In de rubriek Smart Words draait het om inspiratie. Of het nu een blog, boek, tv-serie, mooie quote of een vlog is, dat maakt niet uit. We worden erdoor verrast. Soms door de humor, vaak door de diepgang, maar zeker ook omdat we af en toe volledig op het verkeerde been worden gezegd. Zoals in dit geval. En hoe leuk is dat!
Door: Agaath Flikweert
Ooit gehoord van Sue and the Alchemists? Klinkt toch als een populaire band waar de passie voor muziek ervan afknalt. Een band die op een achternamiddag het ene aanstekelijke nummer na het andere met zoveel plezier en enthousiasme de bühne opslingert dat het publiek alleen maar kan vragen om meer. Opdat de avond heel, heel lang mag gaan duren…
Zeker in deze coronatijd…
Maar nee. Sue and the Alchemists is echt verre van dat.
Het is een communicatiebureau, onder andere opgericht door – ja, daar is ie weer – oud politicus en gedoodverfde opvolger van Mark Rutte, Klaas Dijkhoff. Samen met Bas Erlings, Tom De Bruyne en Astrid Groenewegen adviseert hij bedrijven over hun positionering. Nu doen dat wel meer bureaus, maar bij ‘Sue’ pakken ze dat toch net even wat anders aan. Ze laten zich namelijk leiden door tal van inzichten vanuit de gedragswetenschap. We citeren Klaas en de zijnen: “Organisaties die snappen hoe mensen onbewust beslissingen nemen en hoe je dit naar je hand kunt zetten, verslaan altijd hun concurrentie.”
Dat deze heren – Astrid is hier even niet van de partij – plezier hebben in hun werk, daarvan getuigt de leerzame maar vooral ook humoristische podcast die zij met enige regelmaat uitbrengen. Een podcast over wat er in je hoofd gebeurt. En die titel heeft die ook gekregen! Binnen een tijdsbestek van zo’n minuut of tien worden er rake klappen uitgedeeld. En die hebben allemaal betrekking op de toepassing van de gedragspsychologie binnen grote (of minder grote) maatschappelijke issues. Zo gaat er bijvoorbeeld eentje over taal. Over het verschil tussen patat en friet. Freud noemt dit klaarblijkelijk ‘het narcisme van de kleine verschillen’. Hoe klein ook, de keuze voor patat of voor friet kan wel degelijk voor een tweedeling zorgen. Bedrijven maken er in ieder geval handig gebruik van, zo blijkt.
Nog een andere. Over complottheorieën. Hoe werkt dat in ons brein als het gaat om feiten en verhalen. Aan de orde komen de rol van games en de confirmation bias. Dat cues en motieven een grote rol spelen in onze zoektocht naar de waarheid, verklaart veel. In ieder geval leren we hier ook een wat meer discutabele kant van storytelling kennen. Oeps, ook daar moet je dus op bedacht zijn.
Ik ben wel weg van die Klaas. Blij dat ie ons vakgebied is komen versterken.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.