Blog

The Big Five – Communicatieboeken

Terwijl de laatste hertentamens worden gemaakt, maakt de zon al overuren. De zomervakantie lonkt. Zes weken geen colleges, geen opdrachten, geen tentamens. Nee, in plaats daarvan zijn vlieg- en festivaltickets in the pocket en is een ritje naar het strand zo gemaakt. Natuurlijk wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen het vakgebied, om na de vakantie weer fris en fruitig van start te gaan. En daarom tippen wij: de 5 communicatieboeken voor onder de parasol. Fijne vakantie!

1. Tip van Iris Withuis: Pre-suasion van Robert B. Cialdini 
Als student Communicatie moet je ze kennen; de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. De goeroe op het gebied van beïnvloeding en overtuigingskracht. Zijn laatste boek Pre-suasion beschrijft de manier waarop je mensen voorafgaand aan een boodschap al direct vatbaar kunt maken voor die boodschap. Het bestaat uit drie delen. Het eerste gaat over aandacht richten, en beschrijft manieren om voorafgaand aan een beslissingsmoment de aandacht te richten op een psychologisch concept dat de beslissing kan beïnvloeden. Zo kan bijvoorbeeld het activeren van het concept dreiging ervoor zorgen dat mensen meer conformistisch gedrag vertonen en onderdeel van een groep willen uitmaken. Dreiging kan dus als pre-suasion-methode gebruikt worden om vervolgens met sociale bewijskracht een argument te maken. Het tweede deel gaat over de rol van associaties. Het activeren van associaties in ons brein zorgt voor een voorbereiding op een verzoek, suggestie of vraag. Woorden die geassocieerd worden met succes kunnen bijvoorbeeld maken dat mensen beter presteren, of beter hun best willen doen. Het derde deel gaat in op het optimaliseren van pre-suasion, waarin Cialdini eerst zijn zes beïnvloedingsprincipes (uit zijn bestseller Invloed) aanhaalt, en vervolgens een zevende principe presenteert, dat hij omschrijft als ‘eenheid’. Pre-suasion bevat een grote hoeveelheid voorbeelden en schijnt voor iedere communicatieprofessional en marketeer een must read te zijn. Deze zomer gaat hij absoluut mee in mijn koffer.

2. Tip van Rob Saathoff – 60-minutenserie van Frankwatching
Sommige boeken zijn niet per se dik, maar zijn wel goed gevuld. De boekenserie van Frankwatching heeft dat top gedaan. Zij hebben namelijk een serie van kleine boekjes uitgegeven die je binnen 60 minuten kan uitlezen. De één doet er misschien iets langer over dan de ander, maar het zijn heerlijke boekjes die lekker weglezen. De stof die erin staat is duidelijk en helder en geeft net wat meer verdieping over een onderwerp. Bijvoorbeeld Kickass content in 60 minuten gaat simpelweg over goede content maken. Daarnaast heb je ook: Social media strategie in 60 minuten,  Schrijven voor SEO in 60 minuten en Bloggen als een pro in 60 minuten. Het zijn boekjes die je op je bureau moet hebben, zodat de goede tips die er in staan je snel verder op weg helpen.

3. Tip van Agaath Flikweert – Transitie33 van Hans Siepel & Frank Regtvoort
Het zal je maar gebeuren. Je bent een toonaangevend hoogleraar in de communicatiewetenschappen en dan – door wat vragen van een kritische journalist – weet je het even niet meer. Opeens twijfel je aan tal van wetenschappelijk inzichten die je jarenlang vol verve hebt gedeeld en verdedigd. Je mag het oprecht een identiteitscrises noemen. In Transitie 33 beschrijft deze hoogleraar zijn ‘reis’ en deelt hij zijn inzichten. Over effectieve communicatie. En over het belang van een moreel bewustzijn binnen ons vakgebied. Van harte aanbevolen! Omdat dit verhaal je aan het denken zet!

4. Tip van Ron van den Berg – Verdraaide organisaties van Wouter Hart
“Je zou kunnen zeggen dat er in iedere organisatie een impliciete strijd aan de gang is tussen de mensen die in hun manier van denken dicht tegen de klant aan staan (…) en de systeemdenkers (…)”, schrijft de auteur. Dit boek is een pleidooi voor meer handelen vanuit de leefwereld en de bedoeling van een organisatie: meer werken vanuit wat werkelijk waarde heeft voor mensen. Zware kost? Allerminst! Toegankelijk boek, glasheldere taal. En gave inzichten waardoor je als communicatieprof tot betere en sympathiekere ideeën (van strategie tot content) kunt komen.

5. Tip van Kim Stolk – De TED-methode van Chris Anderson
Presenteren voor een publiek is bepaald geen sinecure. Zie maar eens leuk contact te maken met een audience en je zelfverzekerd te voelen op een podium, terwijl je een interessant verhaal hoopt te vertellen. Veel vlieguren maken helpt je presentatievaardigheden te verbeteren, maar dit boek doet ook een dikke duit in het zakje. In De TED-methode vertelt Chris Anderson, dé man achter het wereldberoemde ideeën-imperium TED, hoe iedereen een impactvolle en inspirerende presentatie kan geven. Op basis van zijn eigen ervaring en het trainen van talloze TED-sprekers weet hij fijne learnings op een rij te zetten en start hij zijn relaas vanuit de oeroude communicatietheorie van Aristoteles. Ja, een goede presentatie bestaat nog altijd uit drie cruciale onderdelen: ethos, pathos, logos. Een fijn boek met concrete tips, zodat je na de vakantie meteen kunt sleutelen aan jouw presentaties!

Reacties

[…] deelden we onze favo communicatieboeken, nu is het hoog tijd voor de leukste, gezelligste (of minder gezellige) […]

7 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.