Wat levert een social media campagne op? Steeds vaker werken communicatieprofessionals met social media monitoring tools om die vraag te beantwoorden. Met behulp van deze tools kun je in kaart brengen hoeveel likes, shares en comments een bericht heeft opgeleverd. Maar dit zegt helaas nog niet alles. Zijn mensen bijvoorbeeld positief of negatief in hun reactie? Gaat het in hun commentaar onder een Instagram-bericht om een compliment of juist een klacht? Huidige social media monitoring tools kunnen dit nog niet goed in kaart brengen. Kan artificial intelligence hier een rol in vervullen?
Door: Komala Mazerant
Capture your comments
Reacties onder social media berichten bevatten een schat aan informatie. Een goed voorbeeld is de campagne van fashionmerk Burberry op TikTok. Ze bedachten de speciale #TBChallenge, waarbij je met je vingers de initialen van oprichter Thomas Burbererry (tevens logo) uitbeeldt. Op het eerste gezicht lijkt de campagne heel succesvol, met maar liefst 90 miljoen views. Maar een nadere inspectie van de commentaren op het social media platform geeft een andere indruk: ‘Bro, kinderen kunnen Burberry niet eens betalen, wat is het doel?’ of ‘Als merken proberen relevant te worden op TikTok’. Het is dus heel belangrijk om verder te kijken dan in harde aantallen likes en comments.
Artificial intelligence
Social media monitoring tools proberen dit inzichtelijk te maken met sentimentanalyse. Helaas werkt dit in de praktijk vaak nog niet. Zo wordt sarcasme bijvoorbeeld nog niet herkend. Het woord “leuk” is bijvoorbeeld positief, net als het woord “aardig”. Maar als iemand schrijft: “allemaal leuk en aardig, Hogeschool Rotterdam”, dan is het ineens een stuk minder positief. Artificial intelligence kan hier een rol vervullen. Al in een eerder onderzoek wordt aangetoond dat a.i. een goedkopere en snellere oplossing is om relevante social media berichten op te sporen. Door het trainen van het algoritme kun je beter inschatten wanneer een reactie relevant is of niet. Op dit moment werken Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht aan een project waarin ze emoties in merkberichten en commentaren op deze berichten onderzoeken. Met slechts vier minuten van jouw tijd help jij ons mee in de ontwikkeling van een machine-learning tool om sentiment beter te kunnen meten. Klik hier om deel te nemen. En zo kunnen we hopelijk met de inzet van a.i. beter de effectiviteit van social media berichten meten.
Heb jij een interessante innovatie waar je blij van wordt en vind je het tof je visie daarover te delen? Schroom dan niet en mail naar info@smartconnecting.nl
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.