The story behind – de dag van de liefde

Een rode valentijnskaart valt op de deurmat, een kaart met in wit gedrukte letters ‘Ik vind je lief’. Als klein meisje weet je natuurlijk niet wat liefde is, laat staan wat het is om ‘verliefd’ te zijn. Maar één ding uit die tijd weet ik me nog wel te herinneren: wat ging mijn hart ging tekeer. Het was een spanning die ik niet kon plaatsen. En eigenlijk wist ik er ook niet zo heel goed raad mee.
Nu is het over een paar dagen is weer zover. Rode rozen, chocolade hartjes, heerlijk geurende parfums, ze gaan weer in meest prachtige en originele verpakkingen over de toonbank. Bijzonder hoe Valentijnsdag zo snel zo commercieel is geworden. Dat maakte me toch wel benieuwd naar de vraag hoe deze dag nu eigenlijk is ontstaan.

Door: Eva de Bruin

De oorsprong van Valentijnsdag is niet helemaal duidelijk. Zo gaan er verhalen over een christelijke priester Sint Valentijn. Hij organiseerde in de derde (of vierde) eeuw na Christus geheime huwelijken voor soldaten en daarmee overtrad hij de wet. Niet handig zo bleek. Het was de reden dat de keizer hem op 14 februari liet executeren. Valentijnsdag kan echter ook te maken hebben met een vruchtbaarheidsfeest – ook wel Lupercalida genoemd – van de Romeinen, dat tussen 13 en 15 februari werd gehouden. Op die dagen werden er geiten én een hond geofferd. Van de restanten werden riemen gemaakt en daarmee gingen de mannen de straat op. Raakte je die riemen aan – het ging hierbij met name om de vrouwen – dan zou dat leiden tot vruchtbaarheid.
Interessante verhalen, maar we komen Valentijnsdag toch met name in de literatuur tegen. Het is vooral Shakespeare die over de geheime liefde schrijft. De ommekeer tussen het lezen over en het zelf een kaart schrijven naar je geheime liefde ontstond in de 19e eeuw in Engeland. Door de migratie rond 1840 sloeg het fenomeen ook aan in de Verenigde Staten.

The American Dream
Eenmaal in Amerika werd Valentijnsdag groots opgepakt. De rode kaarten met witte letters ‘ik vind je lief’ werden in grote hoeveelheden gedrukt. Ook de chocolaatjes, rozen en parfums vonden gretig aftrek. In de twintigste eeuw volgden de reclamecampagnes voor deze dag van de liefde. Het traditionele anonieme kaartje sloeg meer en meer om naar een algemene liefdesverklaring naar alles en iedereen van wie je houdt. En daarmee is volgens velen Valentijnsdag echt te commercieel geworden.

Twaalf dagen
Wat ik er nu van vind? Ik weet niet of het wat zegt, maar mijn eerste Valentijns-relatie duurde ongeveer even lang als de commerciële activiteiten rond de dag van de liefde, 12 dagen. Heel eerlijk, zelf geloof ik dat we soms vaker mogen stilstaan bij deze dag. Waarom ook niet je liefde naar iedereen die je liefhebt, uiten? Een doosje bonbons voor je moeder of wellicht toch voor die favoriete docente. En die geheime liefde? Die mag natuurlijk ook. Dat houdt het leven toch een beetje spannend…… Niet waar?

 

Reacties

Bianca Haanschoten
Ik heb een doosje rode hartjes gekocht in Brussel, commercieel ja maar ze zagen er zo aantrekkeljk uit. Aan wie ga ik die geven?
2 maanden geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.