Iedere organisatie heeft een verhaal, een echt verhaal van vlees en bloed. Met dat verhaal wil je laten zien wie je bent en wat je wilt bereiken. Je wilt er anderen mee inspireren, mee raken. In de hoop dat die ander zich in dat verhaal herkent en – nog beter – er een rol in wil gaan spelen. Het schrijven van zo’n verhaal is echter niet gemakkelijk. Veel organisaties verliezen zich in een opeenstapeling van feiten. Er is reuk noch smaak aan. De verhalen ‘pakken’ niet en gaan in rook op.
Theo Hendriks, expert als het gaat om organisatieverhalen, weet uit eigen ervaring hoe het anders kan. Hoe je als organisatie wel een verhaal kan vertellen dat tot de verbeelding spreekt. Afgelopen september gaf hij een online gastcollege over dit thema voor de studenten van de minor PR Creating Stories. Maar ook in jaar 1 zijn zijn tips nu relevant. Daarom zetten we er vijf voor je op een rij.
Door: Agaath Flikweert
1. Terug naar de emotie van ‘day one’
Stap in het moment van de verandering. Daar zit de emotie in. Waarom is de organisatie ooit opgericht? Op welk moment kwam die behoefte naar boven? De ervaring van het eerste moment is goud waard. Je trekt er je publiek je verhaal mee binnen. Ga op zoek naar die eerste dag. Wellicht dat de organisatie er zelf door allerlei andere ontwikkelingen al te ver vanaf is geraakt. Dat men is vergeten waar het vuur vandaan kwam. Aan jou om dat moment weer terug te halen.
2. Gebruik taal die tot de verbeelding spreekt
Vermijd organisatietaal of jargon. Die taal is vaak abstract en spreekt niet tot de verbeelding. Probeer daarom zo zintuiglijk mogelijk te vertellen. Maak gebruik van woorden die automatisch voor je publiek een beeld oproepen en die jij en je publiek voor zich kunnen zien. Het beschrijven van details kan daar heel goed bij helpen.
3. Houd het eenvoudig
Vermijd ingewikkelde beschouwingen en wijd niet uit over allerlei redenen die ook aan het ontstaan van de organisatie ten grondslag kunnen liggen. Elk goed verhaal heeft in feite maar één boodschap. Als je wilt dat het publiek die ene boodschap eruit pakt, vermoei hem of haar dan niet allerlei andere subboodschappen.
4. Ga voor een personage waarmee je publiek zich kan identificeren
Dat doen we namelijk in het dagelijkse leven ook. In onze directe omgeving maar zeker als we naar een film kijken of een boek lezen. Je kruipt in de huid van een ander en voelt en denkt als het ware met hem of haar mee. Het spoort je aan om ook na te denken over je eigen leven en keuzes daarbinnen. Wat zou ik hebben gedaan of doen? Je publiek gaat letterlijk in jouw schoenen staan. Als organisatie wil je niets liever.
5. Zorg dat er iets op het spel staat
Dan blijft je publiek gevangen. Men wil weten hoe het afloopt en wordt op die manier meegenomen in het verhaal van de organisatie. Organisaties verspreiden maar al te vaak en graag hun inzichten, maar vergeten dat het juist de gebeurtenis is die tot de verbeelding spreekt en de spanning in het verhaal brengt. Erg jammer.
Tot zover de vijf tips. Maar als we er nog één aan toe mogen voegen: maak gebruik van de logline. Dan weet je zeker dat er iets op het spel komt te staan!
Meer weten over storytelling? Theo schreef kort geleden een blog over hoe we in deze coronatijd naar nieuwe verhalen snakken.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.