#83 Ondertussen… is het bijna Black Friday 

Ja mensen, de ‘ember’ zit weer in de maand en dat betekent dat het feestseizoen officieel is begonnen! En terwijl menig Nederlander al tien ton aan kruidnoten heeft ingekocht en Mariah Carey en Wham al op standje burenruzie door de speakers galmt, maken we ons ook klaar voor een ander event: Black Friday! Een feestelijke dag die eigenlijk nog best kort bestaat in ons kikkerlandje, maar die aan de andere kant van de wereld niet alleen voor veel hype, maar ook voor wat hysterie zorgt.  In dit artikel bespreken we daarom: wat is Black Friday? Waar komt al die aandacht vandaan?  En hoe kan je je fysiek én mentaal voorbereiden op dit spektakel? 

Door: Joshua van Meuwen

Op de vuist
Allereerst dus de vraag wat het eigenlijk allemaal inhoudt. Black Friday is ontstaan in de VS en wordt door velen gezien als dé start van het kerstseizoen. Op deze dag gaan namelijk veel mensen naar de winkels om de eerste kerstinkopen te doen, juist omdat de retailers dan alle producten flink afprijzen. En als ik zeg afprijzen, dan bedoel ik ook echt flink afprijzen. Kortingen die soms op kunnen lopen tot 75%, dat zijn echt on-Nederlandse proporties! En juist doordat alles tijdens Black Friday zo goedkoop is, is de kans groot dat er midden in de nacht al een flinke rij staat voor de winkel. Waarschijnlijk heb je ook al tig video’s op YouTube voorbij zien komen dat mensen gewoon met elkaar op de vuist gaan om de laatste afgeprijsde tv te bemachtigen. Van “it is the season to be jolly” is er dus niet gek veel sprake. 

Korting in de horeca
Maar net als met bijna alles uit de VS is de kans groot dat het op een gegeven moment ook gaat overwaaien naar Nederland, en Black Friday is dan zeker geen uitzondering. Sinds 2015 beginnen sommige Nederlandse winkels met het adverteren voor Black Friday, en de jaren daarna gaat het steeds sneller. In grote steden, zoals Rotterdam, zijn er zelfs musea en horeca waar je met korting naar binnen kan. Waar we in ons land amper Thanksgiving vieren, wordt Black Friday ook hier vooral gebruikt om inkopen te doen voor Kerst (en uiteraard ook Sinterklaas). Al ruim van tevoren vertellen allerlei retailers dat Black Friday er bijna aan zit te komen en dat de hoge kortingen dus ook om de hoek komen kijken. Wekenlang proberen bedrijven de consument enthousiast te maken, in de hoop dat ze op de dag zelf massaal inkopen gaan doen. Of ze trekken het begrip ‘Black Friday’ nog een stuk breder en maken er zelfs ‘Black Days’ van. Allemaal met als doel dat de retailer aan het eind van het jaar nog even flink gaat cashen, en dat de consument weer genoeg heeft ingeslagen voor het feestseizoen. Een echte win-win situatie, zou je dus kunnen denken.  

Kritiek
Naast al het feest is er de laatste tijd echter ook veel kritiek, want sommige retailers en winkels schijnen ook expres vlak vóór Black Friday de prijzen op bepaalde artikelen te verhogen. Zo was er bijvoorbeeld Coolblue, waar een stofzuiger eerst €179 kostte, maar waar op Black Friday opeens een prijskaartje van €219 aan hing. Met korting werd diezelfde stofzuiger afgeprijsd naar €159, waardoor klanten dachten dat ze enorm goedkoop uit waren. Terwijl het eigenlijk slechts twintig euro scheelde. En zo zijn er meer voorbeelden van zulke ‘sjoemelprijzen’, van wasmachines tot gameconsoles. Stuk voor stuk worden de prijzen bijna ongemerkt verhoogd, zodat jij denkt dat je met een beetje korting flink wat geld kan besparen. Daarnaast zeggen veel mensen dat Black Friday in tijden van corona niet erg handig kan zijn, vorig jaar gingen de besmettingscijfers namelijk hard omhoog door die enorme drukte. En herinneren we nog de overvolle winkelstraten in Rotterdam die we vorig jaar hadden, met alle gevolgen van dien? Tja, ik denk dat ik dan namens veel mensen spreek als ik zeg dat we dat er dít jaar liever niet bij kunnen hebben. 

Wat nu?
Dus nu is de vraag: wat kunnen wij er tegen doen? Als eerste zou ik aanraden om tijdens het shoppen gewoon lekker thuis te blijven: als je achter je laptop zit, ben je er namelijk sowieso van verzekerd dat je niet een uur lang buiten in de rij hoeft staan met 10 graden. Daarnaast moet je goed kijken naar de prijs: probeer uit te vogelen of het artikel dat je wilde kopen, niet toevallig in prijs is gestegen. Misschien is dat lastig uit te zoeken, maar op die manier bespaar je jezelf een hoop moeite en wellicht zelfs een hoop geld. En tot slot: als het tóch doorgaat en je tóch besluit om de kou en de lange rijen voor de winkels te trotseren, vergeet dan geen bokshandschoenen, scheenbeschermers en andere soorten lichaamsbescherming mee te nemen. Want als je dan toch opeens op de vuist gaat om die laatste afgeprijsde tv in je winkelwagen te krijgen, dan ben je tenminste goed voorbereid. Happy Black Friday, mensies!  

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.