The Big Five – verschillen tussen middelbaar en hbo

Brugklasser all over again. Denk je er eindelijk vanaf te zijn, begint het weer van vooraf aan. Een nieuwe school, een nieuwe stad, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Tot mijn verbazing was het dit keer anders. Ik had er zin in. Ik was toe aan nieuwe mensen en een nieuwe omgeving. De overgang van de middelbare school naar de Hogeschool Rotterdam is toch groot. Hieronder beschrijf ik de vijf grootste veranderingen.

Door: eerstejaars studente Ruby Dijkshoorn

1. Van dorp naar stad
Natuurlijk begin ik bij de mooiste stad van Nederland. Oftewel: Rotterdam. Studeren in de stad van gezelligheid, eten, shoppen, feesten en voetbal. Wat wil je nog meer? Tijdens het studeren merk ik hoe bijzonder deze stad is. Niet alleen omdat Feyenoord dit jaar kampioen is geworden, maar ook omdat Rotterdam een stad is die je moet ontdekken. Ondanks dat ik al vele jaren rondloop in Rotterdam, begin ik nu pas de leukste en gezelligste plekken te kennen. En ik weet zeker dat ik er nog veel te gaan heb.

2. Van fiets naar bus 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de start van mijn nieuwe opleiding nog nooit heb gereisd met de bus. In drie woorden: wat een verschrikking. Tot nu toe ben ik al één keer gevallen en een aantal keer bijna van mijn stoel afgegleden. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, omdat iedereen zo relaxed met zijn of haar telefoon bezig was. Nu heb ik ontdekt dat iedereen moeite heeft met balans vinden, vooral bij rotondes waar buschauffeurs met dertig kilometer per uur rijden. Als ik dan eindelijk aankom op het station, ga ik verder met de metro. Ook hier moet ik zeggen dat het in het begin niet voor mij was weggelegd. Ik ben namelijk zo’n persoon die tijdens het muziek luisteren niet in de gaten heeft dat ik al langs de juiste halte ben..

3. Van stampen naar nieuwsgierigheid kweken
Op de middelbare school was ik alleen bezig met het leren van theorie. Awfully boring. Nu ga ik aan de slag met praktijkopdrachten. Bij het eerste project was het doel dat je jouw nieuwsgierigheid ging ontdekken. Dit hield in dat je individueel aan de slag ging en de opdrachten op jouw manier vorm moest geven. Ik koos meestal voor een blog, because i love to write. In het begin van het project vond ik het lastig om zelf betekenis te geven aan opdrachten en om te vertrouwen op mijn eigen interpretatie. Achteraf valt alles op zijn plaats. Jouw nieuwsgierigheid, vormt jouw eindresultaat.

4. Van een lang schooljaar naar vier overzichtelijke periodes
Twaalf vakken in vijf jaar tijd afsluiten om je diploma te behalen klinkt nu een beetje vreemd in oren. Ik heb nu namelijk acht weken de tijd om voor de bijkomende vakken van elke periode een voldoende te scoren. De vakken die ik in de periode niet afsluit met een voldoende, mag ik wel herkansen in de tweede periode. Het gevolg hiervan is dat ik met een extra vak zit opgescheept in de tweede periode. That’s not my intention. Inmiddels ben ik begonnen met de tweede periode, waarin ik met vijf vakken bezig ben. Tot nu toe vind ik in periodes werken erg fijn. Zo is er namelijk veel afwisseling binnen het vakgebied, waardoor ik nieuwsgierig blijf en waardoor ik wellicht eerder te weten kom waar mijn talenten liggen.

5. Van stroopwafel naar kipburger 
It’s all about food. Ik heb laatst eens mijn bankrekening gecheckt en ik ben er niet trots op. Normaalgesproken nam ik boterhammen en drinken mee naar school. Sinds ik op de Hogeschool zit, koop ik alleen maar kipburgers en andere overheerlijke broodjes. In tussenuren ben ik meestal te vinden in de restaurants, wat ook goed te zien is op mijn rekening. Je hebt zelf niet in de gaten dat je veel geld uitgeeft aan eten en drinken, maar als je eind van de maand je bankrekening checkt, denk je daar wel anders over.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.