Teacher Talk – Natascha Leenstra

Voor deze Teacher Talk spreek ik docente Natascha Leenstra, we kennen elkaar nog niet maar we vinden het leuk om elkaar voor deze rubriek te ontmoeten via Teams. Zij vanuit Breda en ik vanuit Rotterdam. Nu alles langzaamaan weer wat op gang komt is het best verleidelijk om elkaar in het echt te ontmoeten maar we kiezen voor veiligheid en dat levert hilarische momenten op: vasthangend beeld en af toe praten we dwars door elkaar heen. Kortom: wie is Natascha Leenstra en hoe houdt zij het leuk op afstand?

Door: Frances Juttner

 Wij vinden het leuk om je beter te leren kennen. Wat vind je hier zelf eigenlijk van?
“Ik voel mij vereerd!”

Om docent te worden, ben je uiteraard eerst ook een student geweest! Wat was jouw grootste leermoment of blunder?
“Deze vraag herken ik vanuit de rubriek! Een van de lessen die ik leerde als student is mij het meest bijgebleven, namelijk: werk niet alleen pragmatisch maar heb ook aandacht voor de mensen met wie je samenwerkt. Dit daalde bij mij in tijdens mijn onderzoekstage die ik deed in Willemstad op Curaçao. Dit was voor mij een hele leuke en interessante beleving, mede omdat ik tijdens deze periode tussen de bevolking inwoonde en dus het échte leven op Curaçao heb kunnen meemaken.”

Het online- onderwijs volgens is voor iedereen heel erg wennen geweest en elkaar niet echt zien maakt het toch een stukje minder leuk. Wat doe jij om het leuk te houden?
“Ik probeer iedere keer iets nieuws uit en dat is niet altijd even makkelijk. Soms weet ik eerlijk gezegd even niet hoe we het leuk kunnen houden. Met een muziekje tussendoor, studenten laten reageren met gifjes en ruimte voor gezelligheid. Plezier met mijn collega’s en plezier met de studenten is iets wat ik erg belangrijk vind. Nu we elkaar niet zien is dat een leuke uitdaging. Soms maak ik een grapje en denk ik; net op het randje, tja dat houdt het leuk. Maar goed, vooral in deze tijd vind ik het belangrijk om goed naar studenten te luisteren hoe het met ze gaat. Nu studeren is niet voor iedereen makkelijk. De balans tussen serieus zijn en plezier maken of dingen doen waar je blij van wordt, moet goed zijn. De vorm waarin we contact hebben is toch beperkt maar dit kan creativiteit geven! Ook kom je binnen in iemands privé-situatie. Soms zie je plots een broertje of een zusje op het scherm voorbijkomen en zie je hoe een ander woont en leeft. Dit zijn de leuke dingen en zo kom je weer net iets meer van elkaar te weten. Mooi!”

Na je studententijd heb je wellicht bepaalde stappen gemaakt in je carrière voordat je hier begon met werken. Kun je ons daar wat meer over vertellen?
“Na mijn studie Biologie met een master in Wetenschapscommunicatie begon mijn carrière binnen de Communicatie bij een adviesbureau voor duurzame ontwikkeling. Op dat moment waren we net in de voorhoede van het klimaatbeleid, iets wat ik erg interessant vind. Hier adviseerde ik gemeenten hoe zij samen met bewoners campagnes en klimaatbeleid vorm konden geven. Maar ik miste de creativiteit in de advieswereld en ik kon moeilijk omgaan met het urenschrijven: ik legde mezelf veel werkdruk op. Ook in mijn sociale leven had ik het heel druk. Dit resulteerde in een burn-out. Dit was voor mij het moment om een switch te maken; ik ben een theateropleiding gaan volgen. Dit was voor mij de beste keus van mijn leven, omdat ik mezelf toen pas echt goed leerde kennen. Ook leerde ik om heel erg in het moment te zijn, te improviseren en met weinig iets moois te kunnen maken. Tijdens de theateropleiding  ben ik begonnen als freelance theatermaker en als communicatieprofessional bij een culturele organisatie, waar ik mij 7 jaar lang bezighield met professionaliseren van de marketing, (interne) communicatie en projectinitiatieven.  Ik zie bij heel veel studenten dat ze veel hooi op hun vork nemen en veel druk ervaren, dat moet naar mijn mening bespreekbaar worden. Het taboe moet eraf. Voor studenten is studeren (vaak) in combinatie met werken best heel veel. Ook de druk die zij zichzelf opleggen en die zij vaak onbewust ook opgelegd krijgen door de maatschappij. Als ik naar mijzelf kijk kan ik zeggen dat ik erg veel bezig was met niemand teleur willen stellen, ik had altijd mensen over de vloer of was zelf op bezoek bij anderen. Dat maakt dat je de reflectiemomenten mist waardoor je toch wel over de kop kan gaan. Deze Corona-tijd geeft studenten hopelijk ook de kans om een stapje terug te doen en prioriteiten te stellen.”

Waarom heb je ervoor gekozen om uiteindelijk op de Hogeschool Rotterdam te gaan werken?
“Mijn beste vriendin werkt op de Hogeschool InHolland en had altijd leuke verhalen. Ik werd me ervan bewust dat ik het eigenlijk mijn hele carrière al leuk vond om mensen in te werken of te coachen. Ank Janssen, ook docent aan de Hogeschool Rotterdam, kende ik van mijn studie. Na het drinken van een kopje koffie samen bleek achteraf dat zij mij toch iets beter was bijgebleven dan ik haar! Dat kwam vast, omdat Ank tijdens onze studietijd een paar jaar hoger zat dan ik. Vrij snel daarna begon ik op de Hogeschool Rotterdam en Fontys Eindhoven als docent.”

Wat is je specialisatie? Waarvoor kunnen studenten bij jou terecht?
“Dat vind ik wel een moeilijke vraag! Er zijn een paar onderwerpen waar ik iets meer affiniteit mee heb en natuurlijk dingen die ik zelf erg leuk vind om over te brengen op studenten. Gedragsverandering, organisatieverandering, storytelling en beeldtaal zijn daar een paar voorbeelden van. Over het algemeen zou ik mijzelf omschrijven als een docent skills.. Voor de ‘hoe pak ik dit aan’ kun je bij mij altijd terecht. Zoals hoe presenteer je jezelf goed, hoe doe je goed onderzoek, hoe kan je het beste solliciteren, etc. Verder ben ik enorm geïnteresseerd in duurzaamheid en de betekeniseconomie. De projecten met studenten iets minder commercieel en iets meer maatschappelijk inrichten, daar ligt wel mijn passie. Ik vind het leuk om vakoverstijgend te denken en te verbinden, dus schroom niet en klop gerust bij mij aan.”

Wie is Natascha in haar vrije tijd?
“Een foodie! Ik hou erg van lekker eten, het liefst met vrienden en familie. Laatst ben ik voor het eerst weer uit eten geweest en dat was enorm genieten. Lekker eten, koken, cultuur en natuur zijn wel mijn favoriete dingen. Ik vind het heerlijk om lekker te wandelen en buiten te zijn. De grote natuurgebieden heb ik de afgelopen periode gemeden maar wel ben ik zo veel mogelijk naar buiten gegaan. In mijn moestuin ben ik ook vaak te vinden, want tuinieren doe ik graag. Als het maar buiten is!”

De kans is aanwezig dat de zomervakantie toch anders zal zijn dan normaal, vanwege de coronamaatregelen. Had je een idee hoe je de zomervakantie wilde opvullen mocht een buitenlandse reis niet mogelijk zijn?
“Daar wilde ik liever niet aan denken! We hadden het vooruitgeschoven, maar nu het weer kan, gaan we toch weer op pad. Redelijk dichtbij, een korte vakantie naar de Elzas in Frankrijk. We gaan er de wijnregio bezoeken en natuurlijk bergen beklimmen. En – stel dat dit niet had gekund – ik ben een Zeeuw en heb daar nog genoeg familie wonen. Dus dan zou Zeeland  waarschijnlijk ons vakantieadres geworden zijn deze zomer. De overige weken stort ik mij op het boek Micro Adventures van Alastair Humphreys, een boek vol nieuwe avonturen die je kunt beleven in je eigen stad of zelf in je eigen achtertuin.”

En dan als laatst, als je de lezers een boodschap zou mogen meegeven, wat zou je ze dan vertellen?
“Dan ga ik er even vanuit dat de lezers vooral studenten zijn. Bij de opleiding wordt er best vaak gesproken over een nieuwsgierige houding. Ik snap dat studenten in het begin best kunnen denken: wat heb ik hier dan aan? Ik denk dat deze houding je ver kan brengen. De intentie om meer te weten zorgt dat je jezelf blijft ontwikkelen. Tijdens de opleiding doe je skills op die je op allerlei manieren en op allerlei gebieden in kan zetten en deze competenties neem je de rest van je leven mee. Via Google kun je zelf makkelijk kennis verkrijgen. Door nieuwsgierig te blijven en te weten waar je de juiste informatie kan vinden, kom je heel ver en kun je jezelf zo veel dingen aanleren. Daardoor je blijft groeien!”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.