The Big Five – toepassingen van Augmented Reality

AR brengt data tot leven. Het maakt abstracte concepten visueel, interactief en begrijpbaar, doordat nieuwe informatie wordt toegevoegd aan de werkelijkheid, zoals wij die kunnen waarnemen. Hoewel Augmented Reality zich nog steeds in de groeifase bevindt, is het een technologie die de wereld van digitale marketing en de digitale wereld veroverd heeft. Er is een aantal organisaties die Augmented Reality al heel goed toepassen. Hieronder vijf voorbeelden!

Door: Caitlin Hoogenboom

1. Snapchatfilters
Eén van de meestbesproken voorbeelden van AR op dit moment zijn de nieuwe Snapchatfilters. Snapchat heeft verschillende filters, waarmee de consument zijn gezicht kan zien met daaroverheen een hondenkop. Er zijn zelfs filters waar je als mannelijke gebruiker op een vrouw gaat lijken bij gebruik van de filter en andersom, maar er zijn ook filters waarbij je als volwassenen tot baby getransformeerd wordt. Zo vinden veel van de gebruikers de filters grappig, maar kunnen deze filters ook leiden tot misverstanden. Geloof dus niet zomaar alles wat je op het internet ziet!

2. Pokémon go
Deze veelgebruikte applicatie is gebaseerd op een tekenfilms van vroeger: Pokémon. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk Pokémons te vangen en te trainen. De applicatie werkt als volgt: over de werkelijke wereld, de omgeving van een gebruiker, wordt een filter geplaatst, zodat het lijkt alsof je in een Pokémon-wereld bent. Beweeg je de camera, dan beweegt de toevoegde realiteit mee. Zo kun je zelf kiezen welke Pokémon je vangt en kun je vervolgens je eigen team samenstellen. De combinatie van Pokémon met Augmented Reality heeft gezorgd voor veel gebruikers, want wie wil nu niet zijn eigen Pokémonteam samenstellen in het echte leven?

3. IKEA Place
IKEA maakt in haar nieuwe applicatie, IKEA Place, handig gebruik van AR. De nieuwe applicatie maakt het voor gebruikers mogelijk om stoelen, tafels en lampen in alle kleuren, maten en vormen in het eigen huis van de consument te zien. Via IKEA Place kunnen consumenten ervaren, experimenteren en delen hoe producten bij hen thuis staan voordat zij overgaan tot een aankoopbeslissing. Handig, want zo is de gekozen kleurcombinatie in ieder geval geen verrassing meer.

4. De Pepsi-bushalte
Pepsi heeft met behulp van AR gewerkt aan de merkactivatie met de campagne #Unbelievable. Zo was een bushalte op New Oxford Street hét decor van verborgen Augmented Reality-technologie. De bezoekers van het bushokje zagen hoe buiten het bushokje tijgers rondliepen, hoe buitenaardse wezen tevoorschijn kwamen en hoe gigantische robots de straten beschoten. Online zijn er veel filmpjes gedeeld en de actie is dan ook viral gegaan. Natuurlijk was het voor de bezoekers eerst even schrikken, maar daarna konden zij ook de creativiteit en de innovativiteit ervan inzien!

 

5. Zara
Zara heeft meerdere keren geëxperimenteerd met Augmented Reality. Zo waren er een tijd lang diverse schermen in de winkels te vinden en als een klant voor een scherm ging staan, kon hij of zij zien hoe de uitgekozen kleding stond zonder de kleding daadwerkelijk aan te trekken. Ook heeft het kledingmerk gewerkt met een speciale applicatie. Als de consumenten deze applicatie gebruikten dan kwam de winkel tot leven. Zo konden de modellen in de etalages bewegen en praten. Alle looks die gepresenteerd werden, in dit geval van de Zara Studio-collectie, konden in de speciale Zara AR-app ook gekocht worden.

Augmented Reality is een steeds meer opkomende technologie, waarbij je de werkelijkheid net iets anders ziet. Er worden digitale beelden of animaties over de werkelijke beelden weergegeven, wat zorgt voor een nog betere klantervaring. Eén ding is zeker, Augmented Reality is de toekomst voor elke organisatie.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.