Blog

The Big Five – Nederland in Amerikaanse series

Heb je ook ooit een Amerikaanse serie gekeken en ineens: “Den Haag” gehoord? Of dat iemand stroopwafels zit te snoepen alsof het de beste uitvinding ooit is? Van stroopwafels tot tulpen: verrassend vaak komt ons kikkerlandje voor in Amerikaanse series. Zo moest ik laatst, terwijl ik naar de sitcom Abbott Elementary keek, lachen wanneer ze Den Haag noemden. Het liet me denken aan hoe vaak Nederland eigenlijk opduikt in Amerikaanse series. Van grappige clichés tot onverwachte verrassingen — hier zijn vijf voorbeelden die je zeker zullen verrassen!

Door: Siham Loujih

1. Abbott Elementary, Den Haag
In een aflevering van deze komische sitcom zegt een personage droogjes, “Je kunt iemand niet zomaar executeren, tenzij Den Haag het goedkeurt.” Een slimme verwijzing naar het Internationale Strafhof in Den Haag. Hoe vaak wordt onze Hofstad nou eigenlijk genoemd in een comedyshow?

2. Friends, Amsterdam
In seizoen 10 krijgt Ross de kans om een lezing te geven in Amsterdam. Phoebe is echter minder onder de indruk en grapt meteen, “Oh ja, omdat je daar alleen naar tulpen en windmolens wilt gaan kijken.” Dit is slechts een voorbeeld van hoe clichés zoals tulpen, windmolens en klompen het internationale beeld van Nederland is. Net zoals Fransen worden afgebeeld met een stokbrood onder de arm, blijven deze beelden hangen. Dit gebeurt echter ook met commercials, in commercials willen merken stereotype beelden gebruiken om een land sneller herkenbaar te maken, bijvoorbeeld het Franse stad, Parijs die altijd wordt neergezet als de stad van de romantiek, of Amsterdam met talloze fietsen die door de grachten rijden. Dit soort beelden presenteren dan alleen een toeristische bestemming, terwijl de stad veel meer te bieden heeft.

3. New Girl, De lange Nederlander
Belachelijk lang en een beetje onhandig charmant, het stereotype springt eruit. Cece’s reactie zegt alles: “Zijn jullie allemaal zo lang, of is dit een uitzondering?” De grap speelt met het idee dat Nederlanders de langste mensen ter wereld zijn. Dit soort fysieke stereotypering wordt vaak met humor gebruikt. Dit kan in sommige gevallen grappig of herkenbaar overkomen, maar als communicatieprofessionals moeten we bewust zijn van de impact die zulke representaties kunnen hebben, vooral als ze schadelijk of te vereenvoudigend zijn.

4. Grey’s Anatomy, Innovaties
In de wereld van Grey’s Anatomy draait alles om medische innovaties. Het is dan ook een mooie verassing wanneer Nederland genoemd wordt als een land van bijzondere medische innovaties, een positieve verwijzing naar onze innovatieve reputatie.

5. Gilmore girls, Kaas
In een van de gezellige keukendiscussies tussen Lorelai en Rory duikt Nederland onverwachts op. Het onderwerp? Kaas! Ze maken een grap waar Nederlanders te serieus zijn over kaas — van Gouda tot Edam. Hier zien we hoe een nationaal product tot een cultureel symbool wordt omgevormd. We zien dit vaker, bijvoorbeeld met Japanse sushi of Italiaanse pasta. Het is makkelijk om een land te reduceren tot één product, maar een land heeft meer te bieden dan maar één clichébeeld. Dit is iets dat wij als communicatieprofessionals moeten realiseren.

Klein land, grote indruk. Heb jij nog andere leuke verwijzingen naar Nederland in Amerikaanse series gespot?

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.