The story behind Keytoe

Heb je dat ook wel eens, het idee dat er veel meer achter een naam schuilt? Een unieke betekenis of bijzonder verhaal dat ervoor zorgt dat je die naam nooit meer vergeet. In deze rubriek gaan we op onderzoek uit. Dit keer het verhaal achter Keytoe, het mooiste bureau van Nederland, als we de oprichters op hun woord geloven.

Door: Rose van den Hoven

Keytoe is een full-service (marketing)bureau in Maassluis dat mensen en bedrijven helpt groeien door middel van het combineren van IT, marketing en organisatiepsychologie. Een hele mond vol, maar wat maakt Keytoe dan het mooiste bureau van Nederland? Het antwoord vind je bij de innovatieve organisatiecultuur van het bedrijf. De cultuur is zo vrij als het maar kan: je bepaalt zelf hoeveel vakantiedagen je neemt, je werkt wanneer je wilt en kiest het werk wat je doet. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, maar het kan echt. Je zou bijna je ontslagbrief inleveren op je huidige werk, maar let op: het is een harde cultuur waarbij de vrijheid alleen gepakt kan en mag worden als er ook verantwoordelijkheid wordt genomen.

Poolen onder werktijd, bij Keytoe niks ongewoons

Het management de deur uit
Ik hoor je al denken, dit is vast een startup met een paar recent afgestudeerde – en dus onervaren – gasten die net een voet in de ondernemingswereld zetten en denken dat ze hét revolutionaire idee hebben gevonden om de organisatiestructuren in Nederland drastisch te veranderen. En ondertussen kunnen ze nog maar net het hoofd boven water houden. Maar vergis je niet. Keytoe bestaat al zo’n 6,5 jaar en groeit nog steeds. In 2011 sloegen Cedric en Patrick de handen ineen en hebben zij Keytoe opgericht. Met een belangrijk doel: een werkplek creëren waar zijzelf met plezier naar toe zouden gaan. Voor de heren betekende dat de werknemer achter het stuur zetten en het management de deur uit. Inmiddels zijn ze heel wat jaartjes verder, maar houden ze nog steeds vast aan deze gedachte. Sterker nog, Keytoe helpt nu andere bedrijven met de transformatie om vrijer en vernieuwender te organiseren.

Koffie drinken uit champagneglazen

Sleutel tot succes
Het geheim achter het succes van Keytoe is vertrouwen. De beslissingskracht wordt bij jou als werknemer gelegd. Het bedrijf stelt mensen op deze manier in staat om zoveel mogelijk bij zichzelf te blijven. Dat laat iemand opbloeien en daardoor straalt het collectief veel kracht uit. De organisatie wordt dan ook gezien als een van de vijf meest vooruitstrevende bedrijven als het gaat om de nieuwe manier van organiseren. Keytoe doet een oproep naar het bedrijfsleven: start de revolutie in jouw bedrijf en draag de boodschap uit. Onderzoek heeft aangetoond dat een werknemer gelukkiger op zijn werk is als hij meer invloed kan uitoefenen en zelf ‘in control’ is. Dus waarom niet?

Key-to-e
Maar wat voor bijzondere betekenis houdt zich dan schuil achter de naam ‘Keytoe’? Niet zo veel eigenlijk. Nou ja, niet het sprookjesachtige antwoord waar je op gehoopt had. De nuchtere waarheid: de naam is in zo’n vijf minuten bedacht toen de mannen stilstonden bij een tankstation langs de snelweg. Keytoe is oorspronkelijk gestart met een focus op e-commerce met daarbij het streven om de sleutel tot online succes te worden. Vandaar Keytoe: de samenvoeging van key-to-e. Toch is het verhaal achter het bedrijf er een die je niet snel vergeet. Werken voor een baas, vergeet het maar! Keytoe beseft dat het tijd is voor verandering. En zo is het maar net.

Meer weten over Keytoe of misschien wel geïnteresseerd geraakt in een stage of baan? Neem dan een kijkje op hun website!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.