The Big Five – Sparkle with Influencer Marketing

Lunchen en bijgepraat worden over alle ins and outs van influencer marketing. Wat een heerlijke combi. Op vrijdag 9 februari was het weer zover. Tijdens het Sparkle with Influencer Marketing event – georganiseerd door Snip Snap on Social en HelloSparkle – nuttigden we een heerlijk broodje en hoorden we hoe je influencers slim kan inzetten voor je merk. En passant was er ook nog even tijd voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de socials. In deze nieuwe big five zetten de vijf belangrijkste learnings op een rij.

Door: Agaath Flikweert 

#1 Social facts: vergeet Facebook niet!
De nieuwe social facts voor 2018 zijn bekend. Opzienbarend zijn ze niet, wel betekenisvol. WhatsApp is en blijft het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube. Alhoewel Facebook flink wat terrein verliest onder jongeren tot 20 jaar, blijft het een machtig medium. Als je inzoomt op de gebruikers van dit platform zie je al snel dat alle leeftijdscategorieën er aanwezig zijn.

#2 Livestreaming: the next selfie
Livestreaming levert wel zes keer meer interacties op ten opzichte van video. Steeds meer platforms bieden deze mogelijkheid aan. Inzetten op deze next selfie dus. Zeker omdat dit ook nog eens een positief effect heeft op het algoritme.

Dat het nu meer dan ooit draait om bewegend beeld is sowieso iets om rekening mee te houden. Op bijvoorbeeld Facebook zal 70% van alle content dit jaar uit video bestaan. Van belang om mee te nemen in je contentstrategie, lijkt me.  Voor het totale beeld nog even de ‘hunkering’ naar video per doelgroep:

43% van de baby boomers (60-78)
58% van generatie X (36-60)
72% van de millennials (17-36)
81,9 % van de tieners

Tot slot! Denk ook aan video op je landingspagina. Dat zie je echt nog te weinig bedrijven doen. Het verhoogt je conversie namelijk enorm!

#3 Zet in op influencers
Wanneer je bedenkt dat het vertrouwen in merken en ook sociale platformen blijft afnemen, is het goed om te kijken naar wat influencers voor een merk kunnen doen. 77% van de netwerken geeft aan een verkoopbeslissing te maken op grond van de aanbeveling van een influencer. In dat vertrouwen zit de kracht. Bedenk wel: die influencer moet wel plakken. Aan het merk en aan de doelgroep. Zorg er dus voor dat die match er is.

#4 Maak gebruik van insights
Data, data, data! Ze worden steeds belangrijker. Koppel daar dan ook je campagne aan. Een voorbeeld. Cheesecakes zijn hot. Een prima gegeven om op in te haken. Philadelphia deed dat. Met behulp van influencers (oproep tot het maken van de lekkerste cheesecakes) en de hashtag #mijnphiadelphiacheesecake werd er unieke content gemaakt en verspreid op social media.

#5 Breng je klantreis in kaart
Essentieel. Ook als het om influencers gaat. Bij Snip Snap on Social onderscheiden ze drie fasen: willen, kunnen en weten. Iedere fase kent haar eigen content. De influencer? Die zien we in de eerste fase terug. Voor de inspiratie! Online en offline!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.