The Story Behind – de Voedselbank

Denk je er wel eens over na hoe goed jij het hebt? Brood mee van huis? Nee hoor, we kopen wel een broodje. Onze pinpas leidt ons door de winkels. Gedachteloos betalen we contactloos. Voor veel mensen is dit vanzelfsprekend, maar toch gaan in er Nederland 140.000 mensen naar de Voedselbank. Hier het verhaal achter deze organisatie.

Door: Jasmijn Kramer

De Voedselbank
In Nederland leven meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. Ze vullen het ene gat met het andere, totdat dat niet meer gaat en ze zelfs geen eerste levensbehoeften meer kunnen kopen. Dan is er gelukkig de Voedselbank die gezinnen in deze moeilijke tijd tijdelijk ondersteunt met een voedselpakket. Bedrijven, winkels, instellingen, overheden en particulieren helpen hierbij. Op deze manier bestrijden zij armoede en zorgen ze ook dat voedseloverschotten verdwijnen. Daarnaast wordt het milieu minder belast. Het motto van de Voedselbank is dan ook: ‘Oog voor voedsel, hart voor mensen’.

Vrijwilligers
Het bijzondere aan deze organisatie is dat ze bestaat uit alleen maar vrijwilligers.
Dit betekent ook het bestuur, de fondsenwerving afdeling, de administratie, iedereen doet dit vrijwillig. In 2018 deelde de Voedselbank met 11.700 vrijwilligers één keer per week voedsel uit aan ongeveer 140.000 Nederlanders vanuit 169 lokale voedselbanken. Het is bizar om te realiseren dat dit, in een goed ontwikkeld land zoals Nederland, zo hard nodig is.

Het begin
Maar hoe is de Voedselbank eigenlijk ontstaan? Dit begon in onze eigen mooie stad Rotterdam. De Rotterdamse Sjaak en Clara Sies (Rotterdamser kun je ze bijna niet treffen) besloten, nadat ze zelf na een faillissement door een diep dal waren gegaan, iets te gaan doen om de overschotten en tekorten en rijkdom en armoede met elkaar te verbinden. Een goede vriend had een kas en hij regelde via tuinders in de buurt groente en aardappels. In de omgeving van de familie Sies waren ook veel gezinnen die in armoede leefden. Clara besloot hen te helpen en al snel had ze zo’n dertig gezinnen die ze wekelijks een doosje groente en aardappelen bracht. Een bakker uit de buurt hoorde van het mooie initiatief en sprong bij met brood en zelfs taart. De tuin van Sjaak en Clara werd het uitdeelpunt.

België
Sjaak en Clara waren een half jaar bezig toen ze hoorden van een soortgelijk initiatief in België – de Voedselbank. Sjaak en Clara waren zo enthousiast dat ze hun stichting ombouwden naar het Belgische model. Er kwam een folder, een website en ze benaderden bedrijven. Fabrikanten leverden voedsel dat om verschillende redenen niet meer verkocht kon worden.

Een echt bedrijf
Na een artikel in een lokale krant in november 2002 liep het plotseling storm. Heel veel mensen boden hun hulp aan: de Voedselbank kreeg een bestelbus, een reclamebureau ontwierp een logo en een havenbedrijf bood Sjaak en Clara een loods aan voor een symbolisch bedrag van € 1,- per jaar. Beter kon het niet. En het belangrijkste: de gezinnen bleven zich aanmelden en de goederen kwamen steeds makkelijker binnen. De Voedselbank maakte het probleem armoede bespreekbaar en het was geen schande meer. Dat het initiatief van Sjaak en Clara zo’n hoge vlucht nam, zal ook te maken hebben gehad met hun eigen levensverhaal. Ze behoorden ooit zelf tot de doelgroep en gebruikten diverse smoesjes om de schone schijn op te houden.

Mijn ervaring met de Voedselbank
Voor het vak eventmanagement heb ik samen met vier klasgenoten een evenement voor deze organisatie mogen organiseren. Hiervoor heb ik geholpen bij een uitgiftepunt om zelf te zien wat de Voedselbank nu echt betekent voor de Rotterdamse inwoners. Dit hakte er behoorlijk in. Ik realiseerde me dat iedereen in een situatie kan belanden waarbij je de hulp van de Voedselbank ontzettend hard nodig hebt. De mensen die er komen hebben zoveel verschillende verhalen over hoe ze in deze situatie zijn beland waardoor ze nu afhankelijk zijn van een voedselpakket. Van studenten met een schuld tot gezinnen die uit elkaar zijn gevallen na een scheiding. Het raakte mij erg dat er gezinnen kwamen met jonge kinderen die plotseling in deze situatie waren beland.


Win-win-winsituatie
Het mooie aan de Voedselbank is dat het een win-win-win situatie creëert. Huh? Drie keer win, hoe dan? De eerste win zijn de pakketten die de klanten van de Voedselbank krijgen. Dit is een steuntje in de rug dat hen het gevoel geeft dat ze er toch niet alleen voor staan. De tweede win is dat de voedselbank ook dient als sociaal netwerk. De mensen die een pakket komen halen, hebben veel steun aan elkaar. Ze maken een praatje en drinken wat met elkaar. De derde win is voor de vrijwilligers. Door het werk dat zij voor de Voedselbank doen, voelen zij zich heel nuttig. Ze hebben weer een doel in hun leven en helpen andere mensen. Hoe mooi is dit? En dat allemaal door het mooie initiatief van twee Rotterdammers! Kijk hier voor meer informatie.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.