanten.
  3. De klant als superpromotor.
    Zorg ervoor dat je luistert naar de klant, want een tevreden klant is het beste uithangbord. De kracht van doorvertellen.
  4. Aandacht voor implementatie.
    Een gemaakt plan wil niet altijd zeggen dat het ook precies zo wordt uitgevoerd. Zorg daarom voor realistische doelen, die concreet en niet te moeilijk zijn.

‘Je begint bij jezelf’
Het gastcollege was een eyeopener. Voor iedereen die dat toeliet, tenminste. Want zoals Etienne opmerkte: het begint allemaal bij jezelf. Ik ga mezelf dan ook zeker wat vaker de vraag stellen waarmee hij zijn college afsloot: ‘Wat ga jij morgen anders doen?’

Reacties

Dag Rob, dat heb je heel mooi samengevat. #Leuk om te doen! Enthousiaste groet! Etienne

7 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.