The Big Ten ‘Wat Nu’-sollicitatietips

In haar column “Wat nu? The ugly Truth!’ deelt Melanie de Bruin haar ervaringen als nieuweling op de arbeidsmarkt. Verhalen over vallen en opstaan. Maar in de tussentijd levert dat toch ook best wel wat inzichten op.  Als ervaringsdeskundige zet ze haar top tien solliciatietips op een rij. Wij zeggen: doe er je voordeel mee!

  1. Gebruik uitzend- en/of detacheringsbureau
    Schrijf je in bij verschillende uitzendbureaus of detacheringsbureaus. Op deze manier kun je zelf door zoeken naar je droombaan en krijg je tegelijkertijd een steuntje in de rug, omdat het bureau ook mee zoekt. Daarbij hebben deze bureaus vaak een grote database met potentiële werkgevers opgebouwd. Grote kans dus dat er daadwerkelijk een geschikte functie tussen zit.
  2. Update het ‘info’ kader op je LinkedIn-profiel
    Als je het bovenste kader van je LinkedIn-profiel aanpast ben je gemakkelijker vindbaar voor recruiters. Geef duidelijk aan dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en maak hierbij gebruik van keywords die passen bij de baan die je zoekt. Bijvoorbeeld: content, marketing, seo, analist etc.
  3. Bekijk het profiel van de CEO/manager/recruiter op LinkedIn
    Wat is de (werk)geschiedenis van de contactpersoon naar wie jij jouw sollicitatie verzendt? Kun je (relevante) gemeenschappelijke interesses ontdekken? Licht deze dan extra uit in je motivatiebrief, op deze manier spreek je de recruiter persoonlijk aan en maak je de kans op een positieve reactie groter. Kijk ook of jullie gemeenschappelijke connecties hebben en of deze persoon wellicht iets voor je zou kunnen betekenen.
  4. Stuur de contactpersoon een LinkedIn-uitnodiging, direct na het verzenden van je motivatiebrief
    Op deze manier krijgt men via twee kanalen een bericht van jouw interesse in de functie. Mocht jouw motivatiebrief tussen een grote stapel beland zijn, dan is dit de ideale manier om hem onder de aandacht te brengen. Commitment en het tonen van initiatief wordt altijd erg gewaardeerd.
  5. Solliciteer via de bedrijfswebsite
    Heb je een interessante vacature gevonden via LinkedIn of Google? Ga dan naar de bedrijfswebsite en solliciteer direct vanuit de oorspronkelijke vacature. Op deze manier haal je de tussenschakel weg en kun je gelijk zien, door de website en andere vacatures goed door te spitten, met wat voor soort bedrijf je te maken hebt.
  6. Maak een promotievideo van jezelf
    Cliché maar waar: beelden zeggen meer dan duizend woorden. Veel bedrijven vragen tegenwoordig standaard al om een korte video waarin je iets over jezelf vertelt of je motivatie toelicht. Zorg dat je ze te snel af bent en deze al klaar hebt liggen. Dit laat zien dat je ambitieus, initiatiefrijk en vooruitstrevend bent. Het makkelijkst is om binnen je eigen netwerk op zoek te gaan naar iemand die goed is met een camera of video-editing. Kun je die niet vinden? Dan zijn er altijd professionals of particulieren te vinden die dit voor een zacht prijsje kunnen doen.
  7. Personaliseer je motivatiebrief
    Dat motivatiebrieven knippen-plakken not done is weten we allemaal. Maar hoe schrijf je dan wel een sterke motivatiebrief die er tussen uit springt? Eigenlijk is dat heel simpel. Je word aangenomen om wie je bent en wat je kunt, dus dat is precies wat je op moet schrijven. Personaliseer je brief gericht op gemeenschappelijke interesses met het bedrijf. Complimenteer de kwaliteiten die jou aantrekken aan de functie of de organisatie. Of vertel een anekdote waardoor je herinnerd wordt. Schrijf niet op wat je denkt dat ze willen horen, maar schrijf over wie je daadwerkelijk bent, zoals je vrienden je ook zouden omschrijven.
  8. Houd het beknopt
    Zorg ervoor dat je CV er verzorgd uitziet. Hou een duidelijk thema aan en maak gebruik van een goed leesbaar lettertype. Benoem alleen relevante functies en opleidingen. Maak je CV zo strak en beknopt mogelijk. Heb je meer te vertellen? Benoem dit dan op je LinkedIn en zet een doorverwijzing in je motivatiebrief. De perfecte lengte van een CV is namelijk maar een A4.
  9. Consistentie
    Zorg er altijd voor dat de lay-out en kern van je sollicitatiemiddelen met elkaar overeenkomen. Behoud eenzelfde lettertype in je CV en motivatiebrief. Gebruik hetzelfde taalgebruik. En let goed op dat de informatie in je CV, op je LinkedIn, social media en/of persoonlijke website overeenkomen.
  10. Nazorg
    Ben je niet aangenomen? Balen! Probeer toch een profesionele houding aan te nemen. Wie weet kom je in de toekomst nog eens met deze werkgever in aanraking. Stuur daarom altijd een bedankje als reactie op de afwijzing.  Dit getuigt van volwassenheid en respect en laat een goede indruk achter. Ook kun je deze gelegenheid gebruiken om feedback te vragen en tips en advies in te winnen voor je volgende sollicitatie.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.