The Big Five – contentlessen van Social Today

Elk jaar zit ik half februari in de trein richting Utrecht voor het Social Today Event van Frankwatchig.com. Dit jaar ging dat helaas niet op, maar als alternatief werd er op 11 februari een online editie ingericht die ik vanuit mijn keuken volgde. Van ANWB tot Persil en van De Speld tot Swapfiets, veel bekende merken presenteerden interessante cases met betrekking tot online content. En daarom deel ik met jullie: de vijf belangrijkste contentlessen van Social Today.

1. Ontwikkel je contentstrategie vanuit de Why
De blauw-zwarte fietsen zijn niet meer weg te denken uit het stadse straatbeeld. Steeds meer mensen sluiten een abonnement af en steeds meer internationale steden sluiten zich aan bij dit Nederlandse concept. Maar dan rijst meteen de vraag: hoe ontwikkel je een internationale contentstrategie? Het antwoord van Pien Frommink van Swapfiets is helder: “Wij doen alles vanuit onze why. Deze luidt: Het creëren van meer leefbare steden. De why heeft een hoger, maatschappelijk doel en biedt talloze invalshoeken om op de meest uiteenlopende manieren gehoor te geven aan de why.” Daar kunnen ze naar eigen zeggen jaren aan content omheen creëren.

2. Doe onderzoek naar de doelgroep en kom met een social insight
In de verschillende sessies wordt het belang van grondig onderzoek naar de doelgroep steeds weer onderstreept. Zet de doelgroep centraal, weet wat er speelt, weet wat hun online mediagedrag is en op welke (latente) behoefte je kunt inspelen. Op basis van onderzoek kun je een social insight als basis laten dienen van je contentstrategie. Zo kwam Persil tot het inzicht dat ouders van jonge kinderen maar wat graag foto’s delen op de socials van hun kroost met besmeurde gezichten en smoezelige moddervlekken. Zo ontstond het idee voor de contentcampagne #tagdevlek, waarbij ouders de vlek konden taggen en ze daarmee meededen aan een winactie.

3. Kiest één platform, waarop al jouw content zich bevindt
Goed, die why is er en je hebt grondig onderzoek gedaan naar de doelgroep, maar dan. Waar ga je je content plaatsen? Contentstrateeg Cor Hospes windt er geen doekjes om: kies één platform en laat dat vooral geen social medium zijn. “Want waarom zou je je clubhuis bouwen op gehuurde grond?” Aldus Hospes. Zijn advies is om een website of nieuwsbrief de content hub te laten zijn van jouw contentstrategie. Een platform dat je zelf kunt inrichten, met het juiste Umfeld, compleet in huisstijl en onafhankelijk van de Mark Zuckerbergs van deze wereld. Tijdens de sessie zijn de meningen van de luisteraars verdeeld. Wat vind jij van zijn stelling?

4. Verkies creativiteit boven scoren
Volgens de ontwikkelaars van de #tagdevlek-influencercampagne is de creativiteit van een campagne vele malen belangrijker dan slechts scoren met product placement. Zéker als het een influencercampagne betreft. Het is zo gemakkelijk om een tube tandpasta van merk X semi-nonchalant in de vlog te laten verschijnen, terwijl er legio creatieve mogelijkheden zijn om influencers écht het verhaal te laten dragen van het merk. Zoals ze bij Persil hebben gedaan. Het luisterpubliek stelt ook hier vragen over de authenticiteit van de influencers. Want staat dat niet boven creativiteit?

5. Speel in op het sentiment van het moment
De ANWB lanceerde vorig voorjaar de Reiswijzer, omdat vrij en ongebonden reizen anno 2020 ineens niet meer kon en er per land allerlei restricties waren, waarmee reizigers moesten dealen. Met de Reiswijzer speelde de ANWB in op het sentiment van de doelgroep, want zij hadden ontzettend veel grote en kleine vragen over reizen in Coronatijden. Ook (misschien wel juist) de kleine vragen kregen een podium, waardoor de doelgroep zich gezien voelde en mede daardoor de Reiswijzer en masse werd bekeken en aangevuld met input vanuit de doelgroep.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.