The big five – ontwikkelingen tijdens Web Summit 2018

Van 5 tot en met 8 november vond in Lissabon de Web Summit 2018 plaats. Een beurs waar alles draait om technologie en het internet.  Ontwikkelingen worden beschreven, kanttekeningen worden geplaatst en dat wat je niet voor mogelijk houdt, zie je voor je ogen gebeuren. Grote vraag: welke impact hebben deze technologische ontwikkelingen op ons vakgebied? Zitten we erop te wachten of moeten we hier en daar de wenkbrauwen wat optrekken? Eén ding is wel zeker. Communicatie en technologie trekken met elkaar op. Maar het is geen reis die synchroon loopt. Als je op deze beurs rondloopt, bekruipt je toch het gevoel dat de technologie de toon zet. En dat is af en toe best even slikken. Of niet? Vijf belangrijke ontwikkelingen op een rij.

Door: Agaath Flikweert 

1. The story of technology
Trekt de technologie het verhaal naar een hoger plan? Of is het juist andersom? Wat mij betreft is het een kwestie van de kip en het ei. Duidelijk is wel dat de technologie heel veel waarde aan het verhaal en daarmee de content toe kan voegen. Twee voorbeelden. De eerste is ‘Storytelling for Planet Earth’. Mike Gunton van BBC Studios legt uit hoe de technologie de natuur dichterbij heeft gebracht. Door tal van nieuwe technologische ontwikkelingen is het nu mogelijk om zó dichtbij een dier komen dat je als het ware in zijn huid kruipt. Je ziet de wereld vanuit zijn perspectief en herkent de emoties. Dagenlang wordt het dier gevolgd. Er is geen script. Dat is ook niet nodig. In het dierenrijk gaat het namelijk vrijwel iedere dag om leven en dood en daarom laat het verhaal zich op basis van de beelden heel gemakkelijk achteraf schrijven. Het belang van de technologie? We citeren Mike: “no technology will ever replace the ability to tell a story that grips and fascinates and emotionally connects with an audience.” Toch fijn om te, niet waar?

Het tweede voorbeeld komt van Netflix. ‘Sharing the World’s Greatest Stories Through Technology’ is de titel van de keynote van Greg Peters, Netflix’s Chief Product Officer. Misschien had je het al gemerkt, maar Netflix is met de originals duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. Volgens Greg zijn goede verhalen namelijk niet voorbehouden aan Hollywood: “Good stories can come from everywhere and they can travel everywhere.” Hoe dat werkt? Omdat het publiek gaat voor authentieke verhalen, ondersteunt Netflix de lokale storytellers. Binnen de eigen taal, binnen een eigen cultuur en met een authentieke cast wordt het verhaal gemaakt. Denk aan bijvoorbeeld de bestsellers La Casa de Papel (Spanje) of Dark (Duitsland). Om die verhalen wereldwijd bekend te maken, moeten er wel diverse belemmeringen worden weggenomen. Zo wordt er enorm ingezet op het niveau van de vertalingen. Die moeten zo natuurlijk mogelijk zijn! Nog een niveau hoger: lip dubbing, lipsynchronisatie die gelijk loopt met de audio. Alles moet kloppen, tot in detail en in iedere taal. De conclusie van Greg: “Great stories can come from everywhere, use technology to get them to the right audience.”

2. The sky is the limit
Virtual en Augmented Reality. Volgens heel veel sprekers ‘the next thing’ in storytelling . De meest opvallende presentatie over dit thema is van Eunice Chung, CEO @ Penrose Studios. Bij dit bedrijf maken ze films volgens de nieuwste technieken. Met Walt Disney als hun grote voorbeeld. En daar is heel goed naar gekeken. Disney wist als geen ander hoe belangrijk het is om de ‘characters’ uit de film dichtbij het publiek te brengen. Daarvoor werden de parken gebouwd. Vandaar de drijfveer van Eunice om die ‘human connection’ ook bij zijn films tot stand te brengen. Er werden speciale tools voor ontwikkeld. Neem de film Arden’s Wake. Onder het mom van ‘imagination is only the beginning of creation’ kunnen we tijdens de presentatie daadwerkelijk in gesprek met de hoofdpersoon. We kunnen haar alles vragen.  Ze geeft je zelfs een compliment over de kleding die je aanhebt. In eerste instantie heb je het idee dat het fake is, dat dit alles is gewoon ontzettend goed is voorbereid. Totdat je zelf de microfoon in je hand krijgt…

3. Ethical code of conduct
Het gesprek met de hoofdrolspeelster uit de film Arden’s Wake laat zijn sporen achter. Ik denk aan de presentatie van David Schneider (That Lot) en Gail Heiman (Weber Chadwick) een dag eerder. Ze presenteerden de fictieve app SPAT NAV. Een app die als een soort van relationele coach opereert. Of zoals ze zelf opperden: ‘SIRI for relationships’. Op basis van eerder verzamelde data (via jouw telefoon) krijg je een advies. ‘Voelt’ de app dat er iets mis is binnen jouw relatie, dan krijg je een berichtje met een suggestie om het conflict op te lossen. David en Gail kregen de zaal mee. Er werd smakelijk om gelachen. Natuurijk zitten we hier helemaal niet op te wachten…. of toch??!

‘s Middags is er in die lijn een interessante discussie. Over hoe ver technologie kan gaan. Internet is gemaakt voor volwassenen, maar wordt gebruikt door kinderen. Hebben al die technologen daarbij stilgestaan? Of zagen ze alleen de mogelijkheden en/of het grote geld. De oproep was duidelijk. Over de consequenties van techniek zou gedurende het onwikkelproces veel beter nagedacht moeten worden. Hoe zorgen we ervoor dat we allemaal hetzelfde blijven zien, in dezelfde werkelijkheid blijven?
En daarmee komen we op het misschien wel belangrijkste punt: de ethiek!

Door al die technologische ontwikkelingen dreigen we onze grip op de werkelijkheid kwijt te raken. Indrukwekkend was de bijdrage van Christopher Wylie, de klokkenluider die het schandaal van Chambridge Analytica aan de orde stelde. In een krachtig betoog vraagt hij zich af waarom we voor alles en nog wat in onze wereld regels kunnen opstellen maar dat er geen regels zijn voor het internet. Juist omdat het internet zo’n belangrijke plek in ons leven heeft ingenomen. Zijn pleidooi voor een ethische code, raakt de zaal. Luister ‘even’ mee, zijn woorden doen ertoe! Kippenvel.

4. Fake news
Dit onderwerp is natuurlijk direct te koppelen aan de ethiek. Het hing als een soort donkere wolk boven de Web Summit en kreeg in bijna ieder presentatie wel de aandacht. Natuurlijk is fake news van alle tijden (waarbij terecht de dubieuze rol van PR werd aangestipt). Wel zijn we een nieuwe fase ingegaan. Door de techniek is het fenomeen veel nadrukkelijker aanwezig. En daarom moet nepnieuws bij iedereen op de agenda (blijven) staan. Volgens John Saunders, CEO @ Fleishmann Hillard, is het van het grootste belang voor onze democratie om hier aandacht voor te blijven houden. The Guardian werft al een paar jaar donateurs om onafhankelijke verhalen te kunnen blijven garanderen. Na de Brexit en Trump zijn deze ‘contributors’ aanzienlijk gestegen. De behoefte naar dé waarheid is enorm, maar het vertrouwen moet wel worden teruggewonnen.

Een bewogen presentatie van Dima Khatib, werkzaam bij Al Jezeera Media Network. Over het belang van onafhankelijke verhalen: getting the trust to the people, not the power! Volgens Dima is het niet echt moeilijk om nepnieuws te doorgronden. De technieken zijn er. Wel jammer dat ze die oversloeg overigens. John Saunders had die ochtend overigens wel een tip. Raadpleeg zoveel mogelijk uiteenlopende bronnen. De app van AJ+ komt in ieder geval op mijn telefoon te staan.

5. Het merk als ideologie
Tenslotte. Opvallend veel aandacht tijdens dit congres voor branding. Merken veranderen. Je moet als merk een duidelijke rol weten te spelen in het leven van mensen. Op basis van data (analytics) moet je de behoefte blijven bepalen en daarop inspelen. Het merk moet betekenis hebben in het leven van een consument. Duidelijk, maar daar blijft het niet bij. Datzelfde is namelijk ook een niveau hoger aan de orde. Het merk moet ook een maatschappelijke ‘purpose’ hebben. Op dat snijvlak – tussen role and purpose – vinden de mooiste innovaties plaats (Nigel Morris, Chief Strategy and Innovation Officer). Ook in andere presentaties is er aandacht voor het feit dat organisaties stelling moeten nemen in maatschappelijke kwesties. Volgens Sairah Asham, CEO bij Wolff Olins, zullen merken steeds meer gezien worden als ideologieën, waar consumenten in geloven en voor gaan. Debbie Millnam (Design Matters Media) ging nog een stapje verder: ‘branding is now a profound manifestation of the human spirit.’ Ze duiden de wereld om ons heen. Niet zozeer omdat de organisaties dat willen, maar juist omdat wij dat van hen vragen.

Reacties

Agaath Flikweert
Dank je Karin! Was inderdaad heel inspirerend. Goed om over die ethiek na te denken!
3 weken geleden geplaatst
Karin Satter
Boeiend verhaal en ontwikkelingen. Het was vast een fascinerend evenement. Interessant voor verschillende modules in ons curriculum, zoals Medialandschap. Het lijkt mij essentieel dat we aandacht besteden aan de morele kanten van ons vakgebied en studenten leren om een moreel standpunt in te nemen en verantwoordelijkheid te nemen.
4 weken geleden geplaatst

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.