Blog

#23 Ondertussen – is doen belangrijker dan beloven

Verhalen vertellen vinden we leuk. Daarnaast vinden we het een onmisbare competentie van een smart connector. Heel graag willen we op een verhalende manier delen wat we beleven, wat ons inspireert. Iets waar jij ook daadwerkelijk wat aan hebt. In Ondertussen.. vertelt iemand binnen de opleiding Communicatie iets wat hem of haar inspireert en deelt dit op eigen wijze. Want ook daar houden we van: eigenwijs zijn. Dit keer vertelt Ilse Ooms over hoe studenten een slimme koppeling maken tussen het vak Reputatiemanagement en het tv-programma Temptation Island. 

Het is maandagochtend, kwart over elf. Met een klein groepje derdejaars studenten discussiëren we over reputatiemanagement. Het gaat er serieus aan toe. Vol vuur verdedigen ze hun stellingen. Is reputatie überhaupt wel te managen? Ben je eigenlijk al te laat, als je als bedrijf besluit dat je een reputatiemanager wilt aanstellen? Heb je reputatiemanagement nodig, als je continu en consistent leeft vanuit je waarden? En kan dit vak dan niet beter waardenmanagement worden genoemd?

Ik hoef weinig te doen als begeleidend docent. Deze studenten hebben mij helemaal niet nodig. Ze weten heel goed waar ze het over hebben en waar ze voor staan. Zij hebben geen aanmoediging of sturing nodig. Het enige wat ik doe, ik zo nu en dan samenvatten, vragen stellen of de discussie een andere richting op sturen.

Als ik een slokje van mij thee neem, dropt er iemand een stelling.

“Eigenlijk is reputatiemanagement net als Temptation Island.

Temptation Island meets Reputatiemanagement
Er volgt gelach. Ik ken Temptation Island alleen van naam en beken dit aan de groep. Blijkbaar volgt deze groep het programma, waarin een liefdeskoppel gescheiden van elkaar op een tropisch eiland vol verleiding van fijne singles wordt gedropt. Gisteravond was de herhaling. Ik krijg een spoedcursus. Er volgen wat snelle analyses van de gebeurtenissen. Ze geven me achtergrondinformatie over de verschillende deelnemers. Eigenlijk is het natuurlijk niet de bedoeling om dit tijdens de les te doen. Maar mijn interesse is gewekt. Ik ben benieuwd naar de link die zij zien tussen dit commerciële vermaak en het serieuze vakgebied van reputatiemanagement.

“Je ziet dat alle deelnemers in de officiële interviews keurig sociaal gewenst antwoorden. Nee, natuurlijk gaan zij niet vreemd! Ja, ze zullen hun partner trouw blijven. Nee, zij wilden die hand op hun bil zelf ook helemaal niet!”

“Ja, maar als ze dan denken dat de camera’s uit zijn, zie je hun werkelijke gedrag via de verborgen camera’s.”

“En dat wordt ook weer aan hun partner getoond. Die dan natuurlijk hartstikke boos wordt.”

“Het werkt hetzelfde als bij een bedrijf. Je kunt niets geheim houden in het transparantietijdperk. Als je A zegt, maar stiekem B doet, dan komt het toch wel uit. En dat is slecht voor je reputatie, mevrouw.”

Ze hoeven mij niet meer te overtuigen. Ze hebben gelijk, deze studenten. Ze hebben gewoon hartstikke gelijk!

“Het programma zit echt knap in elkaar. Die beelden van die verborgen camera, die worden niet zomaar getoond. Daar gaat slim knip-en-plakwerk aan vooraf.”

“Ja, dan zegt de vriendin bijvoorbeeld dat ze iemand gewoon een aardige jongen vindt en verder niets, maar dat hij wél erg knap is. En wordt alleen dat laatste, dat ‘ie knap is, aan haar vriend op het andere eiland getoond.”

Framing
“Framing mevrouw! Het is allemaal framing! En dan gaat die vriend natuurlijk uit zijn plaat. Precies wat de makers willen.”

Ik ben verrast door deze scherpe analyse en vraag: “Dus jullie kijken ook met een professionele blik naar dit programma?”

“Ja zeker! Het is natuurlijk niet zo ehm … ethisch.” Geproest. Ze kijken elkaar betekenisvol aan.
“Maar het is zó slim gedaan. Als je het programma ook volgt op social media; je krijgt steeds precies voldoende om toch weer te gaan kijken. Dan duikt er weer een oud-klasgenoot van een deelnemer op, die op Facebook allerlei interessante details bloot geeft. Dus zit je toch weer voor de tv.”

Ze kijken elkaar aan. Opnieuw gelach.

Ik vind hun analyse echt geweldig. Ik vind hen geweldig. Deze studenten laten mij zien, dat ze over een paar maanden niet voor niets aan hun vierde jaar als Smart Connector gaan beginnen. En daar ben ik trots op.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.