Blog

The Big Five – Hoe organiseer ik een succesvol evenement?

Afgelopen 23 oktober 2021 was de grote dag. De dag waar ik samen met een andere fotografe, Dyonne, naar toe heb geleefd. Ongeveer drie maanden lang hebben wij gebrainstormd, van alles geregeld en georganiseerd om een te gekke styled wedding shoot neer te zetten genaamd ‘Boho Chique’. Dit is een evenement in de stijl van een fake wedding waar fotografen een ticket voor kunnen kopen. Zo krijgen ze de kans krijgen om hun portfolio uit te breiden met trouwfoto’s en klanten aan te trekken voor échte bruiloften. Maar hoe is dit zo’n succes geworden? Hierbij vijf punten die naar mijn mening erg belangrijk zijn.

Door: Jacky Mijling

1. Mindset is key
Je mindset is eigenlijk het allerbelangrijkste. De passie en het enthousiasme om een evenement te gaan organiseren. Het gevoel dat jij dit kan én ook daadwerkelijk je doelen ermee gaat bereiken. Dus zoek een onderwerp waar jouw hart ligt om vervolgens daarom heen een evenement te organiseren. Dit is een heel goed begin voor het behalen van jouw succes. Plus als je ergens in gelooft, dan bereik je eerder je doel.

2. Een sterk team
We hadden een leverancier voor een bruidsjurk nodig, een leverancier voor de bruidstaart, twee koppels en ga zo nog maar even een poosje door. Toen dit eenmaal allemaal was geregeld, moest het contact goed verlopen en onderhouden worden. Dit was voornamelijk mijn taak. Communicatie is gewoonweg heel belangrijk. Eerlijk zijn, nee durven te zeggen en naast het zakelijke ook je enthousiasme laten zien aan de ander. Je moet tenslotte zorgen voor een gezellig sfeertje. Uiteraard komt het plannen hier ook flink in terug, want het is belangrijk om een overzicht te hebben van wie wat en wanneer levert. Het moet allemaal op elkaar afgestemd zijn.

3. Volop promoten
Gebruik verkooptrucjes, zoals het inzetten van early bird tickets waar mensen binnen een bepaalde tijd de ticket voor een lagere prijs kunnen betalen. Wij hadden als doel om 15 tickets te verkopen en verkochten er binnen één dag al een stuk of vijf. We deelden vervolgens story’s, maakte een reel en we verspreidden informatie in relevante Facebook groepen. Uiteindelijk hebben we nog eenmalig geadverteerd met een post op onze Instagram accounts. Wat hebben we bereikt? We verkochten maar liefs 16 tickets.

4. Een relatie creëren
Het is van belang dat je een band schept met jouw klanten. Hebben ze een ticket gekocht? Deel jouw enthousiasme, leer ze kennen en spreek je waardering uit. Houd ze op de hoogte van de ontwikkelingen rondom jouw evenement, bereid ze goed voor indien nodig en zorg voor een relaxte sfeer door middel van een vriendelijke tone of voice. Niet te zakelijk, maar ook niet te overdreven. Wees gewoon jezelf! Dan hebben ze de juiste verwachting van jou voor het evenement én ze krijgen er extra zin in omdat ze zich betrokken voelen tot het proces.

“Self-confidence is a super power. Once you start to believe in yourself, magic starts happening.”

5. Zelfvertrouwen
Ten slotte heb ik gemerkt dat zelfvertrouwen enorm belangrijk is. Bijvoorbeeld bij het maken van een story waarin je iets promoot, hoe je jezelf opstelt tegenover je leverancier of bij het bepalen van je prijs. Jouw zelfvertrouwen moet overal in terug komen. Je komt ook veel professioneler over als je achter jezelf en jouw werk staat. Zelfvertrouwen trekt meer mensen aan voor jouw evenement.

Reacties

Heel tof hoe je dit allemaal hebt georganiseerd, prachtig resultaat!

2 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.