Blog

Smart thing #31 – Sluit je aan bij de 99.000 anderen die ook TMI Aandacht gaan kijken

Aandacht? Ja, aandacht! Het lijkt zo’n vanzelfsprekend begrip maar waar hebben we het eigenlijk over? En hoe wordt je aandacht getrokken? Juist in een tijd dat aandacht de nieuwe schaarste is geworden, zijn dit binnen ons vakgebied toch hele relevante vragen. We krijgen per dag nogal wat prikkels op ons afgevuurd. Voor de ene prikkel vallen we als een blok. Andere prikkels laten we moeiteloos aan ons voorbijgaan.

Of ligt dit toch anders? Hebben we zélf wel altijd de controle over waar we onze aandacht op richten? Zijn we zelf niet veel minder aan zet dan we denken? Deze tv-serie van Powned laat een kant van aandacht zien waar we lang niet altijd bij stilstaan. Heb jij enig idee hoe je door tal van tactieken bewust maar vooral onbewust gemanipuleerd wordt? Dat blijkt aan de orde van de dag en alleen al daarom is deze serie de moeite van het kijken dubbel en dwars waard.

Door: Agaath Flikweert 

Maar dat is niet de enige reden! De vijfdelige serie is ook nog eens heel leuk gemaakt. Een grappige voice-over weet de theorie aan praktijk te koppelen en maakt eenvoudig inzichtelijk welke strategieën er allemaal worden ingezet om onze aandacht te trekken. En die zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. Verschillende bekende en minder bekende hoogleraren en cabaretiers passeren de revue. Een ieder met een eigen visie op wat aandacht is en hoe we die kunnen beïnvloeden. Heel eerlijk, ik heb nog nooit met zoveel plezier (hier en daar echt een lach onderdrukkend) zoveel theoretische inzichten voorbij zien komen die je 1, 2, 3 in de praktijk toe kan passen.

Maar dan nu: aandacht voor de inhoud
Wat hebben de vijf afleveringen je te bieden? Deel 1 gaat over – hoe kan het ook anders – aandacht. Wat is het en hoe wordt onze aandacht getrokken. De werking van ons brein heeft daar alles mee te maken. De aflevering  leert ons hoe je als als bedrijf of organisatie hierop kunt inspelen.

Deel 2 gaat over aandacht en design. Ook met vorm kan je de aandacht trekken. En dat blijkt veelal op een hele onbewuste manier te gebeuren. Designers weten er wel raad mee. Daarom zoomt men hier ook even in op de zogenaamde dark patterns binnen design. Heb jij je ook weleens afgevraagd waarom het zo moeilijk is om je lidmaatschap van bijvoorbeeld de Postcode Loterij op te zeggen. Hier zie je waarom. En je krijgt tips hoe je de customer journey voor jouw klant toch net iets prettiger kan laten verlopen.

Deel 3 zoomt in op verwachting. Hoe kan je met verwachting aandacht trekken? Wat blijkt. De verwachting dat er iets gaat gebeuren maar je weet nog niet wat, doet wonderen als het om aandacht gaat. Deze aflevering gaat dus over de voorpret van verwachting. En dan met name over de wijze waarop bedrijven, apps en media daar gebruik van maken.

Deel 4 neemt je mee in op onze fascinatie voor games. We spelen ze overal. In de trein, op het werk maar ook heel vaak in de klas. Werkelijk overal is wel een spel van te maken. In deze aflevering wordt duidelijk hoe de makers van apps zich deze spelprincipes eigen hebben gemaakt om je aandacht te trekken.

In deel 5 meer aandacht over marketing en politiek en – in het verlengde hiervan – over manipulatie en propaganda. Zeg maar de overtreffende trap van aandacht. Met aandacht kan je geld verdienen en je kan er het gedrag van een ander mee beïnvloeden. Er zijn tal van marketingtechnieken die ook in de politiek uitstekend blijken te werken. Kijk en ‘huiver’.

Kortom: zeer de moeite waard. Want – schandalig! – deze serie heeft veel te weinig aandacht gekregen. Dat de makers daar dan net weer niet op hebben ingezet. Buitengewoon jammer!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.