The Big Five – Learnings van de Triodos Bank

In een interessant gastcollege op 29 september 2017 is het Maarten Thijs van de Triodos Bank die vertelt hoe je als individu kunt bijdragen aan een betere wereld. Met geld. Hoe zit dat dan? Tweedejaars studente Rose van den Hoven presenteert: de Big Five meest opvallende learnings uit dit inspirerende gastcollege. 

#1 Geld zet àltijd iets in beweging
Aan het begin van het gastcollege vraagt Maarten Thijs, hoofd Corporate Communicatie bij Triodos Bank, of hij een euro mag lenen van iemand uit de zaal met de belofte dat er niks mee zal gebeuren.  Nadat een willekeurige student hem zijn euro toevertrouwt, volgt direct de vraag: ‘’Wie heeft er geld nodig?’’. Je raadt het al: there goes the money.. De boodschap die Thijs hiermee over wil brengen is dat geld altijd iets in beweging zet en dat je zelf kunt bepalen wàt je in beweging zet. Geld is macht. Triodos Bank wil beweging tot stand brengen door het geld van haar klanten in te zetten voor positieve, maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen.

#2 Begin klein, maak het verschil
We leven in een geweldige tijd. Zo luidt het begin van een campagnefilm van Triodos Bank. Opmerkelijk, want dat horen we niet vaak op het nieuws of in de media. Maar waarom dan? Omdat iedereen gehoord kan worden, is het antwoord. Door vergaande technologische mogelijkheden zijn we allemaal met elkaar verbonden en is de wereld kleiner geworden. Bottom up zorgen we zelf voor verandering. Wij maken het verschil. Elke handeling, hoe klein ook, zorgt voor verandering. En al die handelingen samen zorgen voor beweging.

#3 Wees voorbereid op kritiek
Voor elke organisatie is het van belang om in te spelen op trends en issues. Zo heeft Triodos al met enkele issues moeten dealen om hun reputatie hoog te houden. Nadat de bank bekend maakte zijn spaarrente te verlagen naar 0% kregen ze te maken met uiteenlopende reacties. Gelukkig was de Triodos Bank goed voorbereid op de kritiek en blijft nu vooral de vraag of andere banken het goede voorbeeld zullen volgen?

#4 Verplaats frames, verander de perceptie van de doelgroep
Tegenwoordig zijn we niet meer geïnteresseerd in droge informatie over het hoe en wat van een bedrijf. We willen een verhaal horen, iets wat triggert. Triodos triggert consumenten en bedrijven door binnen een bepaalde context een perspectief te bieden. De bank is expert in het verplaatsen van frames waardoor er een compleet andere perceptie wordt gegeven van wat de feiten zijn. Zo voert Triodos druk uit op de grote jongens, zoals Rabobank en ING. De media-aandacht die daaruit voortvloeit zorgt ervoor dat andere banken niet om Triodos heen kunnen.

#5 Buy the change!
Consumeren, we doen het allemaal en elke dag weer. Daarin kunnen we met zijn allen verschil maken, want: verandering kun je kopen. Dit is de gedachte achter het platform Buy the Change dat Triodos Bank heeft gelanceerd om bewuste consumenten en duurzame ondernemers met elkaar te verbinden. Deze verbinding versnelt de overgang naar een meer eerlijke, groene en menselijke economie. Door je aan te melden bij het platform heb je inzicht in actuele updates over de deelnemende ondernemers en de Buy the Change-community. Op deze manier worden deelnemers meer bewust van de gevolgen van het uitgeven van een euro en hoe je daarmee kunt bijdragen aan, komt ‘ie weer: en betere wereld.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie