Blog

Teacher Talk – Iris Withuis

Media, (lifestyle) journalistiek en content. Deze onderwerpen zijn niet alleen de punten waar Iris Withuis in gespecialiseerd is, maar ook waar haar hart ligt. Ze heeft samen met Marije Brom en Lotte Willemsen onderzoek gedaan naar virtueel influencer Lil Miquela. Laten we snel verder lezen en er onder andere achter komen waarom dit onderwerp haar fascineert!

Door: Jacky Mijling

Wat fijn dat je mee wilt werken aan dit interview voor de Smart Connection rubriek. Wat vind je ervan dat we meer van je te weten willen komen?“Heel erg leuk! Ik voel me vereerd. Het is een superleuke rubriek, onder andere ook om zelf meer te weten te komen over mijn collega’s. Ik lees hem graag!”

Om docent te worden, ben je uiteraard eerst ook een student geweest! Wat was je grootste leermoment of blunder?
“Dit vind ik een lastige vraag. Ik zou niet zo 1, 2, 3 een grote blunder kunnen benoemen. Na mijn Bachelor Media en Entertainment Management heb ik de master Media en Journalistiek gevolgd, en dat was waar ik met name wel het meeste heb geleerd. Waar mijn interesses liggen, maar ook het besef dat je je enorm in een onderwerp kunt vastbijten als je het heel interessant vindt. Daarnaast vond ik het ook waardevol om mijn analytisch vermogen te ontwikkelen en vanuit meerdere perspectieven naar onderwerpen te kijken.”

Muziek is voor veel studenten belangrijk, bijvoorbeeld tijdens het leren. Naar wat voor soort muziek luisterde je vroeger graag?
“Ik was niet goed in het luisteren naar muziek tijdens het studeren, omdat ik dit toch wel afleidend vond. Af en toe luister ik nu wel naar een Spotify focus playlist tijdens het werken, maar het moet geen muziek zijn waarin gezongen wordt.
Maar natuurlijk luisterde ik tijdens mijn studententijd wel enorm veel naar muziek! Kleine guilty pleasure, ik ging in die tijd heel graag naar houseparty’s en rave feestjes. Dus dat was ook wel een beetje de muziek waar ik naar luisterde. De early rave hitjes enzo, haha!”

Kleine guilty pleasure; ik ging in die tijd heel graag naar houseparty’s en rave feestjes.

Na je studententijd heb je wellicht bepaalde stappen gemaakt in je carrière voordat je hier begon met werken. Kun je ons daar wat meer over vertellen?
“Na mijn studie en master ben ik vooral aan de slag gegaan als freelance tekstschrijver en redacteur. Voornamelijk over onderwerpen rondom lifestyle en cultuur. Ik had bijvoorbeeld in het magazine van de EUR mijn eigen lifestyle rubriek, en dan schreef ik over wat er allemaal speelde in Rotterdam op dat gebied. Daarnaast vond ik het wel lekker om naast het freelancen wat meer vastigheid te hebben, en zo kwam ik terecht bij Hogeschool Rotterdam, waar ik eerst als beleidsmedewerker bij het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) begon. Ik werd toen gevraagd om daar communicatie- en mediavakken te geven en te ontwikkelen. En zo ben ik een beetje in het onderwijs gerold.”

Waarom heb je ervoor gekozen om uiteindelijk bij de opleiding Communicatie te gaan werken?
“Ik had zelf geen achtergrond binnen het sociale domein, en mistte uiteindelijk het creatieve gedeelte enorm. Toen besloot ik om te kijken of ik de overstap naar de opleiding Communicatie kon maken, en dat kon. Tien jaar geleden had ik nooit bedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen, maar ik vind de interactie met studenten heel leuk en het onderwijs blijft je motiveren om zelf ook continu op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Naast het lesgeven doe ik ook onderzoek, momenteel bijvoorbeeld naar virtual influencers. Die combinatie bevalt me heel erg goed.”

Leuk dat je begint over je onderzoek naar virtuele influencers, want daar wilde ik toch graag meer over te weten komen! Kun je iets meer vertellen over dit onderzoek en waarom dit onderwerp je interesseert?
“Ik doe het onderzoek samen met collega’s Marije Brom en Lotte Willemsen. Het begon allemaal een paar jaar geleden bij Lil Miquela. Wat mij in eerste instantie triggerde was dat zij een robot is, heel veel volgers heeft én prachtige samenwerkingen heeft met onder andere Chanel, Prada, etc. Maar hoe werkt dit dan? En kun je als volger daadwerkelijk een band opbouwen met een virtuele influencer? Ik was enorm gefascineerd. Uit ons onderzoek kwam onder andere naar voren dat menselijkheid en het verhaal dat wordt verteld, belangrijker zijn dan het uiterlijk van de virtual influencer en dat dit ertoe leidt dat men zich met haar kan identificeren.

Wie is Iris in haar vrije tijd?
“Ik hou heel erg van sporten, en vooral van yoga. Ik wil dan ook begin volgend jaar gaan beginnen met een opleiding tot yoga docent. Daarnaast lees ik ook graag over dit onderwerp. Podcasts luisteren doe ik ook veel als ik vrij ben, maar ook onderweg naar werk. Bijvoorbeeld over de balans tussen body en mind, maar ook over maatschappelijke trends en ontwikkelingen. Oh ja, en ik ben best een magazine addict, hoewel tegenwoordig bijna allemaal uit de Blendle kiosk.”

Wat is je specialisatie? Waarvoor kunnen studenten bij jou terecht?
“Met name alles rondom media, (lifestyle) journalistiek en content. De invloed die technologie bijvoorbeeld  heeft op contentverspreiding, maar ook zeker rondom media vanuit een meer sociologisch perspectief; wat doen media met mensen en wat doen mensen met media? Binnen deze onderwerpen ligt wel mijn expertise en vooral ook mijn hart.”

Binnen deze onderwerpen ligt wel mijn expertise en vooral ook mijn hart.

Als je de lezers een boodschap zou mogen meegeven, wat zou je ze dan vertellen?
“Het klinkt heel cliché, maar probeer de dingen te doen waar je blij van wordt. Tijdens je studie voelen sommige dingen wellicht als een ‘moetje’, maar ik hoop altijd dat studenten die dingen eruit kunnen halen waardoor zij blij of getriggerd worden. Iets leuks waar je wellicht naast je studie iets mee kunt doen, of iets persoonlijks. Dus dat zou wel mijn tip zijn, blijf op zoek gaan naar waar je energie van krijgt.”

Reacties

Weer erg leuk om te lezen!

2 jaar geleden geplaatst

Wat blijft deze rubriek toch leuk om te lezen :)

2 jaar geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.