Blog

#lekkersociaal: verkiezingen

Terug van weggeweest, terug uit het onstuimige Catalonië! Uiteraard ook weer terug met de nieuwtjes op het gebied van social media, maar we gooien het deze keer over een andere boeg. Welke boeg dat is, en of deze overboord is? Dat gaan we de komende tijd merken, omdat het vandaag gaat over een gouden combinatie van de afgelopen jaren: social media en politiek!

Door: Giorgos Brentjes

Twee weken geleden gingen we en masse naar de stembus om onze stem uit te brengen voor de Provinciale Staten en dat andere ding, genaamd de waterschappen, waar niemand precies wist wat het doel daarvan was. In dit artikel kijken we naar hoe social media en politiek hand in hand gingen. Niet alleen in Nederland maar ook buiten onze landsgrenzen!

Nederland
Ons eigen kikkerlandje stond weer garant voor het nodige spektakel en een aantal politieke figuren moesten het aardig ontgelden. Onder andere Forum-lijsttrekker Thierry Baudet, GroenLinks-leider Jesse Klaver en D66-voorzitter Rob Jetten waren vaak het slachtoffer van memes, Snapchat-filters en nog meer. Maar hoe leefde het land mee op social media?

Een ding is zeker, Thierry Baudet had de social media de afgelopen dagen stevig in zijn greep. De ‘uil van Minerva’-uitspraak steeg naar de tweede plaats op de meest gegoogelde vragen in Nederland en zowat heel Europa maakte kennis met de man die graag poseert op instrumenten of uitdagend voor zwembaden ligt.

Op Facebook, Twitter en Instagram werd door Jan en Alleman volop bericht over de verkiezingen en de hashtags vlogen je om de oren. Daarom zetten we de leukste op een rij, omdat je van alle ellende toch niet vrolijk wordt! (disclaimer: het werd in feite een FvD-show)

Brazilië
Wat kan er toch in hemelsnaam fout gaan in Brazilië? Het is er zowat altijd lekker weer, mensen dansen de samba, spelen voetbal en vieren carnaval, die hebben het toch veel te druk om zich druk te maken over de politiek? Als je dat dacht, dan zit je er flink naast.

Afgelopen oktober vonden daar misschien wel de belangrijkste verkiezingen plaats in de geschiedenis. Terwijl het volk nog steeds moet bijkomen van een gigantisch corruptieschandaal (er is een serie van op Netflix, ga kijken pik) voerde de ultra-rechtse kandidaat Jaïr Bolsonaro een campagne waar menig politicus nog niet eens aan zou denken. Het werd zelfs zo erg dat de beste man neergestoken werd tijdens een campagnerally in Juiz de Fora…

Maar over tot de orde van de dag, social media. De politicus maakte vele verwerpelijke opmerkingen over alles wat los en vast zit, waarop een hashtag het leven in werd geroepen: #EleNão, Portugees voor niet hij. Ruim een halfjaar later wordt de hashtag nog altijd gebruikt door iedereen. Het werd zelfs een filter voor profielfoto’s op Facebook.

Maar het kon nog gekker, want social media waren ook een bron van fake news. Zo ging er het gerucht rond dat de tegenstander van Bolsonaro, Fernando Haddad, baby’s ‘homo wilde maken’ door middel van drinkflesjes waarvan het uiteinde de vorm van het mannelijke geslachtsdeel had. Juist, probeer daar maar eens chocola van te maken…

Ondanks dat ging het bericht viral en gaf het O Grande Bolso onder andere de boost die hij nodig had om het presidentschap veilig te stellen. Meu deus…

De factcheckers draaiden overuren. Foto’s van mensen die ‘aangevallen’ werden vanwege hun politieke voorkeur, een foto waarin de aanvaller van Bolsonaro met oud-president Lula da Silva af staat gebeeld en de meest extreme, die vanwege duidelijk redenen niet getoond wordt, *stoelriemen vast* een feministische seks-sekte in een kerk in São Paolo. Juist…
We hebben toch nog wat voorbeeldjes! Om even dat rare gedoe van je netvlies te krijgen…

 

Verenigde Staten
En dan natuurlijk de grootste van de grootsten: ‘Murica’. De verkiezingen van 2016 waren natuurlijk al een perfect voorbeeld van hoe de social media de uitkomst kunnen beïnvloeden en sindsdien hebben we alleen maar vaker gezien hoe groot deze invloed kan zijn.

Maar hoe zijn de sentimenten nu op social media? Om een lang verhaal kort te maken, het is een zooitje. Families en vrienden die elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen vanwege de politieke voorkeur en zelfs gigantische boycots van bedrijven die een uitgesproken mening hebben.

Een recent voorbeeld van hoe politiek en social media hand in hand gaan in de VS, is de aanstelling van rechter Brett Kavanagh. De conservatieve Republikeinse rechter werd door Donald Trump aangesteld als de nieuwe rechter bij het Hooggerechtshof, wat gepaard ging met kritiek uit alle hoeken en gaten. Deze Kavanagh werd namelijk verdacht van seksueel ontoelaatbaar gedrag (om het even netjes te zeggen).

Zo was er een ongelukkige naamgenoot die gebombardeerd werd met mentions op Twitter door mensen die niet wisten dat ze de verkeerde voor zich hadden. Ook werden er talloze hashtags gecreëerd zoals #AngryKavanagh en reageerden tientallen celebs op de hele situatie. Politiek is en blijft een gigantisch onderwerp in de Verenigde Staten, omdat het de verdeeldheid in optima forma aantoont. Uiteraard wat voorbeeldjes:

 

 

Drie landen waarin social media een recente rol speelde in de politiek, waarmee de kracht van ‘hep ik op feesboek gelese’nog maar eens duidelijk wordt. Er zijn uiteraard nog veel meer voorbeelden, maar dan ben ik aan het einde van volgende maand nog niet klaar en ik moet nog een scriptie schrijven #timemanagement.

Maar nog wel een stelling om de gemoederen een klein beetje bezig te houden:
‘Moeten celebrities zich bezighouden met politiek op social media?’

Volgende maand ben ik weer terug met een nieuwe #lekkersociaal, dus tot dan!

P.S. Wens mij succes met m’n scriptie #Pray4Gio

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.