Vorige week trapten wij Teacher Talk af met onze eerste editie. Vandaag is Leon Goor de man in Teacher Talk. Hij werd in 2017 uitgeroepen tot docent van het jaar mede dankzij zijn enthousiasme, betrokkenheid bij de studenten en zijn passie voor het vak. Wie is Leon in zijn vrije tijd en wat kan hij ons meegeven? Lees hier wat je nog niet wist over Leon, docent aan de opleiding Communicatie op de Hogeschool Rotterdam. Als ik Leon spreek op vrijdagmiddag, is het bijna tijd voor het weekend. We worden dan ook tweemaal onderbroken door wuivende collega’s. Tijd voor een biertje!
Door: Frances Jüttner
Wij vinden het leuk om meer over je te weten te komen. Wat vind je hier zelf eigenlijk van?
“Dat vind ik wel grappig. Normaal tijdens de kennismaking met klassen ga ik daar nooit zo diep op in, omdat ik denk, dat zal jullie allemaal een worst wezen! Laten we maar gewoon gaan doen waar we voor komen en daar veel plezier uit halen. Dus ik vind dit weleens leuk.”
“Donderdagavond om 17 uur in de kroeg met een biertje, dan leer je elkaar echt kennen.”
U bent zelf natuurlijk ook ooit student geweest. Wat was uw grootste leermoment of blunder?
“Oei lastig. Mijn grootste leermoment, wauw. Dat vind ik wel een lastige. Ik heb een HBO-studie gedaan én een universitaire studie (bedrijfskunde). Tijdens mijn universitaire studie heb ik twee weken een project gedaan in Barcelona. Ik denk dat dit de meeste indruk op mij gemaakt heeft, omdat je in het buitenland bent samen met je studiegenoten en docenten. De tijd die je met elkaar doorbrengt is geweldig. Daar heb ik wel gezien hoe belangrijk het is om tijd door te brengen met collega’s buiten werktijd. Om een voorbeeld te geven. Ik heb een lange tijd als hoofd Communicatie gewerkt. Hier moest ik veel zakendoen met mensen in de sales, leuk als je dit doet op maandagochtend met een kopje koffie erbij maar hier hoor je nooit de echte verhalen. Donderdag om 17 uur in de kroeg met een biertje, dan leer je elkaar volgens mij beter kennen. Dus het belang van het informele contact, het contact met mensen, daar ga ik voor. Zeker in ons vakgebied. Dit is zomaar een leerpunt dat in me opkomt.”
“Op maandag werk ik en ik vind mijn werk heel leuk, waarom zou ik dan chagrijnig zijn?”
Heeft u wel eens last van de Monday Blues?
“Dat klinkt een beetje lullig, maar dat heb ik volgens mij niet. Ik denk dat dit deels ligt in hoe ik ben, positief. Op maandag werk ik en ik vind mijn werk heel leuk, dus waarom zou ik dan chagrijnig zijn? Ik heb mijn werk altijd leuk gevonden en dit bepaalt dat ik het altijd wel naar mijn zin heb. Ik heb zelfs geen bakjes koffie nodig op maandag. Sterker nog… als ik een zware avond heb gehad, drink ik liever thee. Koffie kan ik dan echt niet hebben.”
Na uw studententijd bent u stappen gaan maken om te komen waar u nu bent. Welke stappen zijn dit geweest?
“Ik heb eerst in de marketing gewerkt bij Bison lijmen en dit heb ik drie jaar gedaan. Wat een toptijd! Maar na drie jaar wilde ik een stap maken. Je bent jong, je bent wild en je wilt wat. Op dat moment woonde ik in Zeeland maar ik wilde eigenlijk lekker naar de Randstad. Toen heb ik de overstap naar ARA gemaakt, een waanzinnig leuk reclamebureau in Rotterdam. Ik vervulde daar een accountfunctie, je zit dan tussen creatie, dus de conceptontwikkelaars, en de klant in. Ik zorgde voor het klantcontact en de projecten. Na zes jaar wilde ik iets meer inhoudelijk aan de slag. Mijn vervolgstap was het huidige KPN, toen PTT Telecom. Daar kon ik als hoofd Marketingcommunicatie aan de slag bij de Business Unit Internationaal. De stap naar een merk was waanzinnig leuk, hier kon ik meer een stempel drukken op de communicatie. Na een reorganisatie wilde ik weer opnieuw als hoofd van een afdeling werken en daarom ben ik hoofd van de Marketingcommunicatie van Postkantoren geworden. Ik was toen 36, ook het moment dat ik ’s avonds bedrijfskunde ben gaan studeren aan de Erasmus Universiteit. Na mijn afstuderen ben ik mijn werk voor de Postkantoren gaan combineren met het lesgeven tot opeens de kans voorbij kwam om bij de Universiteit van Wageningen hoofd Communicatie te worden van één van de communicatieafdelingen. Dit was een grote afdeling van 50 personen. Ik heb daar zeven jaar gezeten. Daarna ben ik volledig docent geworden aan de Hogeschool Rotterdam. Het lijkt veel maar toch heb ik bij iedere club een ruime tijd gezeten. Ik heb een loop van zeven jaar. Daarna gaat het vaak kriebelen om wat nieuws te zoeken.”
“Onze volgauto zet bij de finish de prosecco alvast klaar! Echt waanzinnig leuk.”
Wie is Leon in zijn vrije tijd? “
Als eerste trek ik veel op met mijn gezin. Maar daarnaast draait het om hardlopen en racefietsen. Vooral in de zomer vind ik lange tourtochten op de fiets geweldig. Ik heb bijvoorbeeld altijd een vaste tourtocht op de laatste zaterdag van augustus. Ik fiets dan, samen met mijn vriendengroep van de middelbare school uit Middelburg, vanaf het standbeeld van Erasmus in Rotterdam naar het beeld van Michiel de Ruijter in Vlissingen. Dit is een tour van 130 km. Als we Zeeland inrijden, stoppen we om het Zeeuwse volkslied te zingen. Verder gaan we ergens met z’n allen zwemmen, dat soort taferelen. Onze volgauto zet altijd bij de finish de prosecco klaar! Echt waanzinnig leuk.”
“Naast het fietsen loop ik hard, in het binnen- en buitenland, en doe ik aan marathons mee. Naast zelf fanatiek sporten ben ik ook hardlooptrainer bij atletiekvereniging Fortius in Dordrecht. Ook hier op de hogeschool hebben we een hardloopclubje. We gaan het deze maand weer oppakken. Iedere donderdag om 17 uur verzamelen we voor de school. Iedereen is welkom en je hoeft zeker geen geoefende hardloper te zijn om aan te sluiten. Ja, ik ben nu eenmaal een enorme sportgek, mijn hele leven al. Maar verder vooral ook met ons gezin uit eten en naar het theater gaan. En natuurlijk de thuiswedstrijden van FC Dordrecht bezoeken”
Wat is uw specialisatie binnen het vakgebied? Waarvoor kunnen studenten bij u terecht?
“Die heb ik niet echt. Ik zit wel meer in de hoek van de marketing. Als je voor corporate communicatie komt kun je beter naar een ander gaan. In de marketing ligt echt mijn affiniteit. Ook al zeggen we dat we de “echte” marketing bij de opleiding Communicatie niet doen…, onderdelen als marketingcommunicatie en online marketing komen echt wel terug. Branding, positionering, data-driven marketing, dat zijn echt mijn favoriete vakken!
“Dus eigenlijk, volg je hart. Dat vind ik echt het belangrijkste.”
Wat voor boodschap wilt u de lezers meegeven?
“Doe vooral wat je hart je ingeeft en doe vooral waar jij plezier uit haalt. Heb veel lol en plezier en doe waar jij een goed gevoel bij hebt. Ga vanuit daar je weg. Doe alles waar je energie uit haalt en van krijgt. Waar jij echt blij van wordt. Dit doe je niet alleen voor jezelf maar dit is ook het gevoel dat jij anderen meegeeft. En dit betekent niet dat je egocentrisch moet zijn of alleen vanuit jezelf moet kijken maar dat je juist dan heel veel voor anderen kan betekenen. Als je echt laat zien dat je de dingen integer doet en er zelf veel plezier in hebt, komt het over en is het echt. Dan is het geen kunstje. Dus eigenlijk: volg je hart. Dat vind ik echt het belangrijkste.”
Reacties
Gary Mantiri
Wat een positieve energie.. Mooi artikel Fran!
5 jaar geleden geplaatst