The Big Five – Snackable content

Om 9.00 uur al het gevoel heben dat je een uitermate productieve dag hebt gehad. Eerlijk is eerlijk, het gebeurt me niet vaak. Vorige week vrijdag wel. Tijdens het Pancake Breakfast Event van Snip Snap on Social werd ik – inderdaad onder het genot van een heerlijk ontbijtje – bijgepraat over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van online video. Wat een feestje! In deze nieuwe big five zetten we de belangrijkste vijf insights voor je op een rij.

#1 Alles draait om snackable content
Alles draait om snackable content! Je online video behoort kort en krachtig te zijn. Zeg maar 15 tot 30 seconden eindigend met een duidelijke call to action. Zie je video meer als een aanjager die je kunt gebruiken voor de grote verhalen erachter. Voorbeeld? Werp een een blik op de Facebookpagina van (early adopter) Tasty. De filmpjes maken je lekker, maar voor het volledige recept moet je wel even doorklikken.

#2 Online video is de toekomst
Online video is de toekomst. Niets nieuws misschien. Maar als je cijfers ziet, zet het je wel even aan het denken. In 2019 zal 80% van al het internetverkeer uit video bestaan. Alle hens aan dek dus om op te blijven vallen binnen die grote hoeveelheid aan beeldmateriaal. Houd daarom in je achterhoofd: de eerste drie seconden van video zijn key. Duik direct in een relevante boodschap voor je target audience. Dus niet beginnen met je eigen logo of andere zenderachtige informatie. Dan ben je de kijker direct weer kwijt. Voelt wellicht heel logisch aan, maar dit zie je in de praktijk nog echt nog heel erg vaak.

#3 Turn up the volume
Tot nu toe wordt 85% van de social video’s zonder geluid gekeken. Daar komt verandering in! Zo gaat Facebook de tijdlijn aanpassen naar de geluidsmodus van de telefoon. Tot die tijd: probeer Clips. Deze app zorgt voor een automatische ondertiteling van je beeld. Oftewel: say it and see it. Ook voor livestream.

#4 Native video wordt steeds belangrijker
Geen links meer via Youtube of Vimeo. Gewoon binnen het kanaal je video opnemen. Het blijkt ook voor het bereik van je posts te lonen. Facebook en Instagram maken al gebruik van native video, maar ook Linkedin rolt deze mogelijkheid nu in Nederland uit. Native dus, we pakken nog even door. Wat betreft het formaat (gebruikelijk is 16:9) gelden hier wel andere principes. Vierkant of verticaal is schering en inslag. En ook al wordt dit door de echte filmmakers niet gewaardeerd, binnen deze formaten zijn er hele mooie social video’s te maken. We linken even door naar Audi, een absolute voorloper op dit gebied.

#5 Campagnes zijn uit, denk in termen van programma’s
Dit behoeft misschien even uitleg. PR-campagnes zijn kortlopend, waarna de organisatie de boodschap weer laat liggen. Op social gaat het juist om continuïteit. Door de thema’s van de organisatie als uitgangspunt te nemen voor je contentkalender blijft die goed gevuld. En zorg je ervoor dat er voortdurend zichtbaar bent met dat wat jij als organisatie belangrijk vindt. Gaan voor die thema’s dus!

Nog een vraagje. Tot slot. Zouden jullie extra vroeg je bed uitkomen voor een zo’n informatief ontbijtje op school? Zo rond half acht.

Reacties

Susanne Plaisier
Goedemorgen Agaath,Wat een ontzettend leuk artikel. Erg leuk dat je er was! We hopen je volgende keer weer te mogen verwelkomen.Met vriendelijke groet,Susanne Plaisier
2 maanden geleden geplaatst

Plaats een reactie