Als opleiding leiden we op tot Smart Connectors. Maar wat betekent dat nu? Voor het onderwijs, voor de docent, maar ook voor de student. In de rubriek Smart Words geeft onderwijsmanager Albert Hofstede zijn visie op onderwijs. Wat inspireert hem? En welke inzichten wil hij ons graag meegeven? Stof tot nadenken dus. Enne…. verschillen van mening mag!
Soms zie je een documentaire die je aan het denken zet. Voor mij was dit vorige week ‘Most Likely to Succeed’. Een documentaire die volgens de makers gaat over de tekortkomingen van de huidige gedateerde onderwijsmethodes. Geïnteresseerden kunnen hier de trailer van de film zien.
Gary Kasparov
In de film wordt 1997 gezien als een keerpunt. Waarom? In 1997 gebeurde er iets wat voordien onmogelijk werd gehouden. In 1997 versloeg een schaakcomputer van IBM, genaamd Deep Blue, de wereldkampioen schaken Gary Kasparov. Dit betekende dat een computer taken van mensen kon overnemen waar voorheen een bijzondere expertise voor nodig was. En dit was nog maar het begin. Meer en meer taken zullen in de toekomst niet meer door mensen worden uitgevoerd. Zo wordt in de film ook het schrijven van teksten genoemd. Volgens de makers van de film gaat het in de toekomst om andere vaardigheden. Het zou dan ook de taak van het onderwijs zijn om meer creatieve probleemoplossers op te leiden.
High Tech High
De film is het verhaal van een High School genaamd ‘High Tech High’ in San Diego. Het is een school zonder toetsen, zonder lesrooster, zonder vakken én een school waar docenten zelf bepalen wat studenten leren. Als je denkt dat dit niet goed kan aflopen, moet je deze film zeker gaan bekijken. Je ziet hoe ouders en studenten worstelen met deze aanpak. Studenten geven aan: maar als ik naar een universiteit wil, is dit dan wel de goede voorbereiding? En ouders vragen zich af wanneer hun kinderen nu de echte vakken krijgen. De kern van het onderwijs op deze High School is dat studenten zich niet voorbereiden op een test maar ‘iets’ produceren wat aan ouders en/of professionals wordt gepresenteerd. Je ziet dat studenten zich duidelijk ontwikkelen als gevolg van deze aanpak. Zo verdiept een groep studenten zich in de opkomst en ondergang van oude beschavingen. Het doel is te ontdekken wat de principes zijn die leiden tot de opkomst en ondergang van beschavingen. Het resultaat dat uiteindelijk tentoongesteld wordt, is een echt draaiend raderwerk dat deze principes blootlegt.
Creatieve probleemoplosser
In dit onderwijssysteem wordt de student gezien als een creatieve probleemoplosser die zelfstandig en kritisch kan denken. Het onderwijs is er dan ook op gericht om deze kwaliteiten te ontwikkelen. Een onderwijsexpert van Harvard, Tony Wagner, heeft over bovenstaande onderwerpen verschillende boeken geschreven. Eén van zijn boeken is ‘Creating Innovators’, met als ondertitel ‘The making of Young People Who Will Change the World’. In dit boek worden meer voorbeelden genoemd van vernieuwend onderwijs. En voorbeelden van innovators uit het bedrijfsleven, die over gemeenchappelijk kenmerken blijken te beschikken. Zo zijn de drijvende krachten achter deze innovators: “play, passion and purpose”. Wil je jonge mensen goed op de toekomst voorbereiden dan moet het onderwijs zo ingericht worden dat je deze kwaliteiten koestert. Boek en film zijn denk ik relevant voor iedereen die een Smart Connector wil worden of opleiden.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.